Ridhus på utevolt

Matro

Trådstartare
Är det någon som har byggt ett ridhus över sin uteridbana? Jag har precis byggt en utebana med dränering efter konstens alla regler men vill veta om det skulle fungera att bygga över i framtiden.
 
Sv: Ridhus på utevolt

Nej, det blir nog inte bra då du troligtvis har alldeles för bra dränering. Jmf hur mkt det regnar ute med hur mkt det går att vattna inomhus.
 
Sv: Ridhus på utevolt

Nej, det blir nog inte bra då du troligtvis har alldeles för bra dränering. Jmf hur mkt det regnar ute med hur mkt det går att vattna inomhus.

Hur menar du? Skulle det torka ut mera inomhus? Beror det inte också på vad man har för underlag? Skulle ju vara bekvämt att slippa göra om all mark beredning igen. Kanske lägga på Ottomatta? Fast kostnadsmässigt sparar man nog inte så mycket på att bygga över ridbanan, för det är väl tak-konstruktionen som kostar mest?
 
Sv: Ridhus på utevolt

Ja, givetvis. Det regnar ju inte inomhus! ;) I ett ridhus får man mer tänka på hur man skall behålla fukt i underlaget så det inte blir dammigt och flygigt, inte på hur man skall leda den bort via dräneringsrör. Såklart beror det på exakt vad för underlag man har lagt och vad man anser vara riktigt väldrenerad, men överlag är det ingen bra ide.

Dessutom så är det som du säger, det är konstruktionen/taket som kostar mest, inte själva underlaget. Så man sparar inte så mkt på att bygga över ridbanan.
:)
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har haft ett furugolv i köket som vi försökt få till ett skurgolv genom att behandla med linoljesåpa enligt konstens alla regler...
Svar
9
· Visningar
548
Senast: Jahopp
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
494
Senast: Myzan87
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en lite konstig fråga. Jag har letat häst ett tag och det har gått ganska dåligt. Men det var en häst som jag hade ögonen...
Svar
2
· Visningar
1 193
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 451
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp