Ridleder runt om i Sverige! =)

Snobben

Trådstartare
Kul att det finns ridleder runt om i Sverige!
Brukar alla ha invigning varje år?
Vi har varit med på en ridled invigning igår, hade toppen väder & en härlig dag i skogen:laugh: (red lite fel några gånger bara, man är van med distansslingornas vita "pluppar" överallt!:angel:)

Hästarna tyckte det var jättekul & komma ut på lite distansliknande ritt igen:love:, & vi kunde njuta utan att vara nervösa för tider & vet.koll med puls & allt!:D Och så fick vi en jättefin rosett efter!:d

Sv: Ridleder runt om i Sverige! =)

Finns det någon sida som talar om var ridlederna finns? typ kommunernas sidor?

På Gotland finns 50 mil ridled i år:d www.hovleden.se
Underbar natur, funderar på att ta en tur i sommar..

Finns även en ridled rund sjön Skagern - www.skagernrunt.se
samt en i småland, Norra Värends ridled - www.ridled.se
Vi planerade för Skagern sommaren 2007, men min häst blev halt så det blev inget av...
Kommande helg ska vi dock delta i en vårritt på två dagar i Tiveden, www.ridledertiveden.se
Ska bli mycket kul! Sen får vi se om det blir Tiveden 3 dagar eller Norra Värends ridled 4 dagar i sommar. Fördelen med deras leder är att de har förberedda paket, så att man som nybörjare kan få slippa att tänka på mer än sig själv och hästen (nästan...) :D

Vet att det ska finnas, eller i allafall har funnits, en led i Halland också - någon som vet mer om den?

Aaah! Vad KUL! :laugh:
Det ska bli mycket spännande - blir första "övernattningsritten" med min lilla BandyBoy. Min sambo ska också med, han rider sin 21-åriga fd "riddarhäst". Vi hoppas kunna få en hel del bra tips om långritter (packning, utrustning mm) och även lite mer info om själva ridleden. Planerar för att rida ett par dagar i Tiveden i sommar serru.

Kul att ses IRL! :banana:

KUL! Bra att känna på terrängen också! Vad roligt med nya folk! :laugh: Jag kommer sitta på en av mina fjordingar så vet ni vem jag är! :D Om jag är den enda med fjord alltså.. ;)

Finns runt sjön Siljan (dalarna) också, om jag inte minns fel :)

Någon som vet mer om ridleden runt Siljan? Någon hemsida?

Var iväg på vårritt i Tiveden i helgen och det var helt UNDERBART!
KANONFINA leder som var rejält kuperade (1 mil kändes betydligt längre än ynka 1 mil....!), mysigt boende i Tivedstorp och jättehärliga ridkamrater! :bump:

Var superkul! Kan varmt rekommenderas!
(men jag undrar när det ska komma igång någon distanstävling längs med Tivedens 20 mil ridled...?!) ;)

Det är inga distansritter som går på någon av Sveriges ridleder??
Någon som vet? Perfekt med fina ridleder i härliga skogar!:):love:
Men kanske inte är tillåtet?
Var iof jättekul med invigningsritt:):bump: Som en minitävling:D

Senast ändrad:

Inom hundvärlden (brukar tävla en massa agility bland annat) skiljer man på inofficiella och officiella tävlingar - kanske kunde det vara något för ridledsföreningar och testa att köra åtminstone en prova-på-ritt då och då? Om inte bara för att det blir kul för oss som vill rida, utan även en möjlighet för föreningen att få in en slant? ...fast det kanske inte är lika mycket pengar att tjäna för en förening som ordnar distansritt som det är om en hundklubb vill hålla en agilitytävling...? ...nåja, det är väl tanken som räknas i allafall... ? ;-)

BandyBoy Håller med om att Tived- Finnerödja har underbar natur!

Distans längs ridled finns ev snart... ska bara lobba bland folket först..

Till er andra! Ska ni rida på leder kan jag varmt rekomendera både Skagern Runt och Ridleden i Tiveden.
Skagern runt är mer i bebyggt område medans du Tiveden rider i skogen. Underbart!!

Ja PP ritter på ridlederna vore ju perfekt med tanke på just dom fina ridvägarna!:)
Men jämfört med agility så är det ju lite krångligare, en agilitybana byggs ju upp ganska snabbt medans markering av en ritt tar mera tid & ork... fast visst vore det kul!:idea:

Men ska inte klaga, vi var ju med på en invigningsritt, som var precis som PP, fast utan tidspress & vet.koll, och fick ju fin rosett efter:d, så var ju nästan bättre så än om det varit PP!:)

(men visst borde lederna kunna användas till tävlingar)

Här hittar du ridleden runt Siljan du frågade efter http://www.ridledovansiljan.se/ :)

Tack! Har varit inne på sidan och kollat och det ser ut att vara en jättefin led!:)
Sparar länken bland mina andra ridledslänkar (börjar bli ett par stycken nu faktiskt) och sen är det bara att beta av ridlederna på sommarsemestrarna! ...som tur är så är även min sambo ridintresserad och har en egen pålle... :love:

Och jag ska absolut följa förloppet med distanstävling på ridled!
Borde ju vara praktiskt för klubbarna eftersom lederna är klara och röjda och tillstånd är inhämtat från markägarna... (fast man behöver kanske kolla med dem en extra gång om det ska bli tävling förstås...)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka