Ridlärarbloggen: ”Kan man hålla på med ridsport utan att gilla hästar?”

En hopptävling för ponny jag varit på; ett litet barn åker av sin ponny inne på banan. Startar nästa klass också och samma sak händer igen. Hästskötaren tar ponnyn och leder den av banan åt ett håll, barnet lämnar banan utan sin ponny gråtandes men oskadd ihop med sin mamma och går åt motsatt håll. Föräldern uttrycker sitt missnöje med att högt säga: ”nu är det verkligen dags att köpa ny ponny.”

Du tror alltså Allan är synonymt med alla hästar som passerar genom Peders stall?

Vad sägs om att du kommenterar den andra delen av mitt inlägg istället. Jag kan upprepa:

Hästar är tänkande och kännande däggdjur. Många behandlar dom trots det, trots att vi vetenskapligt bevisat vet att dom tänker, känner, bildar parrelationer, och värdesätter sin flock, som objekt som man kan behandla på ett sätt som i princip är motsatt deras egentliga behov.

Tycker du att det är moraliskt rätt, att vi gör så?

Vad sägs om att du kommenterar den andra delen av mitt inlägg istället. Jag kan upprepa:

Hästar är tänkande och kännande däggdjur. Många behandlar dom trots det, trots att vi vetenskapligt bevisat vet att dom tänker, känner, bildar parrelationer, och värdesätter sin flock, som objekt som man kan behandla på ett sätt som i princip är motsatt deras egentliga behov.

Tycker du att det är moraliskt rätt, att vi gör så?
Då är det ju jävligt korkat att dra in några av sveriges elitryttare som definitivt inte behåller hästar som inte håller måttet. När det kommer till den ena vet jag dessutom när han var ponnyryttare och sålde sina ponnyer fick han dem utdömda i veterinärbesiktningen. Nej, det är inget jag vill gynna. Att sälja en häst ser jag inte som fel dock. Någon har ju även uppenbarligen behövt sälja sin häst till dig också.

Då är det ju jävligt korkat att dra in några av sveriges elitryttare som definitivt inte behåller hästar som inte håller måttet. När det kommer till den ena vet jag dessutom när han var ponnyryttare och sålde sina ponnyer fick han dem utdömda i veterinärbesiktningen. Nej, det är inget jag vill gynna. Att sälja en häst ser jag inte som fel dock. Någon har ju även uppenbarligen behövt sälja sin häst till dig också.

Jag ser det inte heller som fel att sälja en häst (kan ju finnas massvis med skäl till att en omplacering är bäst för hästen), det är slit- och slängattityden som är den verkliga frågan.

Vill du svara på det?

Tycker du att det är ok att hästar ses som och behandlas som objekt, trots att vi vetenskapligt bevisat vet att dom precis som vi är tänkande och kännande däggdjur?

Jag ser det inte heller som fel att sälja en häst (kan ju finnas massvis med skäl till att en omplacering är bäst för hästen), det är slit- och slängattityden som är den verkliga frågan.

Vill du svara på det?

Tycker du att det är ok att hästar ses som och behandlas som objekt, trots att vi vetenskapligt bevisat vet att dom precis som vi är tänkande och kännande däggdjur?
Jag anser inte att det är slit och släng attityd att sälja en häst som inte passar det en själv vill göra eller för att man växt ur/ faller för ålderstrecket helt enkelt så blir omöjligt att svara på frågan.

Jag anser inte att det är slit och släng attityd att sälja en häst som inte passar det en själv vill göra eller för att man växt ur/ faller för ålderstrecket helt enkelt så blir omöjligt att svara på frågan.

Har man inte möjlighet att behålla hästen/ponnyn och ge hen ett bra liv för att man skaffar en till som bättre matchar det man vill lägga tid på, så anser jag att det absolut är ok att sälja - för hästens skull.

Om vi går tillbaka till det du sa om barfota och lösdrift - varför tror du att det på något sätt skulle vara dåligt för hästens välfärd, när eliten också använder sig av de metoderna?

Är det inte så, att en häst mår dåligt för att ägaren inte tillgodoser hästens behov, oavsett vad de behoven är?

En del hästar har inte friska nog hovar för att gå barfota, eller får inte riskera att halka och fläka sig vintertid - medans andra hästars hovar risar ihop eller får muskelsmärtor om de går skodda. En del hästar blir understimulerade och får smärta av att stå på box - medans andra fryser och spänner sig även med täcke, sover dåligt, eller har eksem och mår bättre om de får komma in på box.

Är det inte dåligt för hästens välfärd att låsa fast sig i "barfota är alltid dåligt" eller "skor är alltid dåligt" / "lösdrift är alltid dåligt" eller "box är alltid dåligt"?

Klarar det, ja. Dom dör inte av det.

Men hur sorgligt liv är inte det? Mår dom bra av det? Dom bildar vänskapliga parrelationer, och flocken som helhet är oerhört viktig för hästen. Att ständigt byta flock är som ett ständigt sorgearbete, till sist blir dom avstängda.

Och om dom inte ser sin människa som sin bästa människokompis, hur sorgligt är inte det?

Hästar är ju däggdjur, precis som vi. Vi delar samma emotionella system. Vi har rätt lika prioriteringar och känslor, men väldigt olika kroppar så det tar olika uttryck.

Och om vi kollar på vår svenska ridsportselit i hoppning som senaste åren varit otroligt framgångsrika - vad finns gemensamt för dom? Otrolig kärlek till sin häst, starka band, prio på hästens upplevelse och välmående.

Att behandla djur som slit och släng tills de stänger av lönar sig inte.

Jag ser gärna studier på att alla däggdjur känner och tänker likadant. Och på att människor är viktigare än andra hästar, ser jag också gärna studier på. Då ska jag absolut omvärdera.

Jättemärkligt, och för mig en vända kappan efter vinden situation: Man hånskrattar alltså åt någon som behöver sälja en ponny på grund av att ryttaren är för lång och faller för åldersstrecket, för då är det slit och släng. Samtidigt är det inga problem att hylla och ta upp två elittävlingsryttare med 50+ hästar i stallet där merparten finns för att tjäna ett enda syfte: Att tävla de högsta klasserna, kommer de inte dit säljs de till juniorer eller young riders, men då är det inte slit och släng. De flesta ponnyryttare har sina ponnyer som sina ögonstenar i många år, betydligt längre än vad eliten spar på hästar som inte kommer att komma till de högsta klasserna (och de flesta där rider väl också i princip enbart, har svårt att se att de mockar, borstar, sliter etc på samma sätt som de allra flesta ponnyryttarna gör).
Har man inte möjlighet att behålla hästen/ponnyn och ge hen ett bra liv för att man skaffar en till som bättre matchar det man vill lägga tid på, så anser jag att det absolut är ok att sälja - för hästens skull.

Om vi går tillbaka till det du sa om barfota och lösdrift - varför tror du att det på något sätt skulle vara dåligt för hästens välfärd, när eliten också använder sig av de metoderna?

Är det inte så, att en häst mår dåligt för att ägaren inte tillgodoser hästens behov, oavsett vad de behoven är?

En del hästar har inte friska nog hovar för att gå barfota, eller får inte riskera att halka och fläka sig vintertid - medans andra hästars hovar risar ihop eller får muskelsmärtor om de går skodda. En del hästar blir understimulerade och får smärta av att stå på box - medans andra fryser och spänner sig även med täcke, sover dåligt, eller har eksem och mår bättre om de får komma in på box.

Är det inte dåligt för hästens välfärd att låsa fast sig i "barfota är alltid dåligt" eller "skor är alltid dåligt" / "lösdrift är alltid dåligt" eller "box är alltid dåligt"?
Jag har inte sagt att det alltid är dåligt. Jag tog upp det som exempel. Jag har ingen aning om hur dina hästar mår, de mår säkert toppen. Men vet du? Det gör våra med. Trots att vi håller på med ponnyhoppning.

Jättemärkligt, och för mig en vända kappan efter vinden situation: Man hånskrattar alltså åt någon som behöver sälja en ponny på grund av att ryttaren är för lång och faller för åldersstrecket, för då är det slit och släng. Samtidigt är det inga problem att hylla och ta upp två elittävlingsryttare med 50+ hästar i stallet där merparten finns för att tjäna ett enda syfte: Att tävla de högsta klasserna, kommer de inte dit säljs de till juniorer eller young riders, men då är det inte slit och släng. De flesta ponnyryttare har sina ponnyer som sina ögonstenar i många år, betydligt längre än vad eliten spar på hästar som inte kommer att komma till de högsta klasserna (och de flesta där rider väl också i princip enbart, har svårt att se att de mockar, borstar, sliter etc på samma sätt som de allra flesta ponnyryttarna gör).

Jag har inte sagt att det alltid är dåligt. Jag tog upp det som exempel. Jag har ingen aning om hur dina hästar mår, de mår säkert toppen. Men vet du? Det gör våra med. Trots att vi håller på med ponnyhoppning.

Jag tycker det är väldigt intressant att du fullständigt undviker att prata om den egentliga frågan som jag nu ställt fyra gånger. Jag ska försöka vara ännu tydligare:

Ser du på hästar som tänkande, kännande individer, eller som objekt som finns till för människans förfogande?

Jag tycker det är väldigt intressant att du fullständigt undviker att prata om den egentliga frågan som jag nu ställt fyra gånger. Jag ska försöka vara ännu tydligare:

Ser du på hästar som tänkande, kännande individer, eller som objekt som finns till för människans förfogande?
Tänkande kännande individer. Jag tycker fortfarande inte att det är fel att sälja en häst vilket jag sagt men du läser ju som en kratta eller som fan läser bibeln. Du är ju för övrigt rätt duktig på att undvika frågor själv.

Tänkande kännande individer. Jag tycker fortfarande inte att det är fel att sälja en häst vilket jag sagt men du läser ju som en kratta eller som fan läser bibeln. Du är ju för övrigt rätt duktig på att undvika frågor själv.

Men bloggen handlade ju inte om att det är fel att sälja hästar generellt (och jag har aldrig sagt att jag tycker det är fel att sälja häst, har själv sålt), utan hur bloggskrivaren tolkade det som hände, dvs en slit- och slängattityd.

Hästar som sportverktyg, som objekt.

Och det är ett problem jag också sett. Att folk saknar den känslomässiga anknytningen till sitt djur. Att hästarnas behov åsidosätts till förmån för ägarens mål. Och det är ju ett problem inte bara inom sporten, utan inom allt hästägande. Även hos de du kallade "ur och skur och barfota".

Väldigt många människor vill inte se, vill inte utbilda sig till att se, och vill inte tillgodose, sin hästs verkliga behov.

Något kommer emellan, och jag satsar en slant på att detta något är egot.

Men bloggen handlade ju inte om att det är fel att sälja hästar generellt (och jag har aldrig sagt att jag tycker det är fel att sälja häst, har själv sålt), utan hur bloggskrivaren tolkade det som hände, dvs en slit- och slängattityd.

Hästar som sportverktyg, som objekt.

Och det är ett problem jag också sett. Att folk saknar den känslomässiga anknytningen till sitt djur. Att hästarnas behov åsidosätts till förmån för ägarens mål. Och det är ju ett problem inte bara inom sporten, utan inom allt hästägande. Även hos de du kallade "ur och skur och barfota".

Väldigt många människor vill inte se, vill inte utbilda sig till att se, och vill inte tillgodose, sin hästs verkliga behov.

Något kommer emellan, och jag satsar en slant på att detta något är egot.
Nä det var andra här som drog upp det att sälja häst att då är det minsann slit och släng. Det är det jag diskuterade utifrån vad du mfl svarat. Om du väljer att hugga på det får du ju svar därefter liksom. Men jag har fortfarande full förståelse både för barn exempel 1 och barn exempel 2 och att man säljer en häst som inte passar ändamålet. Det betyder definitivt inte att man inte har några känslomässiga band till den.

Nä, men det kanske kan vara klokt att ifrågasätta inköp av ett djur som man bara planerar att behålla i nåt enstaka år. Det är en individ som skickas runt. Från flock till flock, från stall till stall.

Med det resonemanget så borde vi då också avskaffa alla inackorderingsstall. Eller förbjuda folk med inackorderade hästar att byta stall. Att en flock är konstant behöver ju inte vara sant även om en häst bor kvar i samma stall i flera år. Men vi verkar se på frågan olika och jag respekterar din åsikt. Själv tycker jag det är sunt att sälja en häst eller ponny som av någon anledning inte passar dem längre oavsett om det är ponny eller häst och oavsett hur länge man har haft dem. Om häst/ponny och ägaren inte längre är en bra match så blir troligtvis hästen lyckligare någon annanstans.

Jag förstår att det är en ekonomisk fråga. Men min fråga kvarstår: hur kan man sälja sin vän som man trivs bra med? Att sälja en häst/ponny som man inte funkar med alls är en helt annan sak. Men en ponny man trivs ihop med och har haft roligt med. Hur kan man sälja den? Krävs det inte ett visst avståndstagande känslomässigt för att sen kunna sälja sin vän? Och att det är det känslomässiga avståndstagandet som hon som skrivit artikeln ser?
Jag vet att det för många är jättejobbigt. Men samtidigt är det kanske inte kul att ha en ponny gåendes i hagen som man är för stor att rida. Ibland kan man ju hitta andra aktiviteter att göra men det är ju inte alla ponnyer som passar tex till körning eller alla ställen det finns lämpliga vägar till det etc.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 050
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 852
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 499
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Lördagen började med att jag var sen hämta upp dottern, som just när hon satte sig i bilen kom på "kameran". Ringde hästägaren som...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka