Ridhäst på lösdrift

Karin87

Trådstartare
Ni med ridhästar på lösdrift...Hur gör ni när hästen är svettig och det är kallt?
Hur kallt ska det vara för att du ska ta på täcke (och vad använder du för täcke då)? Är er häst klippt? Lite intressant att höra hur andra gör! :)

Sv: Ridhäst på lösdrift

Min häst är inte klippt. Jag brukar låta honom stå inne med ett fleecetäcke ett par timmar för att suga ut en del, sedan släpper jag ut honom utan täcke. Har jag inte möjlighet att låta honom stå inne så drar jag på fleecetäcke med hals och ett utetäcke så att jag kan släppa ut honom direkt. Fungerar jättebra!

Har man eget stall så går det ju att låta hästen stå inne ett par timmar för att torka och sedan släppa ut bara.
Men står man inhyrd och har en bit ut till stallet funkar det ju inte med att man stannar kvar 3 timmar bara för att låta hästen torka då kommer man ju aldrig hem!

Så man får helt enkelt skritta av hästen lite längre s den hinner torka lite mera eller raka den så den inte svettas lika mkt.
Men är den iallafall svettig så på med ett täcke med hals som ANDAS och släpp ut bara.
Täcket släpper då ut ev fukt och hästen blir torr och varm och täcken är också torrt

Anpassar ridningen efter vädret och skrittar av ordentligt. På vintern fokuserar vi på arbete som inte gör hästarna så svettiga, jobbar mycket från marken, skrittar ut barbacka:love:, osv. Ser också till att de får ordentligt med mat när det blivit ridna, så de kan äta sig varma.
Jag är egentligen inte emot att klippa, men gillar att ha hästarna på lösdrift. Är lat och orkar inte mecka med täcken, samt har aldrig så mycket ridlust ändå på vintern. Och på vintern får hästarna gärna vara runda om magen så de har ett värmande lager fett:D.

Min nordsvensk är helrakad, har vintertäcke, ett tunnare nu när det är plusgrader, ett tjockare längre fram.

Hon svettas knappt alls trots hård träning, OM hon gör det så har vi ändå en bit att skritta från ridhuset.
De har fri tillgång på hösilage också, som hjälper dem hålla värmen.

Det är ju inte så väldigt kallt här på västkusten. Är det planerat massa minusgrader inför natten så rider jag inte så hästen blir svettig. Jag ger dessutom vintervila för att slippa problemet med svettig häst o kyla.

Men beroende på vad som räknas som kallt...Här är ju typ 4-5plus hela vintrarna.. Blir hästen svettig så får de på fleecetäcke en stund, är det dåligt väder stänger jag in i lighallen med hö. Byter täcke efter ett litet tag, inge vidare att stå länge med samma. Är det riktigt kallt så byter jag till ulltäcke.

Är jag inte i närheten till att passa ligghallsinstängning så släpper jag ut med fleece+regntäcke. Men jag har hästarna hemma o kan oftast sköta sån passning.

Jag spårklipper mina på tidig höst men låter det växa fritt så de har skydd under vintern.

Mina hästar är orakade...
är det väldigt kallt 15- eller kallarse så undviker jag att rida både för min och hästarnas skull men annars rider jag i stortsett som vanligt. Nu har jag sådan tur att snorri är inte den som blir så svettig så lätt så för hans skull är det sällan problem med adam är det litte värre för han är snorri raka motsats han blir väldigt lätt svettig och svettas i mängder. Honom rider jag därför inte lika mycket som snorri och jag ser också till att rida honom när jag har gott om tid och mitt på dagen när det oftast är som varmast.

När hästarna blir svettiga så får dom en yllefillt + ett regntäcke på sig. Då suger yllefillt upp all fukt, fukten lägger sig så ovanpå yllefillten mellan regntäcket (regntecket använd för att filten inte ska dra upp fukten från luften) och sedan går dom ut i hagen där dom får hö att tugga på. Efter några timmar är hästen helt torr så då tar jag av täckena.

ursäckta alla stavfel men stavningsprogramet värkar vara urfunktion

Senast ändrad:

Min häst är inte klippt, så om det är jättekallt anpassar jag ridningen så att hon inte blir svettig, kanske en kort skrittur eller liknande. Annars låter jag henne stå i box 30-90 minuter med ylletäcke, och det fungerar jättebra :)

KL
Tycker inte om att ställa in hästarna efter arbete, vill att de ska få kunna röra sig och inte stelna till.
Är de mkt svettiga tar jag svettäcken på någon timme.

Spårklippning är ett suveränt alternativ tycker jag. Då torkar hästen jättesnabbt och kan ändå gå ute utan täcken.

Min hovslagare berättade om en kille som har sina hästar på lösdrift. Tror det var travare. Han hade en spilta med två infravärmelampor. Efter träning när hästen blivit svettig så ställer han hästen där i 20 min och sen är den torr och kan gu ut utan täcke.

Oj, det lät smidigt. :d Undrar vad det kostar att installera sånna lampor? ;)

Jag klipper mina över bogen, har dem för det mesta otäckade. Om de är svettiga, men det är sällan de är så svettiga, så låter jag dem stå inne i lösdriften. Jag skrittar alltid av hästarna mycket och sätter på täcken om det är rått eller kallt. Så får de alltid mat, ofta har de hunnit torka. Viktigaste är att musklerna inte blir stela, att de skrittas av ordentligt, tycker jag.

Håller verkligen med om att det är jätteviktigt att skritta av hästen ordentligt innan man låter den stå i box med täcke för att torka :)

Ser till att skritta av honom ordentligt först och främst så eftersvettas han inte. Jag låter Barki stå inne tills han torkat upp någorlunda. Är vädret milt så släpper jag ut honom även fast han är lite fuktig, då torkar han snabbare genom att få vara ute och röra sig än att stå inne. Har jag inte tid att låta honom stå inne eller liknande, då slänger jag på fleecetäcke och regntäcke som verkligen andas, då torkar han snabbt och det avdunstar lätt genom täcket!

Han är inte rakad, och tänker inte raka honom heller.

Jag vill inte ha mina ridhästar på lösdrift. Jag vet inte varför egentligen. Yrpa och fölet går ju på lösdrift och jag förespråkar lång utevistelse i stora hagar även för mina hästar som står inne på nätterna.

Men Odinn på lösdrift, nej. Jag vill ha den där tiden på kvällen och se till så att han inte har sår, och den där tiden på morgonen där jag ser till så att allt är som det skall vara. Yrpa gick på lösdrift ett tag när hon reds, men då upplevde jag henne som mer trött än när hon stod på stall.

Odinn står inne och det kommer även Yrpa göra när hon kommer hem och sätts igång igen.
Men annars är det ju egentligen bara fördelar med lösdrift, det är jättebra. Men det passar helt enkelt inte alla personer.

Tilläggas bör ju att Odinn är helrakad. Även om Yrpa inte kommer helrakas senare så vill jag inte ha henne på lösdrift när hon kommer hem.

Rider jag mitt på dagen så står Odinn ändå inne ett par timmar med BoT-täcke och BoT-paddar+skydd. Jag vägrar släppa ut en svettig häst, och det är förmodligen därför jag inte heller vill ha häst på lösdrift. Och täckade går de upp över öronen..

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 210
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 070
Senast: MML
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Stergo
·
Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka