Ridlärare, hmm...

T

team

Jag har blivit så himmla trött på alla dessa ridlärare i Småland, spec. där jag själv rider.
Tycker inte ni att det ska vara som så att det är ridlärarna som ska ge oss tips på hur man ska rida hästen? Det är dom som ska hjälpa oss med ridningen och dela med sig utav deras egna tips!
Här där jag rider får man ingen hjälp alls, det är så sjukt dåligt tycker jag!
Dom delar inte med sig ett dugg utav deras tips på hur man rider hästen på rätt sätt.
Nu har jag turen att jag rider en egen häst och har fått lära mig själv, utav vänner med hästar och privattränare om hur man rider hästen på rätt sätt.
Sen har jag ridit så pass länge så jag vet hur man rider en häst rätt.
Men när jag kollar på lektioner så ser jag att alla, precis alla ridlärare lär ut på fel sätt, de hjälper ingen ryttare att rida rätt snarare så att de rider helt galet!
Det är så fel, jag säger det om och om igen..Det är väl meningen att ridlärarna ska dela med sig utav deras tips?

Vad tycker ni om detta? Hur gör ridlärarna hos er? Delar dom med sig utav deras tips dom går efter?
Här får ni säga precis vad ni vill, tycker och tänker.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ridlärare, hmm...

Verkligen dåligt, inte som på ridskolan jag rider men dom gör dåligt på ett annat sätt.
Vi tar en vanlig hopplektion som exempel.
Lektioner börjar med uppvärmning, sen har vi ett hinder, hoppa det här, säger dom bara, dom kan bygga upp hela banor utan att säga mer än "hoppa det här".
Istället borde dom säga:
När ni kommer till den har kombinationen måste ni samla hästen, annars är det stor risk att den vägrar eller river, och när ni styr, tänk på att komma i mitten av hindret, sen när ni kommer hit till den här oxern öka då så kommer hästen över lättare.

Det var så irriterande att jag slutade.

Jag håller med er båda helt och hållet!
Det är en sådan dålig stil utav ridläarare, jag slutade pga. sånt här! Nu rider jag för privattränare med min häst och ponny, men har en mindre syster som rider kvar, dom får ingen hjälp..det är så dåligt! Du har rätt i att det är lärarna som ska dela med sig utav det DOM SJÄLVA lär sig, men icke gör dom det!

liite sådär "efter" , men ja kan säga att min ridskola inte lär ut sådär iallafall! Jag har tröttnat på den dock, MEN mycket bättre är det ju. Hoppas vi bana så säger dom lite om banan, vilka hinder man ska ta, lite vad man ska tänka på sen får man hoppa, sen säger dom något kort om vad man kan ändra på eller så. Sen nästa person. Oftast hinner man 2 ggr på en bana på en lektion då :P. Har lärt mig grunderna på ett bra sätt tycker jag! Visst kan det varit bättre, men bra!

Hej!
Hoppar in med ett inlägg också :cool:
På våran ridskola finns en ridlärare, hon är också privattränare, som är jättejättebra! :bow:
Hon är väldigt noga, ser både helhet och detaljer, och anpassar efter varje ryttare och häst. T.ex. säger hon att min häst måste höja huvudet och gå i högre form, till skillnad från många andra då hon säger att hästen ska sänka huvudet. Så hon ser till individen på ett mycket bra sätt :D
Sen är hon också bra eftersom hon förklarar HUR man ska göra allt, inte bara vad. Många tränare jag har ridit för säger typ "tänk på ställningen" men denna bra tränare säger liksom "mer innerskänkel så han ställer sig mer" eller nåt (dåligt exempel men ni fattar :p)
haha att rida för denna tränare har gjort mig väldigt kräsen :angel:

Jag har stött på många tränare som bara säger "det är bra" "lite mer framåtbjudning" "bra där" "bra där" hela tiden... Får hets på det, man vill ju veta vad man gör fel också och hur man ska göra det bättre när det inte går!

Kan ju tillägga att jag också ridit för tränare som varit okej, alltså rätt bra, men finns ingen som slår ridläraren på ridskolan :bow:

Vet inte om det var detta du menade med tråden egentligen, men ville bara säga att det finns tränare som är riktigt riktigt bra :banana:

det där är ju jätte jätteindividuellt. Känns konstigt att dömma ut hela småland (som innehåller GANSKA många ridlärare). Vet en ridskola i närheten av där jag bor, där de har en kanon-klubbanda men endast en instruktör. Den instruktören blir ju inte ifrågasatt på samma sätt som de blir om det finns fler instruktörer att välja på, så det är väl max 5 på den ridskolan som KAN RIDA, resten ptja... hänger i munnen mot hinder och förundras över att hästen stannar, gång på gång. alternativt har knasig stil rakt igenom. Sånt känns jobbigt och man vet inte hur man ska bryta mönstret, min förra ponny står som privathäst där, jag vill inget hellre än att gå in och säga "hej vill du ha hjälp att träna idag? :)" men vet inte hur jag kan säga det utan att nya ägaren + ridläraren blir arga?

På min ridskola har vi alltid fått mycket och nyttig kritik, det är mest när unga tjejer ska hålla lektion som "inhoppare" (ofta på kort varsel) som det blir som du beskriver, men just dom tillfällena får man ju ha överseende med.

Har du testat byta grupp/ridskola? Någon vettig instruktör borde det ju finnas i närheten kan man ju tycka :s

Vet jag inte vart du rider, men där jag red, i smålan, tom Jönköping, så var jag jättenöjd med min ridlärare. men jag var tvungen att bli arg en lektion och verkligen förklara att jag vill få ut något av dem också och inte bara åka runt och göra vissa vägar som de sa att man skulle göra. Efter det fick jag jättebra undervisning och utvecklades jättemycket. nu tycker jag att detta ska de göra automatiskt man ska inte behöva berätta för dem att man vill lära sig något, de ska de fatta ändå.

Nu rider jag inte på ridskola längre, pga att jag har skaffat en egen häst och istället rider för 2 privata instruktörer.

Jag rider inte på ridskola längre, men gjorde för några år sedan. Vi fick alltid bra tips om hur vi skulle hantera situationer som uppkom och hur vi skulle hantera hästen. Jag är väldigt nöjd med tiden på ridskolan, trots att jag bytte lärare några gånger var alla minst lika bra allihopa. Nu rider jag för privat instruktör på privat häst, hon är grym!

Till hösten ska jag fortsätta med ridskolan, på min egna häst:laugh:
Jag tycker verkligen om att rida för ridläraren! Föredrar henne framför diverse C-tränare som kommer till klubben då och då...

Hoppar in lite..
Jag har ridit på ridskola där dom inte alls har varit bra ( i småland) dåliga instruktörer, dåligt upplagt..
Min syster red stallets största häst, o kunde inte stanna för att hästen var för svår o stor. Men ridläraren blev så förbannad när hon sa att hon försökte så gott hon kunde, med gråten i halsen.. Sen ställde ridläraren henne i mitten o skällde ut henne i mitten så att hon grät. Och i bland gick det samma hästar tre lektioner på raken, inte lustigt om dom är ovilliga då!
Sen är det jag har ju gått i ridskola innan jag började vara medryttare på etts ställe i småland där jag får priviat lektioner, där jag hade missat så pass mycket som dom inte ens går igenom på ridskolan, :@
Sen var jag på ett ridläger två år i rad. Hon som ärger ridlägret var verkligen ÖVERDRIVET hård mot sina hästar, det vat obehagligt, hon håller på med hästar o avel på heltid o verkar verkligen hata det hon gör! tycker jag är så tråkit, när man kan ha så skoj utan att vara jätte hård. ( jag menar självklart att man kan vara o säga ifrån på hästarnas "sätt"!!)

Just en av anledningarna till att jag slutade på ridskolan ;) Jag bor i småland men red på en ridskola i halland, men antar att det är lite samma sak. När jag började på ridskolan hade dem världens bästa ridlärare :love: Men sedan slutade hon ha våra lektioner och vi fick nya ridlärare lite titt som tätt.. Slutade på ridskolan då de höjde avgiften för ridlektioner och samtidigt kortade ner ridpassen.. Förstod inte hur det hängde ihop? :confused: Tyckte i alla fall att det var synd för jag gillade att rida på ridskola. :)

hur mkt kostade de o kortade dom ner lektionerna till??
men annars om du gillar o rida kan du ju bli medryttare på en häst..

Hoppar in lite..
Jag har ridit på ridskola där dom inte alls har varit bra ( i småland) dåliga instruktörer, dåligt upplagt..
Min syster red stallets största häst, o kunde inte stanna för att hästen var för svår o stor. Men ridläraren blev så förbannad när hon sa att hon försökte så gott hon kunde, med gråten i halsen.. Sen ställde ridläraren henne i mitten o skällde ut henne i mitten så att hon grät. Och i bland gick det samma hästar tre lektioner på raken, inte lustigt om dom är ovilliga då!
Sen är det jag har ju gått i ridskola innan jag började vara medryttare på etts ställe i småland där jag får priviat lektioner, där jag hade missat så pass mycket som dom inte ens går igenom på ridskolan, :@
Sen var jag på ett ridläger två år i rad. Hon som ärger ridlägret var verkligen ÖVERDRIVET hård mot sina hästar, det vat obehagligt, hon håller på med hästar o avel på heltid o verkar verkligen hata det hon gör! tycker jag är så tråkit, när man kan ha så skoj utan att vara jätte hård. ( jag menar självklart att man kan vara o säga ifrån på hästarnas "sätt"!!)

Bara en liten fråga, vart red din syster då?

Tycker man ska prata med sin ridlærare ifall man ær missnøjd men på ett hyggligt vis.
Man kan ju sæga att man ønskar lite fler råd.

Vissa elever ønskar inte å komma någon vart inom ridning de tycker bara om att få åka hæst før skojs skull.
Som ridlærare bør man ta reda på vad varje enskild elev ønskar, dåligt att bara låta alla åka runt i "karusellen".

Jag har undervisat lite granna i några års tid men jag kræver att man ska vilja utveklas under mina lectioner.
Men vissa personer ær svåra, just nu undervisar jag en som ridit i 15 år som ser ut som den "åker stol" och som trivs med det.

Precis det kan ju inte bara ligga på ridläraren, eleven måste också vilja lära sig. På den ridskola där jag står uppstallad och där jag också rider lektion på egen häst, finns det ett stort antal ryttare som helt enkelt skiter i vad ridläraren säger.

Ja många vill inte læra sig men som ridlærare bør man ta reda på vilka i en grupp som vill læra sig och vilka som inte vill och inte bara låta alla åka runt.
Då kan den ju ge dom som lyssnar råd och låta dom som inte vill lyssna vara.

usch ja håller verkligen med.. Där jag rider nu är dom hur bra som helst!! vi får fyra, (jag får 8) privatlektioner för 350 kr i mån, sen är det än annan som ridit där (dom rider akademiskt inte som ridskolan) sen var det en annan som testart och var så besviken läs på detta:
Jag tycker det e konstig för det e precis vad dem haft, har inte ens ftt gått ut i hagen och hämta hästen själv. Så kände att det ändå inte kommer att vara roligt och åka dit och träffa dem samt så var det ju inte det minsta roligta att rida sist då dem bara klagar på min ridning, så sa upp mig där med engpng. De kan väll inte påstå att de inte har någon undervisning när man måste rida för dem tills de anser att man kan rida själv i deras ridstil. Min hjälm och skor ligger kvar där ute, så får åka och hämta det någon dag. Tror jag ska be Joakim åka med så får ha se gården. Det är så fint egentligen och dem har varit seriösa. Men de har annorlunda åsikter om hur man ska rida. Och påstår att jag inte kan rida när jag gått 8 år på ridskola, haft sommarhästar och andra medryttarhästar. Jag har ridit kanske 5 gånger hos dem har har bara fått sktita på halvlång tygel och får bara höra det som är dåligt. och hennes mamma har ännu mer åsikter om min ridning och hanteringen av hästaren.
Men om man vill lära sig på nytt, måste man ju börja helt nytt.. blir lite fundersam, exakt så är det ju för alla!
Jag vet att ni kanske inte tkr det är rikitigt rätt men lite generös får man väl vara och hon är VUXEN som lägger in sånt på sin blogg...

Liknande trådar

Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
730
Senast: Cs218
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
560
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama