Ridhusregler

Sv: Ridhusregler

Jag tycker det är ett "#¤ ofog att hålla på och longera i ett ridhus! Det borde förbjudas helt och hållet!! Ska en person ta upp ett halvt ridhus? dessutom blir alla andra hästar spända när en häst springer omkring i ett snöre och brallar!!
Varför longerar man över huvud taget?? Det sliter bara på hästens ben. Kan förstå om man gör det med en unghäst innan man sitter upp, men annars?? Varför inte rida hästen??

lizzie skrev:
Osäker på om tråden ska ligga här eller under ridning, men chansar här under hästverksamhet.

I ridhuset där vi har vår dressyrträning så står det på tavlan med ridhusregler att:

* longering/tömkörning får ske om efter förfrågan och om det är ok för ryttare i ridhuset. Dock får longering/tömkörning inte förekomma över huvudtaget när det vistas barn på ponny i ridhuset.

När vi har vår dressyrträning varannan tisdag så förekommer det ganska ofta att personer longerar, vilket låser ena volten. Senaste träningen så var ett av ponnybarnen tvungen att få hjälp av en annan tjej som ledde ponnyn under framridningen eftersom en longerade sin häst och det var andra ryttare som red också, allt så lite rörigt i ridhuset. Barnet är 10 år gammal, ponnyn 4 år... Alltså inte ett helt stabilt ekipage. Det har kommit till fler ponnybarn som ska rida lektion nu i morgon. Föräldrarna till barnen önskar naturligtvis att ridhusreglerna efterföljs. Jag har nu mailat ut till de ansvariga (styrelsen) att det kommit fram önskemål om att ridhusreglerna följs. Även de vuxna ryttarna som tränar vill helst inte att det förekommer longering under vår träning. Vi låser inte ridhuset, utan det är fritt fram för andra ekipage att rida.

Den respons jag fått från styrelsen är att de vill kunna jobba klart med sin longering när det kommer in ponnybarn i ridhuset. Jag tycker inte det, utan är det så att det inte ska förekomma longering/tömkörning när det är ponnybarn i ridhuset, så får man faktiskt avbryta sin longering/tömkörning. Det kan ju faktiskt vara så att det kommer in ponnybarn precis när man börjat longera... ska man ändå göra klart sitt longeringsarbete??

Det står även i ridhusreglerna att man som ryttares ridning går före longering/tömkörning. Dock väldigt sällan någon säger ifrån, för man vill inte ha bråk.

Vad tycker ni? Hur gör ni i era ridhus när det är ponnybarn i ridhuset? Är det fritt fram att longera/tömköra hur som helst?

Tacksam för råd!

/Lizzie
Njaä, skulle jag vilja säga. Jag håller inte med dig till 100 %. Vi har också regler i vårt ridhus att man inte ska longera när andra rider där inne. Själv hade jag en skadad häst som endast kunde jobbas från backen. Sagt och gjort så väntade jag naturligtvis till ridhuset var tomt innan jag tog in henne för longering. Så långt är det ok, MEN det skulle ju inte falla mig in att ta ut henne igen om någon annan kommer in efter en stund och ska rida. Då måste det ju vara deras val om de vill rida när jag longerar eller inte. Det måste ju finnas någon gräns annars måste jag ju gå ut mitt i natten för att vara säker på att ingen ska rida.

Däremot håller jag med om att regler måste följas och att man då inte ska gå ut om någon annan redan rider där inne.

Mvh//LG

LillaGeisha skrev:
Njaä, skulle jag vilja säga. Jag håller inte med dig till 100 %. Vi har också regler i vårt ridhus att man inte ska longera när andra rider där inne. Själv hade jag en skadad häst som endast kunde jobbas från backen. Sagt och gjort så väntade jag naturligtvis till ridhuset var tomt innan jag tog in henne för longering. Så långt är det ok, MEN det skulle ju inte falla mig in att ta ut henne igen om någon annan kommer in efter en stund och ska rida. Då måste det ju vara deras val om de vill rida när jag longerar eller inte. Det måste ju finnas någon gräns annars måste jag ju gå ut mitt i natten för att vara säker på att ingen ska rida.

Däremot håller jag med om att regler måste följas och att man då inte ska gå ut om någon annan redan rider där inne.

Mvh//LG

Visst, kan man göra undantag om det är så att man inte har några andra alternativ. Man behöver ju inte vara superrigid :D

Problemet är just att vissa valt att longer JUST DEN dagen det är träning, vilket infaller VARANNAN vecka. Inte speciellt ofta med andra ord...

Reglerna kan ju sedan alltid tas upp för diskussion om de behöver ändras. Bättre att göra så om det behövs i stället för att konsekvent bryta mot dem.

/Lizzie

Lindsen skrev:
Jag tycker det är ett "#¤ ofog att hålla på och longera i ett ridhus! Det borde förbjudas helt och hållet!! Ska en person ta upp ett halvt ridhus? dessutom blir alla andra hästar spända när en häst springer omkring i ett snöre och brallar!!
Varför longerar man över huvud taget?? Det sliter bara på hästens ben. Kan förstå om man gör det med en unghäst innan man sitter upp, men annars?? Varför inte rida hästen??

Vet inte varför vissa longerar så mycket. Jag gör det aldrig, då jag inte kan. Däremot tömkör jag en hel del, men aldrig om det är fullt med folk i ridhuset. Kan göra det om det är är något en staka ekipage i ridhuset som jag känner väl, så att jag vet att det är OK. Verkar som om folk blir mer nervösa av att man tömkör än om man longerar... varför vet jag inte... Tycker att jag har bättre kolla på hästen när jag tömkör än när jag longerar..

/Lizzie

lizzie skrev:
Visst, kan man göra undantag om det är så att man inte har några andra alternativ. Man behöver ju inte vara superrigid :D

Problemet är just att vissa valt att longer JUST DEN dagen det är träning, vilket infaller VARANNAN vecka. Inte speciellt ofta med andra ord...

Reglerna kan ju sedan alltid tas upp för diskussion om de behöver ändras. Bättre att göra så om det behövs i stället för att konsekvent bryta mot dem.

/Lizzie
Jag svarade nog flera på en gång där. Som jag skrev i sista meningen så ska man visst följa regler. Däremot anser jag att det finns en gräns. Ibland finns det behov av longering och då måste man ju få göra det också.

Jag känner med dig vad gäller träningen. Våran dressyrtränare kommer också en gång var annan lördag och förra veckan var hela ridhuset täckt i hinder och gången före det väller det in fyra ryttare med tränare som ska hoppa samtidigt. DÅ blir man inte glad :-(

Till Lindsen: Det finns longering och longering. Om man bara ska använda det för att man inte orkar rida hästen och för att den ska bralla av sig i tid och otid kan jag hålla med dig lite, men jag undrar om du har sett ordentlig longering någon gång. En häst som longeras i balans max 20 min tar mindre skada än när du rider på volt. Det är mycket nyttigt för lyhördheten, samarbetet och inte minst ledarskapet. Hästen kan också balansera sig utan ryttare på ryggen.

Själv longerar jag max fem minuter i varje varv och max två ggr per varv med avbrott för lite bus längs spåret där matte springer brevid (behöver också röra döfläsket :-) eller alt träna piaffen för hand. När jag longerar så är det mycket fattningar, övergångar och tempoväxlingar som gäller och att hon tex ska samla sig och trampa under genom min kroppshållning osv osv.

Mvh//LG

Senast ändrad:

jo...endel kanske kan longera ordentligt men det är inte många...När du tö klör måste du ju inte heller ha hästen på volt och du har fotast mycket bättre kontroll!!

I ridhuset där jag rider är det totalt förbjudet med longering om någon rider där samtidigt p.g.a. att det har skett olyckor på andra ställen och man vil ju inte att nån skall skadas.

Torill skrev:
I ridhuset där jag rider är det totalt förbjudet med longering om någon rider där samtidigt p.g.a. att det har skett olyckor på andra ställen och man vil ju inte att nån skall skadas.

En del jag pratat med (från annan klubb) tycker att man borde få longera klart. Och ändå har den klubben den riktlinjen Totalförbud mot longering när någon rider. En regel som det bryts mot konstant och den som rider vågar sällan säga till.

Jag har varit i samma situation. Har varit i ridhus med hispig unghäst som blev total livrädd när en annan häst brallade runt. In kommer en tjej och börjar longer (vi var 3 som red i ridhuset), hon frågar inte innan. Genast börjar hennes häst bocka runt och jag har fullt sjå med min häst. Tänkte först att tjejen skulle själv märka nåt... :crazy: till sist så var jag tvungen att säga till "snälla du, kan du vara så snäll och sluta longera". Hon hade då hållit på i cirka 15 min. Visst hon slutade, men under ljudliga protester... :confused: Hon blev jättearg på mig... Jag tyckte det var jättejobbigt att behöva säga till...

Jag har märkt att frågan är väldigt känslig... framför allt hos dessa som ofta longerar. Varför är det så? Vad är det som gör att de blir totalt hänsynslösa så fort de får på en longergjord på sin kuse?? Jag har då aldrig sett någon som longerar korrekt och i någon typ av utbildningssyfte, utan det är någon variant av "löslongering" så hästen får bralla av sig lite. Att det finns risk för olyckar verkar de strunta i...

Visst, det gjorde jag med min dam när hon var under inridning, men kanske 5-10 min och jag höll på själv. Ville inte störa andra ryttare.

/Lizzie

Jag förstår inte problemet? Det står väl vilken tid dressyrträningen börjar? Skriv in i kalendern eller vad ni nu har att det är barnlektion. Då kan ni bara hänvisa till att dom får planera sin longering bättre så att dom är klara när barn-/ponnygruppen börjar. Inte hur svårt som helst. Och 2 (TVÅ!) gånger i månaden kan dom faktiskt hålla sig borta! Bli lite arg nu, du är alldeles för tolerant! Man ska visa hänsyn och bokade lektioner går väl alltid före longering/hoppning/utrymmeskrävande aktiviteter? Be annars stallchefen att kontakta dessa longerande direkt. Stallchefens ord uppfattas ofta som mycket mer auktoritära och man vill ju inte bråka med stallchefen! :-)

Lycka till och berätta hur du gjorde!

Tillägg:
Om man när man longerar får veta att det ska komma in barn och ponnier (nu när ni har den regeln) så finns ingen anledning att man ska få "longera klart". Då kan man planera bättre! Om det däremot inte står något tycker jag absolut man ska få longera klart, då är det den "nytillkomna" i ridhuset som får avgöra om han/hon vill rida när det longeras!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·
Träning Jag har den senaste tiden insett att jag hatar att ha häst vintertid...:grin: mörkt, kallt, halt och lerigt (just nu är det lerigt och...
Svar
3
· Visningar
872
Senast: Ace
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 344
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter