Ridinstruktör åtalad för djurplågeri

Sv: Ridinstruktör åtalad för djurplågeri

jag vet inte ens om spö ska vara tillåtet på ridanläggningar, min enda ursäkt att ha spö är vid landsvägsridning då hästen absolut inte får frysa fast mitt på vägen exempelvis. I ett ridhus eller på en hoppbana har hästen aldrig fel, alltid ryttaren. Trotsar hästen, är det ju ryttarens fel eftersom ledarskapet inte accepteras, antagligen för att ryttaren inte går att lita på eller är stark nog.
Men det finns ju folk som tror att hästar planerar och är elaka, och de lär aldrig släppa spöet.

Asgarvar åt snigelfarmors senaste inlägg... så dumt att jag inte ens kommer att försöka förklara mer för er...

Imponerad av att du är starkare än hästen.... thihi.....

.. läs armens ridhandbok så skall vi snacka vidare..... Himla tur NI rider utan spö!!!!!!

tack, trevligt bemötande. Virrpanna..

om inte du är starkare än din häst så lär du bli översprungen.
jag pratar såklart psykiskt starkare.

Jag har läst arméns ridhandbok, och gått vidare.
Den är till för att okunniga pojkspolingar ska kunna lära sig hantera en häst snabbt, utan känsla. Därför rekommenderas milda bett bland annat. och milda bett på den tiden bestod av väldigt tjocka tränsbett..
Vill du läsa gammalt, läs handbok för hästvänner oxå, maken till skrytsam greve får man leta efter, men väldigt intressant är den :)

Vad står det om spöanvändning i den boken som en modern hoppryttare med känslig häst kan dra nytta av? ärligt alltså, jag vill veta, för jag har inte boken hemma.

/skrattar inte, jag anser spöanvändning på hästar är ett allvarligt ämne

Titta på hur hästar tillrättavisar varandra, det kan ju ge en hint om hur vi ska "tillrättavisa" dom... Djurplågeri är ALDRIG ok. Men jag måste hålla med Virrpannan... Hästar är ju som alla vet väldigt olika varandra... En del räcker det mer än väl att ryta åt lite när man vill "korrigera" ngt, medan andra krävs det mer med.
Jag hade för väldigt länge sedan en ponny som var väldigt otrevlig att ha med att göra, han var väldigt "ranghög" och hade alltid fått som han velat även med människor. Folk hade försökt "korrigera" honom men var antagligen alldeles för mesiga och det gjorde ju bara saken värre. Där krävdes "hårdhandskar".... Han blev en jättetrevlig ponny, positiv och trevlig på alla sätt och vis.
Och när jag säger hårdhandskar så menar jag inte prygling och djurplågeri, men man ska inte klema med sina hästar, det gör dom inte med varandra heller, och ibland så räcker inte ett spörapp. Som sagt, titta på hur hästar beter sig i flock, där mesas det inte.

Sedan är det skillnad på att vara en värdig ledare för hästen, man ska förtjäna hästens förtroende och det gör man inte om man kliver över gränsen i "korrigeringen".
Jag använder aldrig spö på mina hästar, men jag har det ju alltid med eftersom jag kör. Jag anser att har man inte hästens förtroende vid hantering, så kan man aldrig ha det vid ridning/körning.

När man rider ska inte spö användas till mer än korrigering och korrigerar gör man genom att peta på hästen med änden av spöt. Hade vi haft längre fingrar hade man inte behövt några spön... Att rappa till hästen är alldeles överflödigt hästar är känsliga djur och skulle förstå ändå. Om det inte har gått så långt att hästen är döv för skänklar och spö såklart. Men då är inte lösningen att slå ännu hårdare.

Jag tror att om man tycker sig behöva rappa till hästen när man rider så är det egentligen hanteringen från marken som behöver förbättras.

Håller i och för sig med dig om att artikeln inte är fakta och det kan ha uppfattats på många olika sätt av personer som såg på. Men jag tycker ändå att det är fruktansvärt om en ridlärare har "rappat" till en häst, inför människor så att de reagerar på det. Ridlärare är ju trots allt förebilderna för alla på en ridklubb.

malu

att rappa till när man sitter på hästen är inte att jämföra med när man är i hagen och en häst är för kaxig..

dessutom tillrättavisar hästarna varandra genom ett öra, en blick, en rörelse, och går det så långt som en spark, blir det oftast underifrån ex bröstet eller magen, inte på rumpan.

När jag tävlade ponnyhoppningen så blev vi tillsagda att rappa till hästen om den vägrade. Så att ridlärare blir tillsagda behövs nog, för det är snarare norm att slå en ridskolehäst eller privathäst. Att ungar under 15 ens får ha spö, jag önskar jag hade sluppit ha spö och lärt mig rida in till hindret istället. Man kan inte dra tillbaka klockan, men man kan lära sig. och jag kan känna att ridskolorna står helt stilla...

Virrpannan skrev:
.. läs armens ridhandbok så skall vi snacka vidare.....
Var detta avsett som en god referens för att styrka din höga bildning och hästmannaskap? :smirk:

Det hade varit betydligt mer intressant och oväntat, om du refererat till riktiga verk om ridkonst i stil med t ex Xenophons "The Art of Horsemanship", Pluvinels "Manége Royal", Newcastles "A General System of Horsemanship", de la Guerinieres "Ecole de Cavalerie" eller Andrades "Luz da Liberal e Nobre Arte de Cavallaria"

Arméns ridinstruktion likt de flesta av försvarsmaktens övriga handböcker för olika fält är tämligen banala och utformade för att även relativt lågt begåvade beväringar skall lyckas läsa och förstå vad som står, samt hjälpligt utföra vad som ges instruktioner för. Något annat är kanske för mycket begärt.......

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Sydsvenskan) En kvinna som driver en hästgård i Lunds kommun åtalas misstänkt för djurplågeri. Enligt åtalet ska hon sparkat, slagit...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 194
Senast: kopparberg
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Värmlands Folkblad) En man som under en period var verksam som ridinstruktör vid en ridklubb i Värmland åtalas för djurplågeri...
Svar
0
· Visningar
1 140
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama