Ridlärare?

E

Eccentric

Någon här på buke som är ridlärare?
Isf;
- vad har du för utbildning (och vart ubildade du dig)?
- trivs du med ditt jobb (och hur länge har du jobbat som ridlärare)?
- har du egen ridskola eller jobbar du för någon annan?

tacksam för svar.

Sv: Ridlärare?

Jag svarar på detta även om jag inte kallas ridlärare ;)

Jag har ingen annan formell utbildning annat än ULK 1-3 vilket innebär ungdomsledare...

Jag trivs väldigt bra och har haft lektioner sedan 2-3 år tillbaka. Främst har jag hand om yngre ryttare och "knattar" (4-6 år), men även mer avancerade elever vid behov.

Jag jobbar på den ridskola där min häst är uppstallad, och är en av två som har lektioner (varav den andra är ägaren till ridskolan).

tack för svaret! ULK 1 - 3, innebär det alltså "vanlig" ungdomsledare, inte inom hästsporten?

fler svar?:)

Jag har kommit till steg 2. När man har gått ULK kan man gå Ridledarkursen (förr kallad RK0an)

Gick Ridledarkursen på Strömsholm i år. Krav för antagning är att man gått ULK och klarat ett ridprov
Jag jobbar på ett vanligt jobb på heltid, men har en del privatlektioner, grupplektioner (som vikarie), turridningar och teoretiska kurser på helger och kvällar. Har gjort det sedan ungefär 1 år tillbaka. Trivs JÄTTEBRA med att hålla lektioner och kurser. För mig är det så himla tacksamt att kunna dela med sig av sina kunskaper och ge vidare mitt intresse till andra. Kunna se intresset växa hos eleverna och se dem utvecklas. Verkligen JÄTTEKUL!
Jobbar för ett privatägt stall med c:a 11 hästar. Skulle gärna jobba med det mer och vanligt jobb mindre, så jag hoppas i framtiden att jag kan jobba 50% hästrelaterat och 50% vanligt

Hoppas det gav lite svar på dina frågor, även om jag bara jobbar extra som ridledare.
Kolla annars på www.ridsport.se där finns förklaring till alla nivåer av ridlärare, ridinstruktör, ridledare och allt sånt.

tack för svaret! ULK 1 - 3, innebär det alltså "vanlig" ungdomsledare, inte inom hästsporten?

Nej, det är i Sv. Ridsports regim, så den är inriktad på häst/ridskola även om pedagogiken och lite annat är ganska allmän! :)

Tack för ditt svar! :) Ska kolla in på ridsport.se då!

Jag har gått ridledarkurs (RIK 0) samt den gamla distansutbildning som Strömsholm hade för länge sen. Och så massa fortbildningar förstås :D Och även andra utbildningar inom "hästeriet".

1993 började jag att jobba på ridskola (och sen även som tränare) och jag trivs jättebra med det.

I början jobbade jag som anställd på olika ridskolor, sedan hade jag egen ridskola, och nu är jag anställd igen (fast med lite egen verksamhet vid sidan om ändå).

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 108
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 549
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 079
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar