Krålus

Trådstartare
Bör man byta en ridhjälm som är tappad I marken minst 2 ggr. Minst en gång på grusväg och en gång i asfalt???

Fakta och fakta men är väl ett rent faktum att en tappad hjälm kan ha en osynlig spricka som kan vara skillnad mellan liv och död nästa gång....

20230528_230632.webp

@Krålus Maila hjälmtillverkare och försäkringsbolag så svarar de nog att man ska byta ut den om den utsatts för smäll/våld en gång.
(Man ska väl inte ens förvara ridhjälmar i bilen när det är varmt eftersom de kan ta skada av värmen?)

Det står på många tillverkares hemsidor, t.ex. Back on Track. Vet att även Hööks har skrivit om detta på sin hemsida Hööks Academy > Ridhjälm.

Liknande trådar

Utrustning Hej, Funderar lite på hur ni andra har det med försäkring som täcker ridhjälm? Tänker främst när man inte uppsöker vård men ändå känner...
Svar
14
· Visningar
1 356
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 847
Senast: Görel
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 455
Senast: skiesabove
·
Utrustning Skulle vilja ge mitt syskonbarn en ridhjälm. Tips på modell eller vad jag bör tänka på? Hon är fem år och ”åker” på min häst någon...
Svar
2
· Visningar
404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka