Lager

Trådstartare
Någon som testat? Eller kanske använder till vardags?

Jag har en vanlig termokjol för skogspromenader, men funderar nu på att köpa en riktig ridkjol för att slippa hålla på och byta och krångla i stallet. En sådan där som räcker ända bak över korset på hästen.

Bra - dåligt? Är den ivägen om du gasar på ute i skogen?

Jag hade en Uhip-kappa (som numera är civil vinterkappa), men den var för omständig att ha på hästryggen och att jobba i stallet i, tycker jag, men andra tycker olika. I vilket fall köpte jag en kjol i stället och är jättenöjd. Dock räcker den inte över korset (det gjorde kappan, men det blev bara bylsigt), så det får någon annan uttala sig om, men jag är positiv till ridkjol!

Jag hade en Uhip-kappa (som numera är civil vinterkappa), men den var för omständig att ha på hästryggen och att jobba i stallet i, tycker jag, men andra tycker olika. I vilket fall köpte jag en kjol i stället och är jättenöjd. Dock räcker den inte över korset (det gjorde kappan, men det blev bara bylsigt), så det får någon annan uttala sig om, men jag är positiv till ridkjol!

Tack för svar! Jag har tittat på en längre variant, inbillar mig att den ligger bättre på hästen... Det är inte ju det billigaste inköpet iår så lite förplanering krävs.

• Gilla
Reactions: rtf
Lycka till! I alla fall med kappan blev det så att "släpet" som ska täcka rumpa och kors låg jättesnyggt där det skulle medan vi stod still, men när jag började jobba lite hasade det upp bakom sadeln och blev knöligt och lite rörelsehämmande. Men, återigen, alla tycker olika, jag kör dock med kjol och ländtäcke vid behov och är nöjd med det. (och kappan gör sig väldigt bra som civil kappa, så inga bortkastade pengar)

Har kjolen och är supernöjd. Sitter där den ska trots tempo. Jag var också rädd för att den skulle repa sadeln men har inte märkt av det hittills. Jag hade dock varit tveksam om jag hade kalvskinnssadel kanske.

Köpte en från hööks, för jag var mycket skeptisk, jag gillar mina hellånga chaps. Men blev så positivt överraskad!

Varmt och skönt för kyla och väta. Inte i vägen, inte otympligt. Smidigt att dra av/på inför/efter ridtur.
Nu kan jag tänka mej att uppgradera - så det blev ett bra betyg på ridkjol för mej :)

Har en hööks termo kjol, älskar den :), är perfekt attha både på promenad och på hästen. Har den oftare vid regn än pga kyla dock :p. Perfekt att ha på tävling och sen bara slänga av sig innan man ska in :).
Har också hellånga chaps som åker på när det är kallt men man ska jobba hästen mycket i lätt sits. Har t ex inte rid kjolen vid intervall träningen eller i hoppningen :p

Har en hööks termo kjol, älskar den :), är perfekt attha både på promenad och på hästen. Har den oftare vid regn än pga kyla dock :p. Perfekt att ha på tävling och sen bara slänga av sig innan man ska in :).
Har också hellånga chaps som åker på när det är kallt men man ska jobba hästen mycket i lätt sits. Har t ex inte rid kjolen vid intervall träningen eller i hoppningen :p

Nej - det är ungefär så jag tänker. Herr Häst är dressyrhäst, dessutom gammal och ska inte hoppas för mycket ändå. Men kjolen måste ju ligga still någorlunda så att det går att galoppera på utan att det börjar fladdra och vifta eller vara ivägen.

Jag köpte en från Hööks, men det tog inte många veckor innan sömmarna slets upp(rutsömmarna hade lixom gjort hål i tyget så tyget gick sönder). Kjolen var jätteskön men de hade inga i byte så jag tog pengar tillbaka. Köpte då Börjes kjol istället, tunnare, annan midja men höll regn länge! Älskar den kjolen :) den ligger dock inte bak över hästen utan öppnas så den ligger över ryttarens ben.

wpid-wp-1419520059720.jpeg

Hööks kjol.

Jag köpte en från Hööks, men det tog inte många veckor innan sömmarna slets upp(rutsömmarna hade lixom gjort hål i tyget så tyget gick sönder). Kjolen var jätteskön men de hade inga i byte så jag tog pengar tillbaka. Köpte då Börjes kjol istället, tunnare, annan midja men höll regn länge! Älskar den kjolen :) den ligger dock inte bak över hästen utan öppnas så den ligger över ryttarens ben.

wpid-wp-1419520059720.jpeg

Hööks kjol.

Tack för info! Jag har en vandringskjol från nightmare, men har hittat en ridkjol i ett annat märke, som det troligen blir inköp av när kylan närmar sig. Just idag känns termo väldigt långt bort... :D

Liknande trådar

Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i... 2
Svar
22
· Visningar
1 736
Senast: Buongusto
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 311
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 413
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 899
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka