Ridleder runt om i Sverige! =)

Sv: Ridleder runt om i Sverige! =)

Hej hopp!
Har funderat på det ett tag också, men har inte lagt fram det som förslag, än.. Jag ska ta reda på vad som krävs för att ordna en pp, så får vi se! Vore kul! :laugh:

//Camilla

:banana:

Jaaaa! Kolla upp lite, och lägg det som förslag sedan! :bow:
...vettu - jag och Martin har införskaffat oss varsin bomlös sadel! Jag först. Då provred Martin. Sen köpte han en också!
Vi valde Torsion Trekking (men begagnade, fast de är i kanonskick båda två!) Nu ska här distans- och långrittstränas :D

Det finns två ridleder i halland, sammanlagt 65,7 mil.

Hemsidan verkar tyvärr ligga nere men det går att hämta/beställa karta från turistbyrån.

Hej på er alla!
I helgen som var nu så var vi sex stycken distansryttare från olika delar av Värmland som red Skagern runt på två dagar. En höjdarupplevelse!:banana:
Vi startade och avlutade på Moo Gård vid Åtorp. Vi red motsols och övernattade på Gudhammars Gård.
Jag och säkert de andra deltagarna kan varmt rekomendera denna led som är otroligt välarrangerad med markeringar och övernattningar för både folk och hästar. :bow:
/Camilla

*ho ho* låter som en tuff uppgift att rida Skagern runt på två dagar, men å andra sidan är det ju distansare som gjort det så ;)

Jag och min sambo är precis hemkomna från en tredagars hästsemester i Tiveden! Vi bodde på ett ställe (Tivedstorp) och gjorde dagsetapper på ca 3 mil vardera därifrån, med lunch och rastahage till hästarna halvvägs. Var KANONKUL och JÄTTEFINT, för att inte tala om hur himla god mat vi fick och hur bra allt var organiserat! Allt vi själva behövde göra var att ringa ett samtal till bokningsansvarig, så var resten fixat! :bump:

...fast vad vi inte fick till att stämma var hur man ska klara av en 30 km PP på mellan 3-4 timmar, när vi red en 15 km på 3 timmar och då höll vi bra tempo med låååånga travpass och ett par rejäla galoppsträckor! Just den här 15 km-sträckan var inte speciellt mycket stigar, utan mest fina skogsvägar som tillät högt tempo.
Har förstått/tolkat det som att en PP blir mest skritt och trav så att man inte ska "rida för fort"... det har vi som sagt var nu lite svårt att tänka oss in i... men det återstår att se vid Billingeritten i augusti :confused:

Vet ni inte vad ni ska göra på semestern eller bara rent allmänt har ett par tre dagar över kan jag VARMT rekommendera ett par dagar längs Tivedens ridleder! Jättebra kartor, bra markerade leder, roliga leder med mycket skogsväg, stigar och spännande höjdskillnader i naturen! Klättring är bara förnamnet, på vissa ställen :D

Dessutom skulle jag kunna fylla på radvis med lovord för en viss modell bomlös sadel Tor***n Trek***g! Aldrig i min värld har jag kunnat sitta så långa stunder och så många dagar i sträck, så bekvämt i sadeln!!! Helt outstanding! Woaw! Är helt hög på hela upplevelsen! :bow:

...fast vad vi inte fick till att stämma var hur man ska klara av en 30 km PP på mellan 3-4 timmar, när vi red en 15 km på 3 timmar och då höll vi bra tempo med låååånga travpass och ett par rejäla galoppsträckor! Just den här 15 km-sträckan var inte speciellt mycket stigar, utan mest fina skogsvägar som tillät högt tempo.
Har förstått/tolkat det som att en PP blir mest skritt och trav så att man inte ska "rida för fort"... det har vi som sagt var nu lite svårt att tänka oss in i... men det återstår att se vid Billingeritten i augusti :confused:

känner igen mig i "förvirringen" över ridtider..vi i "mitt" stall är oftast ute mellan 2-3timmar och rider då ca 1mil, mycket skog och klättning men ändå, har alltid känts som att vi ridit längre än vi gjort pga ridtiden..
..men jag är nästan orolig att Honey ska bli "speedad" så att vi kommer i mål för tidigt och åker ut pga det :o . det skulle ju kännas "lite" jäkligt, speciellt om pulsen är OK, att åka ut för att man kommer tillbaka några minuter innan..hmm..
ska också rida Billinge i augusti, 30km PP ;) . seriöst, jag är nervös redan nu!! ahh.......

ursäkta trådkapet :o

känner igen mig i "förvirringen" över ridtider..vi i "mitt" stall är oftast ute mellan 2-3timmar och rider då ca 1mil, mycket skog och klättning men ändå, har alltid känts som att vi ridit längre än vi gjort pga ridtiden..

ja, visst blir man lite förvirrad... Hemma har vi ridsträckor på ca 1,2-1,5 mil som vi brukar rida på kvällarna, dvs efter jobbet, och speciellt den ena sträckan rider vi ju lätt på 1 timma! Förvisso är den ganska platt... kanske är det det som gör skillnad?

Vad kul att du ska rida PP på Billingeritten! Då ses vi där då! :D

...eller förresten... nu måste jag nog ut och provrida den där 1,5-sträckan här hemma igen... hur lång tid tar den egentligen...? och dessutom ska vi ut och mäta upp en sträcka som vi sedan ska ta tid på hur fort vi kan rida den i de olika gångarterna... kan vara bra att veta hur fort/sakta vi skrittar till exempel.. *ler*

Senast ändrad:

ja, visst blir man lite förvirrad... Hemma har vi ridsträckor på ca 1,2-1,5 mil som vi brukar rida på kvällarna, dvs efter jobbet, och speciellt den ena sträckan rider vi ju lätt på 1 timma! Förvisso är den ganska platt... kanske är det det som gör skillnad?

Vad kul att du ska rida PP på Billingeritten! Då ses vi där då! :D

...eller förresten... nu måste jag nog ut och provrida den där 1,5-sträckan här hemma igen... hur lång tid tar den egentligen...? och dessutom ska vi ut och mäta upp en sträcka som vi sedan ska ta tid på hur fort vi kan rida den i de olika gångarterna... kan vara bra att veta hur fort/sakta vi skrittar till exempel.. *ler*

jo det är ju oftast lättare att ta sig fram fort på jämt underlag, det är knepigare med backar o.s.v. där man måste sakta in/sakta av vissa bitar. så det är nog inte omöjligt :idea:

japps :D (om hon slutar sparkas tills dess, annars blir vi nog hemma dessvärre. nåväl..)

ja lite hastighets-kontroll kan ju aldrg vara fel ;)

*ho ho* låter som en tuff uppgift att rida Skagern runt på två dagar, men å andra sidan är det ju distansare som gjort det så ;)

Jag och min sambo är precis hemkomna från en tredagars hästsemester i Tiveden! Vi bodde på ett ställe (Tivedstorp) och gjorde dagsetapper på ca 3 mil vardera därifrån, med lunch och rastahage till hästarna halvvägs. Var KANONKUL och JÄTTEFINT, för att inte tala om hur himla god mat vi fick och hur bra allt var organiserat! Allt vi själva behövde göra var att ringa ett samtal till bokningsansvarig, så var resten fixat! :bump:

Vet ni inte vad ni ska göra på semestern eller bara rent allmänt har ett par tre dagar över kan jag VARMT rekommendera ett par dagar längs Tivedens ridleder! Jättebra kartor, bra markerade leder, roliga leder med mycket skogsväg, stigar och spännande höjdskillnader i naturen! Klättring är bara förnamnet, på vissa ställen :D

Dessutom skulle jag kunna fylla på radvis med lovord för en viss modell bomlös sadel Tor***n Trek***g! Aldrig i min värld har jag kunnat sitta så långa stunder och så många dagar i sträck, så bekvämt i sadeln!!! Helt outstanding! Woaw! Är helt hög på hela upplevelsen! :bow:

Det gick jättebra med tanke på som du själv nämner att alla ekipagen tävlar i distans.
De hästar som gick bägge dagarna har som minst tävlat 80 km på en dag med ca. dubbelt så hög hastighet.
Ett av ekipagen har inte startat 80 km men är startklar för 80 km, men den hästen gick bara med den ena dagen.

Det låter som om ni också har haft en trevlig upplevelse på Tivedens ridleder!:laugh:

/Camilla

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka