Ridlärarbloggen: ”Kan man hålla på med ridsport utan att gilla hästar?”

En hopptävling för ponny jag varit på; ett litet barn åker av sin ponny inne på banan. Startar nästa klass också och samma sak händer igen. Hästskötaren tar ponnyn och leder den av banan åt ett håll, barnet lämnar banan utan sin ponny gråtandes men oskadd ihop med sin mamma och går åt motsatt håll. Föräldern uttrycker sitt missnöje med att högt säga: ”nu är det verkligen dags att köpa ny ponny.”

Jag tycker det låter lite hårt att insinuera i krönikan att barnet inte gillar sin ponny eller att den familjen inte bry sig om hästar. Att säga "nu köper vi en ny ponny" kanske låter hårt i sammanhanget men samtidigt så kanske detta inte är en ponny som trivs med tävling ? Eller ens hoppa? Sen vet vi ju som läsare inte heller hur det såg ut dvs om barnet behöver lära sig rida bättre istället för att köpa ny ponny.

Hårt? Kanske, men ett barn som har en hästskötare (utöver förälder desutom) med sig på tävling och som inte alls verkar bekymra sig om ponnyn som leds bort medan mamma börjar prata om en ny ponny? Det låter rätt knepigt i mina öron.
Upp till var och en, och passar ekipaget inte ihop ska man givetvis inte envisas men jag tror inte heller det är omöjligt att en del ponnyföräldrar gör sina barn en stor otjänst och att de glömmer bort djuret, hästen, individen... och att man ska ha en kommunikation och roligt tillsammans.

Hårt? Kanske, men ett barn som har en hästskötare (utöver förälder desutom) med sig på tävling och som inte alls verkar bekymra sig om ponnyn som leds bort medan mamma börjar prata om en ny ponny? Det låter rätt knepigt i mina öron.
Upp till var och en, och passar ekipaget inte ihop ska man givetvis inte envisas men jag tror inte heller det är omöjligt att en del ponnyföräldrar gör sina barn en stor otjänst och att de glömmer bort djuret, hästen, individen... och att man ska ha en kommunikation och roligt tillsammans.
Fast vet vi att det är en anställd hästskötare? Det kanske lika gärna är en familjemedlem.. Det jag tänker är att det blir så svårt att tycka något när man vet så lite om situationen..

Och ofta när folk skriver krönikor så tycker jag personen tar exempel och tolkar dem så att de passar skribentens syfte med krönikan. Men någon annan hade kunnat tolka det åt något annat håll.
Visst finns det väl ponnyföräldrar som inte har kunskap och som inte bryr sig om ponnyn och tänker slit och släng. Men min erfarenhet är att de ändå är i minoritet. Jag känner inte heller igen situationen med träning som skribenten också hänvisar till dvs att folk inte bryr sig om hästen.

Fast vet vi att det är en anställd hästskötare? Det kanske lika gärna är en familjemedlem.. Det jag tänker är att det blir så svårt att tycka något när man vet så lite om situationen..

Och ofta när folk skriver krönikor så tycker jag personen tar exempel och tolkar dem så att de passar skribentens syfte med krönikan. Men någon annan hade kunnat tolka det åt något annat håll.
Visst finns det väl ponnyföräldrar som inte har kunskap och som inte bryr sig om ponnyn och tänker slit och släng. Men min erfarenhet är att de ändå är i minoritet. Jag känner inte heller igen situationen med träning som skribenten också hänvisar till dvs att folk inte bryr sig om hästen.
Det är klart att krönikan är vinklad, det är ju en privatperson som vill säga något/lyfta en fråga eller bara vädra en åsikt. Jag har sett många, många ponnyföräldrar (och i förlängningen "ponnybarn") som krönikören tycker sig se i den första situationen. Jag tänker mer generellt.
Av någon anledning blir hästhobbyn och hästen som kompis ofta helt annorlunda än annan husdjurshållning. Prestige och pengar antar jag. Har också varit med om högvis med ungar som piskat hästarna utan en enda tanke till djuret de sitter på och som inte har något intresse utöver just ridningen.
Det förekommer säkert, men jag har aldrig varit med om att en unge som börjat gråta när något går fel under en hundträning/tävling bemöts med en förälder som tröstar med: "Det är nog dags för en ny hund.." medan någon annan går ut med hunden åt ett annat håll.

Jag vet och inser att det inte riktigt är samma sak, det är svårt när man inte fungerar med en häst och ibland kanske det Vore bättre att ha en annan hund, men attityden inom hästsporten är ofta otroligt prestigebaserad. Tycker det är helt okej att kritisera det.

Jag håller med Sel. Det är en krönika skriven för att lyfta en fråga. Ingen i exemplen är namngiven och i mina ögon behöver de inte ens existera mer än som exempel.

Jag tycker det är bra att lyfta ämnet. I min hästvärld är fenomenet som beskrivs i krönikan tyvärr inte ovanligt. Det finns många som rider bara för sporten och helt verkar sakna både kunskap om och intresse för hästar. Tråkigt, tycker jag, hästen är ju inget redskap och bör inte användas som ett sådant.

Många har god ekonomi i Sverige idag och har råd att köpa barnet ett helt "tävlingskit" med ponny, transport (med barnets namn på), dyra sadlar, schabrak osv. Det finns iallafall där jag håller till tendenser hos dessa föräldrar att "nu har lilla Alma fått den här dyra ponnyn och allt, så nu ska hon ha en plats i laget". Att Alma bara ridit någon termin på ridskola och inte ens kan leda sin ponny själv på ett tryggt sätt ser man som oviktigt, och hur ponnyn har det saknar man all kunskap och förståelse för. Det är problematiskt och jag tolkar iallafall krönikan som ett försök att belysa vissa dylika tendenser.

Det jag aldrig förstått med ponnyvärlden (som aldrig varit inne i själv) är hur man kan köpa en ponny och sen bara sälja den när man vuxit ifrån den. Det är ju en kompis man säljer? Eller är det bara en tävlingsmaskin som man vuxit ifrån?

Det kanske är så att när man vet att man ändå kommer sälja ponnyn förr eller senare så är det lätt att sälja så fort den inte passar in i den mall man försöker trycka in den i? Medan för att fortsätta på hundexemplet: hunden planerar man att ha resten av dess liv och därför är tröskeln högre gällande försäljning.

Det jag aldrig förstått med ponnyvärlden (som aldrig varit inne i själv) är hur man kan köpa en ponny och sen bara sälja den när man vuxit ifrån den. Det är ju en kompis man säljer? Eller är det bara en tävlingsmaskin som man vuxit ifrån?

Det kanske är så att när man vet att man ändå kommer sälja ponnyn förr eller senare så är det lätt att sälja så fort den inte passar in i den mall man försöker trycka in den i? Medan för att fortsätta på hundexemplet: hunden planerar man att ha resten av dess liv och därför är tröskeln högre gällande försäljning.

Det är väl ändå så krasst för många att man inte har råd med mer än en häst och är barnet för lång och tung för att rida den så måste man ju byta häst för att barnet ska kunna fortsätta rida. Dessutom tror jag man är mer beredd på att få sälja en ponny redan vid köpet på något sätt då man vet att det bara är för en begränsad tidsperiod på grund av att barnet växer. Alla har ju inte intresset eller kunskapen för att köra eller jobba från marken. Själv kan jag tycka det är bra att ponnyn får ett fortsatt bra liv hos nästa ponnyryttare med regelbunden motion än att behålla till varje pris. Sen är det som jag skrev i början också en ekonomisk fråga för många.

Det är väl ändå så krasst för många att man inte har råd med mer än en häst och är barnet för lång och tung för att rida den så måste man ju byta häst för att barnet ska kunna fortsätta rida. Dessutom tror jag man är mer beredd på att få sälja en ponny redan vid köpet på något sätt då man vet att det bara är för en begränsad tidsperiod på grund av att barnet växer. Alla har ju inte intresset eller kunskapen för att köra eller jobba från marken. Själv kan jag tycka det är bra att ponnyn får ett fortsatt bra liv hos nästa ponnyryttare med regelbunden motion än att behålla till varje pris. Sen är det som jag skrev i början också en ekonomisk fråga för många.

Jag förstår att det är en ekonomisk fråga. Men min fråga kvarstår: hur kan man sälja sin vän som man trivs bra med? Att sälja en häst/ponny som man inte funkar med alls är en helt annan sak. Men en ponny man trivs ihop med och har haft roligt med. Hur kan man sälja den? Krävs det inte ett visst avståndstagande känslomässigt för att sen kunna sälja sin vän? Och att det är det känslomässiga avståndstagandet som hon som skrivit artikeln ser?

Jag förstår att det är en ekonomisk fråga. Men min fråga kvarstår: hur kan man sälja sin vän som man trivs bra med? Att sälja en häst/ponny som man inte funkar med alls är en helt annan sak. Men en ponny man trivs ihop med och har haft roligt med. Hur kan man sälja den? Krävs det inte ett visst avståndstagande känslomässigt för att sen kunna sälja sin vän? Och att det är det känslomässiga avståndstagandet som hon som skrivit artikeln ser?

Det är säkert inte ett lätt beslut för alla och jag tror inte att alla som har ponny bara ser dem som tävlingsmaskiner. Men i livet behöver man ibland ta tuffa beslut. Eller förespråkar du att man behåller en ponny oavsett vilka förutsättningar man kan ge den?

Det är säkert inte ett lätt beslut för alla och jag tror inte att alla som har ponny bara ser dem som tävlingsmaskiner. Men i livet behöver man ibland ta tuffa beslut. Eller förespråkar du att man behåller en ponny oavsett vilka förutsättningar man kan ge den?

Nä, men det kanske kan vara klokt att ifrågasätta inköp av ett djur som man bara planerar att behålla i nåt enstaka år. Det är en individ som skickas runt. Från flock till flock, från stall till stall.

Ska man inte få sälja ponnyer, så är det inte många som kan tävla under ponnyåren heller. De flesta hästarna klarar ändå alldeles utmärkt att flytta och ser nog sällan sin ägare som en bästa kompis.

Klarar det, ja. Dom dör inte av det.

Men hur sorgligt liv är inte det? Mår dom bra av det? Dom bildar vänskapliga parrelationer, och flocken som helhet är oerhört viktig för hästen. Att ständigt byta flock är som ett ständigt sorgearbete, till sist blir dom avstängda.

Och om dom inte ser sin människa som sin bästa människokompis, hur sorgligt är inte det?

Hästar är ju däggdjur, precis som vi. Vi delar samma emotionella system. Vi har rätt lika prioriteringar och känslor, men väldigt olika kroppar så det tar olika uttryck.

Och om vi kollar på vår svenska ridsportselit i hoppning som senaste åren varit otroligt framgångsrika - vad finns gemensamt för dom? Otrolig kärlek till sin häst, starka band, prio på hästens upplevelse och välmående.

Att behandla djur som slit och släng tills de stänger av lönar sig inte.

Jag som då ÄR inne i ponnyvärlden med allt vad det innebär även på högre nivå har inga som helst problem att varken förstå första eller andra exemplet i krönikan eller att man måste sälja sina ponnyer. Bara för att en ponnyryttare i stunden är besviken och behöver tröstas innebär det inte att denna inte älskar sin ponny, bara för att den vill tävla innebär det inte att det inte är svårt att byta ponny. Sunt tänk snarare, ponnyn får komma till en familj där den förhoppningsvis får göra det den tycker är roligt och ryttaren får förhoppningsvis en ponny som fungerar bättre på tävlingar. Att däremot fortsätta dra runt med en ponny som inte vill tävla eller är för svår för ryttaren tycker jag skulle vara beklämmande.

När det kommer till att sälja - nej - det är inte lätt. Vi ska sälja B-ponnyn nu som ryttaren är för stor för. Man kan tycka vad man vill om det men faktum kvarstår: Den krassa ekonomiska verkligheten gör att man inte kan samla på ponnyer, min dotter älskar sina ponnyer, hon kommer gråta floder när den säljs, men hon älskar att tävla. Det kommer hon inte kunna göra på sin B-ponny. Han älskar också att tävla förresten, han skulle dö av tristess av att bara gå i en hage och gå ut på skogspromenader.

För att man säljer en ponny behöver det inte betyda att den behandlas som slit och släng. Jag tror snarare de flesta ponnyer behandlas hundra gånger mycket bättre än många av de som säger sig värna om hästar och använder sig av ur och skur, barfotametoder och andra märkliga saker runt sina hästar om jag ska vara ärlig. Idag har vi inte heller stall där hästarna står i flera år, vi själva står inackorderade. Hästar kommer och hästar går. Att tro att det är realitet att hästarna går tillsammans år ut och år in är naivt tycker jag, det funkar kanske för vissa med egen gård men långt ifrån alla har det, men det kanske ska bli krav på egen gård också då om man ska ha häst?

Det är dock inte bara positivt med att man förväntas ha hunden resten av hundens liv. Det finns i dagsläget MÅNGA hundar som skulle må bra av att flytta till ett annat hem, och där rätt hem kan tänkas finnas (dvs, inte bara skitsvåra problemhundar som ingen klarar av). Men, ägarna funderar inte ens på att sälja sina hundar just för att "hundar säljer man inte".

Det blir skitsamma om man knappt ser hunden om dagarna för att den är på hunddagis 5 dagar i veckan och får sitta ensam hemma på helgerna när familjen är iväg på diverse aktiviteter, samtidigt som hunden knappt får aktivering när familjen väl är hemma och pälsvård, det får den i bästa fall någon gång ibland när tovorna i pälsen börjar bli för besvärliga. Men att sälja? "NEJ! Aldrig i livet! En hund säljer man ju inte!"

Och hur många hundägare jag möter som blir chockade över att jag går långpromenader eller på annat lämpligt sätt aktiverar mina hundar så gott som varje dag, det kan jag inte ens räkna...

Jag önskar ofta att hundvärlden på vissa sätt kunde bli lite mer som hästvärlden. Hos hästar finns det ju faktiskt krav på att de ska få naturliga beteenden tillgodosedda, röra på sig ordentligt, stimulans osv. Hos hundar? Ta ut den så den får kissa, ge den mat. Done.

Jag tror snarare de flesta ponnyer behandlas hundra gånger mycket bättre än många av de som säger sig värna om hästar och använder sig av ur och skur, barfotametoder och andra märkliga saker runt sina hästar om jag ska vara ärlig.

Say what?

Peder Fredricson och Henrick von Eckermann kör "barfotametoder". Veterinär/galopptränare Per Michanek kör lösdrift.

Det har inte med metoden att göra, utan människorna. Vare sig det är barfota eller skor, box eller lösdrift.

Och ur det biologiska och etologiska perspektivet hästen som art, så är det väldigt märkligt att stänga in dom i små lådor och sätta metall på fötterna.

Say what?

Peder Fredricson och Henrick von Eckermann kör "barfotametoder". Veterinär/galopptränare Per Michanek kör lösdrift.

Det har inte med metoden att göra, utan människorna. Vare sig det är barfota eller skor, box eller lösdrift.

Och ur det biologiska och etologiska perspektivet hästen som art, så är det väldigt märkligt att stänga in dom i små lådor och sätta metall på fötterna.
Jag ser både Henrik och Peder som betydligt mer rutinerade och vet vad de gör än diverse skogsmullefolk som anser att deras hästar har det så jädra bra men inte diverse hästar hos människor som inte vill samma sak.

För övrigt byter både Henrik och Peder hästar när de inte passar ändamålet, det är ju inte så att de sparar på dem för att de ska få gå i samma flock i hundra år, men då kanske det är ok? Men inte för ponnyryttaren som växer ur/faller för åldersstrecket eller byter till en ponny som mer passar de mål de har?

(Jag var för övrigt i ponnyålder samtidigt som Henrik och tävlade mot honom, där kan man snacka byta ponnyer).

Jag ser både Henrik och Peder som betydligt mer rutinerade och vet vad de gör än diverse skogsmullefolk som anser att deras hästar har det så jädra bra men inte diverse hästar hos människor som inte vill samma sak.

För övrigt byter både Henrik och Peder hästar när de inte passar ändamålet, det är ju inte så att de sparar på dem för att de ska få gå i samma flock i hundra år, men då kanske det är ok? Men inte för ponnyryttaren som växer ur/faller för åldersstrecket eller byter till en ponny som mer passar de mål de har?

(Jag var för övrigt i ponnyålder samtidigt som Henrik och tävlade mot honom, där kan man snacka byta ponnyer).

Vad gör Allan just nu?

Jag säger för övrigt inte att det inte är ok att sälja sin häst. Det jag protesterar mot är attityden som gör att folk behandlar hästar som objekt, istället för tänkande och kännande däggdjur som vi vetenskapligt bevisat vet att dom är.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 050
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 852
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 499
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Lördagen började med att jag var sen hämta upp dottern, som just när hon satte sig i bilen kom på "kameran". Ringde hästägaren som...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka