Ridleder i Sverige

C

CeciliaW

Måste höra, finns det många ridleder där ute i Sverige? Här där jag bor håller dels en Pilgrimsled för ridning och vandring på att skapas från Älvkarleby till Nidaros/Trondheim i Norge. Dessutom kommer även en ridled skapas i år runt Söderhamn, samt att det finns ett till projekt med Ridled Hälsingland som är på gång.

Hur ser det ut i övriga sverige? Någon som har tips på en ridled som kanske har en webbsida, så man kan få läsa lite?

//Cecilia som gillar lååånga ritter :)

Sv: Ridleder i Sverige

Är det någon här på bukefalos som ridit Gusturleden?

Hej,
I min hemtrakter har de en vandrings- och ridled. Skagern Runt

Ett par kompisar red en bit av leden i somras och tyckte den var jättemysig !

Hemma i Södermanland finns en ridled. Den går förbi mina föräldrars gård, och jag har sett några ryttare som knallat förbi med packväskor bakom sadeln......:)

www.ridleden.se är adressen till hemsidan

...ja, det var ju hästarna som knallade och hade packväskor bakom sadeln...inte ryttarna förstås :smirk:

Jag hoppas att det blir något av alla fina vallstigar som finns i skogarna uppåt Hälsingland. Mellan Norrbo och Ilsbo finns det hur många som helst liksom från Gnarp uppåt Hassela och fortsatt upp mot Matfors, Stöde, Norrhassel o.s.v.

Lite häftigare med dom eftersom de inte går på vanliga vägar alls utan det är gamla stigar som går från byarna upp till olika fäbodvallar. Jag red en som heter Kolarstigen för många år sedan och det var fantastiskt...det gör jag gärna om:D

Tramptass skrev:
Det kanske vore något för Hästkraft Hälsingland att sysselsätta sig med :)
Jag tror att dom är inne på det. Det är dock ett jättejobb att kontakta alla markägare och sen få ihop röjningsvilligt folk, för vissa leder är rätt igenväxta. Lederna bör ju breddas så att ridfolk ska kunna samsas med fotfolk;). Vissa fäbodvallar är rätt slitna men även där har man börjat kika på att rusta samt bygga rasthagar...hur långt man kommit där vet jag inte då jag nu bott här nere i Småland i två år.

Jag hoppas dock att det bli nåt av det hela...:D

Hej!
I Fritidsutskottet i Sv Islandshästförbundet "samlar" vi på ridleder! Vi har gjort en sammanställning på ridleder vi känner till.
Se listan på hemsidan, klicka på "Fritid", därefter länken "ridleder"
www.icelandichorse.se

Hälsningar!/Eva S

Som jag skrev i en annan tråd, i norra Österlen finns det här alternativet:
Hö&Hage

Klicka på "Paket" och sedan Hö och Hage. Där kan du börja var du vill och ställa hästsläpet, när du är framme kan man komma överens om att få skjuts för att hämta släpet. Semester både för häst och ryttare :)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 227
Senast: Mabuse
·
Äldre Frågar allvetande Buke då jag inte helt vet vad jag vill med mitt liv.... Läget är såhär: - Hyreskontrakten på "gården" (pytteliten)...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 940
Senast: cirkus
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 682
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 528
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar