Ridhästar & Lösdrift på Vintern

Q

qrumelur

Ni som har era ridhästar på lösdrift på vintern, hur löser ni det?
Jag tänker ffa. på de tillfällen då hästen är riden riktigt svettig.
Täcke på? Inget täcke? Klipper ni dem? Hur gör ni?!

Sv: Ridhästar & Lösdrift på Vintern

Ni som har era ridhästar på lösdrift på vintern, hur löser ni det?
Jag tänker ffa. på de tillfällen då hästen är riden riktigt svettig.
Täcke på? Inget täcke? Klipper ni dem? Hur gör ni?!

Min häst går mestadels på lösdrift på vintern. Är det för kallt (-20 grader) stallas han in. Han är klippt, förut var han helklippt på vintrarna men nu är han bara halvklippt.

När han är riden riktigt svettig står han inne med fleecetäcke, alt går ut täckad (fleecetäcke under ofodrat regntäcke eller fleecefodrat regntäcke) och så byter jag det efter några timmar och alternativt lägger på nytt täcke om han fortfarande är svettig, men är han torr under tar jag av täcket.

Han är dock bara klippt såhär:

Blir han riktigt svettig när han är så där klippt?

Min tant är ridhäst och går på lösdrift.
Hon går otäckad i år och är dessutom halvklippt. (syns kanske lite på min avatar? ) Men hon har riktig riktig björnpäls! När man ser de andra hästarna i stallet och på lösdriften så ser deras vinterpäls ut som hennes SOMMARPÄLS i jämförelse. *suck* Men hon är ju som en liten björn där pälsen är kvar så hon är ganska söt, även om hon ser smällfet ut jämfört med de andra.

Jag är inte mycket för att rida hårt, så det har nog bara hänt en eller två gånger kanske att hon varit lite svettig när vi kommit tillbaka från ridtur. Då får hon antingen stå inne i en box med fleecetäcke tills hon torkat upp eller så får hon på sig ett fleecefodrat regntäcke. (som stallägarna tar av sen när det inte behövs längre)

Min pålle går på lösdrift och är täckesklippt. Utan täcke om det är över +5 och fleecefodrat regntäcke om det är kallare. Han blir svettig om jag rider hårt, släpper då ut honom med täcke eller står inne på box med fleecetäcke till han torkat.

Oklippt och oftast ut med fleecefodrat täcke om hon är riktigt svettig. Ibland inne med svettäcke om det inte är så kallt

Klipper min kille, i år klippte jag bara lite och när det växte ut red jag lättare pass, sen fick han ledigt en månad. Så nu ska jag dra igång igen, när jag börjar komma upp i lite hårdare pass så ska jag filtklippa honom.

*Innan jul va han klippt hela halsen - inget täcke (svettades tom. i ofodrat regntäcke)
*Snart filtklippning - fleecefodrat regntäcke alt. 200 grams täcke
*Spåklippt (09) - fleecefodrat regntäcke
*Helklippt - 200-300 fodrat täcke (ett 400 grams va för varmt)

Här går dom ute dygnet runt, har tre hus dom kan gå in i men de gör dom bara på sommaren. Vi tar dock in dom under nyårsnatten och några få riktiga stormnätter

Min var bara rakad på halsen inna och då vart hon svettig efter ridturena.Jag hade fleecetäcke med hals på henne medans hon fick stå i box och äta och medans jag fixade och donade i stallet. Då hann hon torka upp och hon fick gå ut.De gånger hon fortfarande var lite fuktig fick hon ett täcke på sig...

Nu är hon helrakad och nu när det är såkallt ute -20 grader om nätterna har hon först ett fleecefodrat regntäcke och ovanpå detta ett tjockt vintertäcke(vet ej gramantalet)
Annars ner till -10 har hon bara vintertäcket på sig

Detta funkar super tycker jag

Min går oklippt. Lägger på ett fleecetäcke efter ridning medans han äter och det ska pysslas osv. Är det kallt och han fortfarande är blöt får han gå med ett fleeefodrat regntäcke.

Jag klipper mina hästar efter behov -är de mycket klippta täckas de. Svettig häst släpps ut med fleecetäcke, är det minusgrader lägger jag ett ulltäcke över. Regnar det/snöar antingen stänger jag in i ligghallen eller får de ett andasregntäcke över så länge.

Just nu...
Snöggur -filtklippt och relativt nyklippt, går med 300gr fodrat halvhals vintertäcke. Blir alltid sjöblöt av ridning...
snyggur_70793084.jpg

Kveikja - "gammal filtklippning"men med sparad mage, mycket utväxt. Får fleecefodrat regntäcke på om det är blött och blåsigt. Svettas sällan -konstig päls!
piskvek6.jpg

Andi- "gammal filtklippning" och nyklippt på undersida hals. Får 100gr halvhalstäcke på om det är mycket blött o blåsigt. Blir alltid svettig, men rids nu sparsamt efter en benskada. Kommer filtklippas till våren. Klipps även på sommarhalvåret då hans ull inte släpper förrän i juli/aug.
krama.jpg

Nu har jag hästarna hemma o kan lätt pyssla med täckesbyten/instängning o så när de blivit svettiga. Men när vi var istallade i storstall med lösdrift var de kortklippta och gick med täcken, på så sätt var de alltid torra när de släpptes ut! Med utetäcken då givetvis.

Min pålle går oklippt och på lösdrift. Rider inte så hårt att hon blir så svettig.
Det blir mest lunk barbacka i skogen nu när det är så mycket snö. :banana:

förra vintern hade jag en tävlingsponny på lösdrift. Helklippt och tjocka täcken på. Inga problem. När hon var svettig fick hon antingen stå inne och torka eller så lade ja på svettäcke + vintertäcke och tog av svettäcket efter ett par-3 timmar.
Fungerar super :)

Om han blir svettig och inte bara blöt av snö från träden så tar jag på Boetts vintersvett-täcke.

Har inget fleecetäcken eller annat om de är svettiga. Kollade för en del år sedan och det visade sig att de torkade mycket fortare utan täcke. Jag lade märke till att de gärna ställde sig där det fläktade och reste på pälsen så det luftade igenom fort. Det är tiden det tar att torka som är det avgörande. De är inte klippta och fri tillgång på analyserat grovfoder.

Kollar också alltid att snö och is inte smälter på ryggarna, då vet jag att de håller värmen.

Om jag skulle täcka vid svettning skulle jag få springa ut i hagen och täcka hingstarna och valackena stup i kvarten :eek:
Har aldrig haft någon häst som frusit.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Jag har funderat väldigt mycket på detta för kommer jag ha tid/råd att skaffa häst igenom kommer jag ha den på lösdrift.
Men jag jobbar heltid så på vardagar rider jag på kvällarna vilket gör att det fungerar inte att låta hästen ha ett täcke i några timmar och sen ta av det, ska jag ställa klockan mitt i natten och gå ut och ta av ett täcke? Skulle inte tro det...
Min islänning jag hade sist stod visserligen i stall men han var klippt på halsen och jag satte aldrig täcke på honom trots att han var en ganska svettig typ. Upplevde aldrig att han frös...

Och om man sätter täcke kan man bara ta av det sen? (Jag har noll-koll när det gäller täcken, märks det)

Det man ska vara extra noga med är att se till så de inte är svettiga/väldigt varma över spec. korset om de ska släppas direkt i hagen. Sen kan man ju faktiskt ta de värsta månaderna till att grundjobba hästen om man inte vill/kan raka den. Helt enkelt se till att träna på finlir istället för kondis.

Inget täcke och rakt ut även om de är svettiga. Tror att pälsen klarar det. Är det svinkallt så rids de inte så hårt.

Blir någon av våra hästar riktigt svettig (händer sällan då vi har så kallt här uppe att det oftast är svårt att rida hårt) så får h*n stå inne ett par timmar med ylletäcke på. Är h*n bara lite svettig (fuktig efteråt) och det inte är för kallt så brukar jag släppa ut h*n direkt.

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 057
Senast: MML
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
342
Senast: Malva1978
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 881
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur