Ridhusregler

lizzie

Trådstartare
Osäker på om tråden ska ligga här eller under ridning, men chansar här under hästverksamhet.

I ridhuset där vi har vår dressyrträning så står det på tavlan med ridhusregler att:

* longering/tömkörning får ske om efter förfrågan och om det är ok för ryttare i ridhuset. Dock får longering/tömkörning inte förekomma över huvudtaget när det vistas barn på ponny i ridhuset.

När vi har vår dressyrträning varannan tisdag så förekommer det ganska ofta att personer longerar, vilket låser ena volten. Senaste träningen så var ett av ponnybarnen tvungen att få hjälp av en annan tjej som ledde ponnyn under framridningen eftersom en longerade sin häst och det var andra ryttare som red också, allt så lite rörigt i ridhuset. Barnet är 10 år gammal, ponnyn 4 år... Alltså inte ett helt stabilt ekipage. Det har kommit till fler ponnybarn som ska rida lektion nu i morgon. Föräldrarna till barnen önskar naturligtvis att ridhusreglerna efterföljs. Jag har nu mailat ut till de ansvariga (styrelsen) att det kommit fram önskemål om att ridhusreglerna följs. Även de vuxna ryttarna som tränar vill helst inte att det förekommer longering under vår träning. Vi låser inte ridhuset, utan det är fritt fram för andra ekipage att rida.

Den respons jag fått från styrelsen är att de vill kunna jobba klart med sin longering när det kommer in ponnybarn i ridhuset. Jag tycker inte det, utan är det så att det inte ska förekomma longering/tömkörning när det är ponnybarn i ridhuset, så får man faktiskt avbryta sin longering/tömkörning. Det kan ju faktiskt vara så att det kommer in ponnybarn precis när man börjat longera... ska man ändå göra klart sitt longeringsarbete??

Det står även i ridhusreglerna att man som ryttares ridning går före longering/tömkörning. Dock väldigt sällan någon säger ifrån, för man vill inte ha bråk.

Vad tycker ni? Hur gör ni i era ridhus när det är ponnybarn i ridhuset? Är det fritt fram att longera/tömköra hur som helst?

Tacksam för råd!

/Lizzie

Sv: Ridhusregler

Om det står så i reglerna så ska ju de sjävlklart efterlevas.

Som du säger... Folk vill inte "bråka" men i dessa fall när de sker REGELBUNDET... Kan vederbörande som tömkör/longerar inte läsa ? Eller sätter ni inte upp att ni har dressyrträning i ridhuset ?

Självklart gör väl ALLA de så lätt som möjligt för den som har lektion ?
De hela får väl annars sluta med att de kommer till en regel...
INGEN tömkörning/longering vid annan "organiserad" träning...

För de e ju trots allt så har man tillräckligt stort ridhus kan man faktiskt rida hyfsat normalt även under en hopplektion utan att störa de träningarna å då skulle minsann ingen komma på tanken att longera samtidigt... :D

Våga säga till annars, visst nån sur min den kvällen men som sagt det är väl inte dressyrträning VARJE kväll ???

Jag tycker du föreslår speciella tider då det är okej att tömköra eller longera eller speciella tider då det är absolut förbjudet. Då vet de som tömkör/longerar om när de kan vara inne i ridhuset. För jag tycker det verkar lite konstigt att man ska måste sluta direkt om en ponny+barn kommer in efteråt. Då bör man istället ha tider som jag sa. Sen är det ju vanlig respekt att inte komma in och longera (tömköra behöver man ju trots allt inte göra på volt) och ta upp en stor del av ridhuset då det är många där inne och rider, även om det inte är någon ponny!

Försök få ihop en "ridhusgrupp" som skriver ner ALLA regler för användandet av ridhuset så blir det klarare för alla och ni slipper missförstånd!

corzette skrev:
Som du säger... Folk vill inte "bråka" men i dessa fall när de sker REGELBUNDET... Kan vederbörande som tömkör/longerar inte läsa ? Eller sätter ni inte upp att ni har dressyrträning i ridhuset ?

Självklart gör väl ALLA de så lätt som möjligt för den som har lektion ?
De hela får väl annars sluta med att de kommer till en regel...
INGEN tömkörning/longering vid annan "organiserad" träning...

För de e ju trots allt så har man tillräckligt stort ridhus kan man faktiskt rida hyfsat normalt även under en hopplektion utan att störa de träningarna å då skulle minsann ingen komma på tanken att longera samtidigt... :D

Våga säga till annars, visst nån sur min den kvällen men som sagt det är väl inte dressyrträning VARJE kväll ???

För det första så är ridhuset litet, 18 m x 42 m, så när någon longerar så blir halva ridhuset upptaget.

Jag har satt upp anslag i ridhuset om träningarna, vilka sker varannan tisdag - alltså inte speciellt ofta! Jag har även mailat ut till styrelsen så att det är OK med träningarna. Vi låser inte ridhuset för andra ridanden, ja hoppning är ju inte tillåtet då, men vanlig ridning är OK.

Så jag har varit noga med att informera om när det är träningar, ÄNDÅ så är det alltid samma personer som är tvunga att longera JUST under detta träningstillfälle, inte hela kvällen, men just den tiden när det är barn som tränar. Föräldrarna är INTE så glada...

/Lizzie

Nora skrev:
Jag tycker du föreslår speciella tider då det är okej att tömköra eller longera eller speciella tider då det är absolut förbjudet. Då vet de som tömkör/longerar om när de kan vara inne i ridhuset. För jag tycker det verkar lite konstigt att man ska måste sluta direkt om en ponny+barn kommer in efteråt. Då bör man istället ha tider som jag sa. Sen är det ju vanlig respekt att inte komma in och longera (tömköra behöver man ju trots allt inte göra på volt) och ta upp en stor del av ridhuset då det är många där inne och rider, även om det inte är någon ponny!

Försök få ihop en "ridhusgrupp" som skriver ner ALLA regler för användandet av ridhuset så blir det klarare för alla och ni slipper missförstånd!

Det sitter en stor tavla i ridhuset med ridhusregler och de är faktiskt bra. Dock har det inte varit så himla stort tryck på ridhuset senaste året så det har inte behövt krocka mellan olika typer av hästaktiviter. Så folk har väl blivit lite bortskämda med att kunna longera hur som helst, när som helst.

Problemet är just att ridhuset är litet. Ponnybarnen är små och i ett fall så är det dessutom ponnyn 4 år. Så om det är 2-3 vuxna som rider och dessutom en som longerar, ja då blir det himla trångt. Vi har även vuxna med på träningen som rider unghästar - de uppskattar inte heller att folk longerar eftersom just dessa unghästar blir väldigt stressade, framför allt när den longerande hästen brallar eller dylikt.

Jag skickade ut ett önskemål om att det skulle undvikas longering just varannan tisdag när vi har dressyrträning. Tänkte att dessa longerande människor kunde visa lite hänsyn.... men det var inte alls helt självklart... :crazy:

/Lizzie

Du får nog ta i med hårdhandskarna nästa gång och se till att skicka ut longeringsmänniskan. Hänvisa till reglerna och funkar det inte så höj rösten och visa att du blir arg!
Ingen kan ju säga att du inte försökt den snälla vägen.
Så jäkla respektöst!

Leoni skrev:
Du får nog ta i med hårdhandskarna nästa gång och se till att skicka ut longeringsmänniskan. Hänvisa till reglerna och funkar det inte så höj rösten och visa att du blir arg!
Ingen kan ju säga att du inte försökt den snälla vägen.
Så jäkla respektöst!

Jag är inte alltid på plats vid dressyrträningarna, men har pratat med vår dressyrtränare. Så hon har mandat att säga ifrån om någon longerar. Ingen i dressyrgruppen vill att det förekommer longering just vid dressyrträningen. Eftersom träningarna är varannan tisdag, så borde det inte vara så svårt att unvika longering just den dagen...

Ville bara kolla hur ni gör i andra ridhus - om det är vi som är överkänsliga... :smirk:

/Lizzie

Prata med de som longerar och förklara vad problemet är.

tant agda skrev:
Prata med de som longerar och förklara vad problemet är.

Har gjort det... de vill kunna longera klart om de var först på plats... Har försökt förklara att det handlar barn och inte de allra stabilaste ekipagen helt enkelt.

Ville bara kolla vad som gäller i andra ridhus eftersom föräldrarna inte vill att det förekommer longering över huvud taget när det är barn i ridhuset.

Risk för konflikt mellan olika ryttargrupper... känns det bekant?

/Lizzie

lizzie skrev:
Ville bara kolla hur ni gör i andra ridhus - om det är vi som är överkänsliga... :smirk: /Lizzie

nej de e inte bara ni som e överkänsliga, de e den som longerar som e "korkad"...

Varför inte sätta upp en bokningslista med vissa bokningsbara tider, för säg en månad så kan de som ostört behöver använda ridhuset boka det för sin aktivitet ex träning. Ni kanske får begränsa antalet bokningar per månad så inte någon bokar alla tider
Är ridhuset obokat så gäller först till kvarn får först mala.

Eller som någon sa bestäm tider när longering och tömkörning är tillåten.

Jag tycker det var en mycket klok och ansvarsfull regel ni har.

De som köper ridhus tid eller vilket system ni än har borde absolut följa uppsatta regler. Annars är det ingen vits med regler och riktlinjer.

Men klart det uppstår problem om det är styrelse medlemmar som inte följer gemensamma regler.

Överkänslig är du inte.
Vad har du för mandat till att genomföra en förändring?

Smulu skrev:
Varför inte sätta upp en bokningslista med vissa bokningsbara tider, för säg en månad så kan de som ostört behöver använda ridhuset boka det för sin aktivitet ex träning. Ni kanske får begränsa antalet bokningar per månad så inte någon bokar alla tider
Är ridhuset obokat så gäller först till kvarn får först mala.

Eller som någon sa bestäm tider när longering och tömkörning är tillåten.

Det finns bokningsbara tider. Lördag fm och söndag em har jag för mig att det är. Bara att skriva upp sig på listan.

Men det är inte då dessa personer vill använda ridhuset :angel: utan det är i veckan på kvällar. På vardagkvällar så är det ridning som har företräde. Vissa kvällar har hoppning företräde framför dressyr och tvärsom. Vissa kvällar är det fri ridning.

/Lizzie

lizzie skrev:
Det finns bokningsbara tider. Lördag fm och söndag em har jag för mig att det är. Bara att skriva upp sig på listan.

Men det är inte då dessa personer vill använda ridhuset :angel: utan det är i veckan på kvällar. På vardagkvällar så är det ridning som har företräde. Vissa kvällar har hoppning företräde framför dressyr och tvärsom. Vissa kvällar är det fri ridning.

/Lizzie

Ok. lista finns att skriva sig på. Du får ryta i åt de som stör under era träningar att de får se till att boka in sig där. Är ju inte så himla komplicerat att hålla sig till några enkla regler tycker jag.

Då tycker jag du bara kör ut dom helt enkelt! Mycket respektlöst att ställa sig och longera mitt i en träning. Gör dom det på hoppträning också eller? Då ridhuset är bokat är det de som gjort bokningen som bestämmer. Sätt upp anslag "LONGERING FÖRBJUDEN UNDER FÖLJANDE TISDAGKVÄLLAR..." De flesta vuxna i sverige kan ju trots allt läsa!!

Köper man någon slags ridhuskort för att få vistas i detta ridhus? I så fall har man väl förbundit sig att följa de regler som finns?

Om nu ponnyryttarna har svårt att nyttja ridhuset (vilket de betalar för?) tar ju den longerande människan både tid och pengar ifrån dessa.

Sedan kan man ju förstå att det finns ett behov av att longera/tömköra vissa hästar och då kan det förstås kännas irriterande att bli avbruten om någon annan dyker upp. Men om man inte kan rätta sig efter reglerna får man hitta någon annanstans att hålla till.

Alternativt boka ridhuset om man vill longera.

Nora skrev:
Då tycker jag du bara kör ut dom helt enkelt! Mycket respektlöst att ställa sig och longera mitt i en träning. Gör dom det på hoppträning också eller? Då ridhuset är bokat är det de som gjort bokningen som bestämmer. Sätt upp anslag "LONGERING FÖRBJUDEN UNDER FÖLJANDE TISDAGKVÄLLAR..." De flesta vuxna i sverige kan ju trots allt läsa!!

Varannan fredag så är det också dressyrträningar, men för en annan tränare. De personer som lyckats pricka in att longera på våra träningar rider för den andra tränare. En sak är helt klar - om någon annan ens skulle VÅGA ANDAS om att gå in och longera på deras träning - ja då skulle det ta hus i helvete...

Det sitter ett stort anslag i ridhuset där ridhusreglerna står. Bara att läsa innantill... men jag funderar på om vissa vuxna inte är läskunniga :devil:

/Lizzie

mimus skrev:
Jag tycker det var en mycket klok och ansvarsfull regel ni har.

De som köper ridhus tid eller vilket system ni än har borde absolut följa uppsatta regler. Annars är det ingen vits med regler och riktlinjer.

Men klart det uppstår problem om det är styrelse medlemmar som inte följer gemensamma regler.

Överkänslig är du inte.
Vad har du för mandat till att genomföra en förändring?

Ja, det handlar ju om att visa hänsyn till barnen som kanske inte har helt full koll på sina ponnyer.

Som tur är så har jag även fått medhåll från en mamma som också sitter i styrelsen, hennes dotter tränar för vår tränare och har haft oturen att vara den vars lektion som drabbats av longeringen. Så mamman tyckte att vi absolut det inte får förekomma longering på träningen.

Är det så att de vill ta bort regeln om longeringen, så ska det tas upp på ett styrelsemöte, minst, och de föräldrar som har barn som rider kommer inte acceptera en förändring. Så reglerna kommer stå som de står - men dammas av rejält om man säger så... :D

Det är även så att det är några vuxna som tränar med sina unghästar - de vill inte heller ha någon som longerar under deras träningstid...

/Lizzie

Senast ändrad:

alpha skrev:
Köper man någon slags ridhuskort för att få vistas i detta ridhus? I så fall har man väl förbundit sig att följa de regler som finns?

Om nu ponnyryttarna har svårt att nyttja ridhuset (vilket de betalar för?) tar ju den longerande människan både tid och pengar ifrån dessa.

Sedan kan man ju förstå att det finns ett behov av att longera/tömköra vissa hästar och då kan det förstås kännas irriterande att bli avbruten om någon annan dyker upp. Men om man inte kan rätta sig efter reglerna får man hitta någon annanstans att hålla till.

Alternativt boka ridhuset om man vill longera.

Jo, man betalar ridhusavgift. Så man SKA ju hålla sig till reglerna. Jag tycker ju inte att det är något att bli så himla sur över. Det har varit lite folk som ridit i ridhuset ett tag så klart vissa blivit bortskämda med att köra sitt eget race. Men nu är det många fler som börjat använda ridhuset och då tycker jag att man får rätta sig efter det.

Klart det är irriterande att behöva avbryta sitt arbete, men de vinner ju på det själva också. Jag menar, de är ju där och rider också och då kan de ju i sin tur avböja att någon longerar och fortsätta koncentrera sig på sin ridning.

Vi har ju utebanor också, annars så får de väl gå dit när det inte är sånt tryck på ridhuset... Efter kl 20 så är det ju i regel alltid tomt i ridhuset. Ponnybarnen är ju liksom i stallet lite tidigare än så....

/Lizzie

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·
Träning Jag har den senaste tiden insett att jag hatar att ha häst vintertid...:grin: mörkt, kallt, halt och lerigt (just nu är det lerigt och...
Svar
3
· Visningar
872
Senast: Ace
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 344
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar