Osäker på om tråden ska ligga här eller under ridning, men chansar här under hästverksamhet.
I ridhuset där vi har vår dressyrträning så står det på tavlan med ridhusregler att:
* longering/tömkörning får ske om efter förfrågan och om det är ok för ryttare i ridhuset. Dock får longering/tömkörning inte förekomma över huvudtaget när det vistas barn på ponny i ridhuset.
När vi har vår dressyrträning varannan tisdag så förekommer det ganska ofta att personer longerar, vilket låser ena volten. Senaste träningen så var ett av ponnybarnen tvungen att få hjälp av en annan tjej som ledde ponnyn under framridningen eftersom en longerade sin häst och det var andra ryttare som red också, allt så lite rörigt i ridhuset. Barnet är 10 år gammal, ponnyn 4 år... Alltså inte ett helt stabilt ekipage. Det har kommit till fler ponnybarn som ska rida lektion nu i morgon. Föräldrarna till barnen önskar naturligtvis att ridhusreglerna efterföljs. Jag har nu mailat ut till de ansvariga (styrelsen) att det kommit fram önskemål om att ridhusreglerna följs. Även de vuxna ryttarna som tränar vill helst inte att det förekommer longering under vår träning. Vi låser inte ridhuset, utan det är fritt fram för andra ekipage att rida.
Den respons jag fått från styrelsen är att de vill kunna jobba klart med sin longering när det kommer in ponnybarn i ridhuset. Jag tycker inte det, utan är det så att det inte ska förekomma longering/tömkörning när det är ponnybarn i ridhuset, så får man faktiskt avbryta sin longering/tömkörning. Det kan ju faktiskt vara så att det kommer in ponnybarn precis när man börjat longera... ska man ändå göra klart sitt longeringsarbete??
Det står även i ridhusreglerna att man som ryttares ridning går före longering/tömkörning. Dock väldigt sällan någon säger ifrån, för man vill inte ha bråk.
Vad tycker ni? Hur gör ni i era ridhus när det är ponnybarn i ridhuset? Är det fritt fram att longera/tömköra hur som helst?
Tacksam för råd!
/Lizzie