Ridhästar & Lösdrift på Vintern

Sv: Ridhästar & Lösdrift på Vintern

Det är tiden det tar att torka som är det avgörande.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Fast här skriver du helt bakvänt. Jag tänkte inte svara först på det här men kan inte släppa dit inlägg och funderade först på om du drev med oss men jag måste nog svara ändå så skriver almänt till alla ink TS

Det är INTE tiden att torka på som är avgörande utan värmen de håller MEDANS de torkar sedan spelar det ingen större roll om det tar 30 min eller 2 timmar. Förstå mig rätt vist vill man att hästen ska torka snabbt det är därför det är viktigt med ett bra täcke som andas MEN om man släpper ut en häst svettig eller bara väldigt varm utan täcke så kyls hästen ned extremt fort och ökar där med skaderisken ekstremt. Varför skulle någon medvetet vilja ta den risken?

Genom att låta hästen "svalna" så sakta som möjligt så minskar man risken betydligt med allt från träningsvärk till kraftiga muskelsträckningar och luginflamtion. Jag säger inte att det blir så för att man släpper ut en svettig häst när det är kallt ute men skade risken ökar avsevärt oavsett om hästen fryser eller inte.
Jämför med er själva. Om ni tränar er dyblöt i svett så lägger man sig inte naken och rullar i snön? även om det just då säkert skulle vara skönt att bli sval snabbt så lär ni få konsekvenserna dagen efter.
OBS man kan INTE jämföra det med att bada isvak i samband med bastubad då man inte blir varm av fysisk aktivitet och där man desutom blir varm lika fort eftersom man då ofta springer in i bastun igen.

mvh Sara

Vad har du för belägg för det du skriver nu?
Jag håller med, i princip. Hästar utan vinterpäls är jättekänsliga, jag har själv gjort idiotgrejen att först rida hästen svettig, sen släppa ut den i blåsigt/regnigt väder med muskelvär dagen därpå som följd. Det var dock inte en fullpälsad Islandshäst utan ett litet fullblod med tunn päls.

Kyls de verkligen ned så snabbt i vinterpälsen, funderar jag.
Jag trodde att min häst kanske skulle frysa men hon är så varm i tio minusgrader att det ångar av henne bara att gå i hagen, snön smälter på henne! Hon är supervarm.

Jag vill dock säga att jag har läst den här tråden jättenoga och funderar både fram och åter. Egentligen vill jag aldrig ha täcke på någon häst eftersom det är en skaderisk. Men jag kan inte bestämma mig för om det behövs eller inte. Jag är väldigt kluven.

Ju längre tid de är blöta ju mer värme förlorar de och desto mer energi går åt att hålla värmen. De torkar ju inifrån och ut så närmast kroppen torkar först så det går ganska snabbt att få upp värmen då. Det är samma princip som i en källare i ett hus. Håller du varmare temperatur i källaren än utanför vandrar värmen ut i väggarna och tar fukten med sig och du får en torr källare. Varmt går mot kallt och fuktvandring kan ske.

Värmen de håller "medans" minskar med tiden det tar att torka.
Jag ska leta reda på den vetenskapliga förklaringen som är ganska omfattande. Återkommer om jag hittar den.

Rolle
IpL

Du kan inte jämför en människa med en häst, de tål kyla långt mycket bättre än vad vi gör. Sedan är det absolut effektivaste sättet att torka en häst på, släpp ut den rakt in i maten. Då kommer den att torka snabbast, och det som är viktigt är som Rolle skrev att de torkar närmast kroppen. Även om pälsen är blöt längre ut på strået, innebär det inte att hästen fryser men det gör den däremot om du binder fukt närmst huden.

Jag tror mig veta vilken studie Rolle åsyftar på, i den kom man fram till att täcket inte var alls till nytta när hästen var blöt. Det enda nyttan som den gjorde var att ta bort överflödigt svett från ytterpälsen, förutsatt att det var rätt material typ ull och att den inte låg på för länge.

Mina går inte på lösdrift, men väl ute från morgon till sen kväll. Jag har spårklippt för att kunna släppa ut direkt efter ridning. (och för att hästen kan gå ute utan täcke) Det funkar jättebra i och med att hästen inte blir svettig när hon är klippt. Någon enstaka gång har hon blivit lite fuktig, men då torkar det på 10 minuter och det tar det ändå att göra iordning efter ridningen, så då är hon torr när hon släpps ut.

Jag ska leta reda på den vetenskapliga förklaringen som är ganska omfattande. Återkommer om jag hittar den.
En tränare pratade nyligen om en studie som gjorts på galoppörer i england. kan det vara den studien du syftar på? Jag har försökt hitta den men inte lyckats. Om det är den vill jag gärna veta vart den finns att läsa.

Jag har sökt på artiklar om täcken, torktid osv men inte lyckats hitta något (förutom en rätt intressant artikel om hur hästar som står på stall anpassar sig till träning jämfört med hästar som går i hage...).

Jag förstår vad du menar och jag tror jag har läst en artikel om det. Om hur hästarna "styr" sina hårstrån för att tex. torka snabbare och hålla värmen bättre och att täcket förhindrar det och t.o.m kan skapa obehag. (OBS att det här är vad jag kommer ihåg och kan vara helt vajsigt)

Men jag tänker ändå på den gången jag släppte ut hästen som var varm/svettig i regn/blåst och den protesterade dan efter (muskelvärk). MEN... egentligen skulle det ha kunnat vara vanlig, dödlig träningsvärk till följd av för lite nedvarvning??

Jag tycker att det här är jätteintressant.
Täcken är ett gissel här där jag bor för det finns ingen som säljer täcken. Så om täcket går sönder så måste jag beställa och bla, bla bla... Det är besvärligt.
Dessutom finns ju också skaderisken för hästen när täcket pajar.
Så jag vill gärna att det ska gå att bara släppa ut med foder och låta hästen göra sin egen grej.

Jag har också funderat på det här med islandshästar och täcken...

I stallet där jag rider är hästarna inte klippta, de har sin lurviga vinterpäls :)
Men de har haft tjockt täcke på sig nästan alla dagar nu i vinter, och tunnare inne i stallet på natten också. (kallstall) Vet inte om de svettas men jag är lite fundersam. Islandshästar med vinterpäls och gott hull brukar väl klara sig bra i ca -10 grader och varmare? De rids inte så ofta heller.

ha de så bra :banana:

Min går på lösdrift.. och blir han svettig så sätter jag på fleece täcke och låter honom stå inne ungefär en timme ..
Man behöver inte vänta tills allt hår är helt torrt, utan det räcker att dem är torra invid huden. Är hårstråna lite blöta så spelar det ingen roll, det fryser dem inte av.

Jag ger mig in i debatten med orakade lösdriftshästar och jag tycker det är en individuell skillnad mellan hästarna, beroende på vilken typ av päls de har.

Tösen med kortare päls, men väldigt tät, torkar på ett helt annat sätt än tösen med lite längre "fluffigare" päls. Den korta torkar fort, men den längre pälsen slickar sig gärna mot kroppen vilket gör att den inte torkar så effektivt.

Jag kan med relativt gott samvete släppa ut kort-pälsaren efter ridning, men den andra vore faktiskt djurplågeri att göra det samma. Red rätt tidigt en dag i februari och tänkte att hon hinner nog torka innan solen går ner, snacka om att jag skämdes när kvällsmaten serverades och jag möts av en fortfarande blöt häst som stod och skakade. Hon eftersvettas dessutom en hel del och blir därför ofta blötare än jag först trodde. Henne släpper jag inte ut efter ett mer ansträngande pass utan täcke, oftast en tunnare variant dock inte fleece.

Så titta mer på hur din egen häst ser ut och beter sig än hur "alla andra" gör.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 057
Senast: MML
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
342
Senast: Malva1978
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 881
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka