Ridleder i Sverige...

S

Stopek

Har precis kommit hem från att ha ridit Skagern runt och tänkte att det hade varit bra om jag innan jag gav mig iväg fått lite mer info av de som redan provat leden. Beskrivningen från de som gjort leden är ju aldrig opartisk. Så denna tråd tänkte jag skulle vara just det, folk som ridit en ridled nu i sommar, skriver och berättar hur det var. Om t.ex. underlag, natur, övernattningar som var bra etc. Om någon vet om någon annan sajt på internet som har sådan recensioner, så kan ni väl lämna länken här med.
Jag börjar genom att besvara min egen tråd.
Hälsning Maja

Skagern runt

Sjön Skagern ligger på gränsen mellan Närke, Östergötland och Värmland. Man rider alltså genom tre landskap. Leden är nog närmre 12 mil lång (om inte mer) även om broshyrerna beskriver den som drygt 10 mil. Ca. 2,5 mil totalt av leden är asfaltsvägar. Varav tre sträckor med längre sammanhängande sträckor av asfalt. Runt Gullspång är det 6 km, med mycket trafik. I och efter Åtorp är den längsta asfaltssträckan på 8,5 km. Början av den sträckan är en tämligen trafikerad väg, där bilarna åker förbi snabbt. Mellan Sandbacken och Skagersholm (östra sidan) är det 6 km med en mycket lugn asfaltssträcka utan mycket trafik.
Västra sidan före Gullspång är mer av en transportsträcka. Man rider långt från sjön och vägarna är bitvis tråkiga, med stenkross på vägen. Men givetvis finns det även vackra skogsvägar och så småningom når man så att man rider med vacker utsikt över sjön.
Västra sidan norr om Gullspång har mycket fina ridvägar. Snirklande fram på de bästa ridunderlagen och emellanåt ser man sjön. Detta gäller även norra sidan av sjön och här har man nästan ständig vacker sjöutsikt. Det finns inte så många ställen att komma ner till sjön på hela denna sträckning. Så man får stanna hos folk och snällt fråga om vatten till hästen. Strax före Bässabol (norra sidan) finns dock en plats utmärkt där man kan gå ner till sjön. Strax efter finns en ovanlig nybyggd träbro som man skall över. Så det kan man behöva träna på innan, att hästen skall gå över diverse konstiga träkonstruktioner och våga följa en.
Östra sidan börjar med Åtorp där man faktiskt kan stanna på Ica och köpa glass och låta hästen beta på gräsmattan. Det är lite kul. Sedan bär det över en lång och vacker gammal stenbro. Sedan kommer den långa asfaltsträckan. I Vårbo upphör asfalten och fr.o.m. Fallet så börjar det bli lätt att hitta platser att komma ner till sjön. Längst sträckan som går intill sjön strax efter Fallet dock bara en plats, en liten väg som går ner genom skogen, så välj den när du ser den. Både norr och söder om Skagersholm kommer man till sjön på många ställen. Oerhört vackert. Speciellt Sandviken är en pärla. Mycket vackert. Östra sidan är defintivt den finaste med vackra jordbrukslandskap och skogar. Så väljer du att bara rida en liten del av leden så är den finast, trots asfalten.
För övernattning rekommenderar jag Bässabol. Verkigen en lyxtillvaro för både ryttare och häst. Väl genomtänkt och fantastiskt vänliga människor. Hit behöver man bara ta med sig en packning av kläder och så plånboken. Föjande ingår i priset: skjuts till affär, välutrustat kök i boendet, sängar med lakan, mat till hästen kraftfoder och gräs, samt bad i sjön och har man tur även "hot tub".
Att rida runt Skagern var trots all asfalt och trafik en upplevelse, inte minst då det gäller att ge sin häst den nyttiga sociala träningen i allt vad man kan möta i tillvaron, och att göra det tillsammans. Många långa skrittsträckor finns, som förstås, där man själv kan kliva av hästen och bara vandra sida vid sida. Lunka fram och se sig om i sommargrönskan. Att bli ett med hästen blir ett helt nytt begrepp.
Hälsning Maja

Sv: Ridleder i Sverige...

Hej!
svarar här på en jättegammal tråd, men jag vill tipsa om att det finns en sammanställning med riktigt många ridleder i Sverige!
Kika här, under rubriken Fritid
http://www.icelandichorse.se/

Hälsningar! Eva

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 140
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 660
Senast: svea
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 471
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar