Ridit första gången på stång,,aha upplevelse!

lakrits

Trådstartare
Idag har jag ridit på stång för första gången. Det var en tredelad stång med kopparringar på. Hon gillade det bettet jättemycket.

Det var som att hålla i luft ungefär..det var underbart.
Känslan av att knappt röra handen överhuvudtaget men ändå att hästen går som den ska var helskön.
Först red jag med två händer för att känna på det men sedan gick vi över till en hand och det var då aha upplevelserna kom.
Eller aha och aha...det kanske är så att hästen svarar bättre överlag med ett stångbett...

Det jag kom fram till var i alla fall att vid sidepass, back, stop behövde jag bara använda minimala hjälper och nu menar jag vikt, säte och skänkel.
Jag har överdrivit mina hjälper lite förut för att hon ska förstå..i det som inte har funkat...men hon svarar mycket bättre på det små, små hjälperna.

Vid sidepass tex. så har öppnat sidan väldigt mycket åt det håll jag ska, trampat ner ordentligt eller tyngt ner mycket åt det hållet, lagt över tygeln en hel del men idag märkte jag att det inte alls var nödvändigt...det räcket med lite, lite av varje och hon svarade mycket bättre och gjorde allt korrekt. Samma vid de andra rörelserna...

Jag kände att det var nyttigt att prova det här..man märkte bristerna på ett annat sätt. Neckreiningen funkade bättre men inte helt som det ska..men det är väl bara att träna vidare.

Ja..ville bara dela med mig av mitt första ridpass på stång och de upplevelser jag fick :)

Sv: Ridit första gången på stång,,aha upplevelse!

Jag lägger till en fråga också......nu har vi ju provat på det här och jag undrar hur mycket eller hur ofta man ska rida på stången så här i början?

Kul att det gick så bra! Fortsätt du att rida på stången, men växla ibland till tränsbett om du vill för att lättare göra vissa moment, eller "påminna " hästen om det skulle behövas.

:banana:

Vad menar du med lättare att göra vissa moment?

Det kändes jättebra och det vore kul att fortsätta jobba på det. Men undra om jag inte ska ha det vanliga tredelade bettet vid uteritter..hmm.
Hon blir nämligen ganska pigg i bland...men det kanske är ok ändå?
Oftast när hon blir så pigg så blir det lite tjafs för då vill hon gärna förvandla sig tillbaka till tävlingstravaren *fniss* men man kanske kan ta till vara på framåtbjudningen på ett annat sätt då i stället?

Är det OK att rida på två händer vid hemmaridning..som vid uteritter tex...? Jag är väldigt försiktig med min hand i ridningen överlag så några hårda tag blir det inte tal om.
Kan man använda stången som ett vardagsbett....det måste väl bli träning i det också...både jag och häst lär oss under tiden ändå. Oftast tränar man ju alltid när man rider.....på ett eller annat sätt.

Hästen är snäll, mjuk, lyhörd osv...men målet är ju så småningom rida på en hand...eller?

10 000 frågor...jag vet men vill veta så mycket som möjligt.

Jag tycker att du skall rida så mycket som möjligt med stångbettet, men välj tränsbett vid tillfällen där du vet att det kan bli ”tjafs”, eller för träning av nya moment där du eller hästen är helt grön.
Det är lika viktigt att du övar dig i att rida med stång som att hästen gör det och det gör man ju inte med bettet i skrivbordslådan.
Det är helt OK att rida på två händer i träningssyfte, särskilt när du har en delad mundel, men tänk på att det är yttertygeln som styr…

Vad bra med tips och råd :)

Jo...det är sant, både jag och häst behöver lära oss så att rida på det är ju inte dumt.
Vid uteritter tränar man ju oftast också på ett eller annat vis och då är det ju bra att ta tillfället i akt.
Hon blir väl egentligen ganska pigg vid uteritter kanske inte tjafs som jag skrev..men nu kan man kanske ta till vara på den framåtbjudningen på ett annat sätt i stället för att sitta och hålla henne hela tiden.

jag har också fått massor med aha upplevelser med stången.
Och det blir bara fler när jag lär mig att hantera det på en hand.
För det är en hel vetenskap på hur man ska flytta handen för att gör värkan på rätt sida.
Och att framför allt inte flytta handen för mycket!

Jag rider på tränsbett då jag känner att jag inte har kontroll på en hand.
Då blir det för yviga rörelser och hästen blir irriterad.
I övrigt trivs han mycket bättre på stången än tränsbett.
Och rider vi ut har vi hackamore.

Jag är nybörjare på stång och rider på det ca 3 ggr i veckan.
Och tränar då på saker jag är säker på.
Dvs. saker som min tränare sakt åt mig att träna på som jag vet är rätt.
Jag är ganska mesig med stången då jag vill behålla hans känsliga mun fastän jag har jag starkare bett.

Jag tycker att du skall rida så mycket som möjligt med stångbettet, men välj tränsbett vid tillfällen där du vet att det kan bli ”tjafs”, eller för träning av nya moment där du eller hästen är helt grön.
Det är lika viktigt att du övar dig i att rida med stång som att hästen gör det och det gör man ju inte med bettet i skrivbordslådan.
Det är helt OK att rida på två händer i träningssyfte, särskilt när du har en delad mundel, men tänk på att det är yttertygeln som styr…
Jag kan bara hålla med!
:D

Ja..jag märkte att det inte behövdes mycket inverkan från handen vid tex. en vändning.
Det ska bli spännande att fortsätta jobba med det här för och upptäcka nya saker :)

Hon verkar också gilla detta bettet och jag ska prova att rida på det ute en gång och se hur hon är då och hur hon reagerar.
Funkar det inte så vet jag ju det och då blir det det gamla bettet vid uteritter.
Det jag gillar är känslan hur mycket man påverkar hästen via vikten och skänkeln. Att man får en chans att verkligen känna efter.

Jag rider för tränare när tillfälle ges och jag har möjlighet, dock är det inte regelbundet.
Har inte pratat med honom om det här men eftersom jag kände att vi kommit såpass långt i ridningen och att hon är så lyhörd och det mesta sitter så kändes det rätt att prova och det med ett bra resultat så här i efterhand.

Men..man ska in ropa hej förrän man är över ån....det kan ju ändra sig;)

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 792
Senast: mamman
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 313
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka