Ridkapson, -fast eller röligt nosjärn?

nordsvensken

Trådstartare
Vad är lämpligast till en ngt okänslig häst? Fast eller ledat nosjärn på ridkapson? Varför?

Vad har ni för erfarenhet av semikapsoner föresten? Tänkte att det kunde vara praktiskt då mina hästar har så stora huvuden att det är svårt att hitta tillräckligt stora kapsoner...

Sv: Ridkapson, -fast eller röligt nosjärn?

Jag tycker mina signaler går fram när jag använder fast nosjärn. Inte alls lika bra med ledat, men det är säkert individuellt.
Har också en häst med kraftigt huvud och har satt in ett nosjärn i en vanlig engelsk nosgrimma. (som sitter ihop med nackstycke, pannband och käkrem) Det funkar bra.

Jag tycker att den fasta kapsonen fungerar bäst på mina hästar. kedjekapsonen sitter inte lika stilla och ger mer otydlig hjälp. Dessutom får min lipizzaner skavsår av den...:(
Jag letar fortfarande efter en riktigt BRA kapson, min har jag gjort själv. Köpt ett nosjärn och satt fast på en vanlig engels nosgrimma.
Tycker inte jag hittat någon riktigt bra.

Jag gillar dena fasta kapsonen.

Mina signaler går fram lätt.

Den glider inte runt lika lätt som en ledad kapson

Man behöver inte spänna så hårt som på en ledad eftersom den inte åker runt lika lätt.

Jag har en ledad på min häst men upplever den lite ostabil och att jag till följd av det måste spänna den hårdare än jag vill så jag har beställt en fast jag ska testa när det kommit och frökens vila är slut :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 895
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
580
Senast: Myzan87
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 118
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar