Ridhusunderlag

Sv: Ridhusunderlag

Hjälp vilka priset :crazy:

Vad räknar du som ett normalstort ridhus?

Jag la in nytt underlag i mitt 20x40 ridhus, där skrapade vi bort det gamla underlaget ner till "bara marken" som bestod av sand och sten. Sedan på med geotextil, 10-15 cm stenmjöl och sedan ca 5 cm sand på det. Fungerar finfint och materialet kostade runt 30'.

Om man utgår från en betongplatta krävs det väl mer än så, men 1 miljon låter hutlöst mycket.

A prescis 20x40 ridhus. Läste det i nya hästmagazinet. Att det kan kosta mellan 100 000 kr -1 000 000kr.

Tycker också det är dyrt. Verkar vara problem med att botten redan gjuten. Hur gör man annars när man bygger ridhus?

Fick en offert nu på ett ridhus för 3 miljoner. Också bara 20x40. Där är det gjuten platta.

3 miljoner låter väldigt dyrt tycker jag för ett så "litet" ridhus.

Ja, priset på paddex e bra och hade det hållit vad de lovar i marknadsföringen, vore det ett perfekt underlag. Man kan ju lägga det direkt på lerjord enl. leverantören.... Utomhus med mkt nederbörd och på svampig mark, kanske det är ett kanonunderlag... Som dränage i hagar är det perfekt... Men att rida på inomhus är det värdelöst :(:( Vet ett ställe som blandat paddex och spån, det funkar visst jättebra inomhus... Nu vet jag inte hur tillgängligt råspån och klenflis är iofs..inte kostnaden heller...

Fick en offert nu på ett ridhus för 3 miljoner. Också bara 20x40. Där är det gjuten platta.

Framgick det hur de hade tänkt sig underlaget där? Om man bygger nytt verkar det ju väldigt konstigt att göra gjuten platta!

Att det kostar 3 mille att bygga ett nytt ridhus låter däremot inte aldeles orimligt...

Men om det bara gäller underlaget så kan man komma förhållandevis billigt undan om man väljer ett traditionellt sand/stenmjöl-underlag med material från närliggande grustag.

Framgick det hur de hade tänkt sig underlaget där? Om man bygger nytt verkar det ju väldigt konstigt att göra gjuten platta!

Att det kostar 3 mille att bygga ett nytt ridhus låter däremot inte aldeles orimligt...

Men om det bara gäller underlaget så kan man komma förhållandevis billigt undan om man väljer ett traditionellt sand/stenmjöl-underlag med material från närliggande grustag.

Tror det var gjuten platta, med plintar, stålreglar och träfasad.

Ska kolla på tält ridhus också. Har ju kommit massa nya varianter.

Jag TROR vi har mattan pga att det inte skall glida..... lite osäker, jag var inte med när vi byggde, jag vet dock att det är matta.... jag kan kolla och återkomma!

Senast ändrad:

Rent teoretisk så går det väl att ha paddex inomhus, OM man inte har betongplatta och OM man vattnar tillräckligt. Problemet är att det går inte att vattna så mkt, det är inte genomförbart.....

Paddex ute är däremot kanon, går att rida på året om.

Bark och flis är inte bra varken ute eller inne tycker jag, blir väldigt lätt halt!! Kolla upp terratex och andra textilfiber, du får liknande effekt som med träflis men det binder sanden bättre och blir ej halt.

Vårt ridhus med sand/flismix är inte det minsta halt.
Jag tror som Anna säger så klokt om sand, att även denna mix (eller vilken mix det nu vara må) att det beror oerhört på vilken mix man använder och vilken kvantitet osv. Har ALDRIG upplevt detta underlag som halt, oavsett arbete, om det gäller hoppning eller dressyr.

Har ni också byggt på cementunderlag? Annars brukar man som sagt bara ha geotextil (sån duk som man har till vägbyggen också) för att separera lagren, så att inte stora gruskorn kommer upp på ytan eller smått material täpper till dräneringen. Men det kan säkert finnas andra typer av mattor som används som halkstopp eller svikt. Kolla gärna vad ni har, alltid kul att lära sig nytt :)

Liknande trådar

Katthälsa Hej. Jag undrar hur säkra alla hem-test för Gardia är? Jag har 7 katter, testade en på måfå som inte har symtom. Enligt testet är han...
2
Svar
28
· Visningar
1 289
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 059
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
897
Senast: inverterad
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka