K
Korpen_
Sv: Ridhäst galopp tävling på Täby Galopp!
eller iallafall har en god chans att ta hem det
eller iallafall har en god chans att ta hem det
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Oj, en massa ridhästar som inte är vana ja jag har förstått att banan är tung och jag undrar om alla fattar det
Skulle nog, med vad jag vet, inte ta ut min ridhäst att springa fort där. Galoppera runt, ja, men inte tävla Risken för senskador bla är överhängande och särskilt om folk inte tror sig om att kunna hålla hästarna......och dessutom tycker det är lite kul Eller häftigt
Men det är bara min åsikt Vill ju inte låta negativ, men.....
men därav den korta distansen
Loppet skulle gå med en master som släppte fältet typ 300m från mål….
Ja, men är den kort nog Tycker 500 meter vore fullt tillräckligt, jag. Hur många ridhästar är i sån bra form? Och så vältränade? Och vet ägarna vad hästen klarar?
Kan ryttarna verkligen klara att bestämma tempot, vissa kanske, men kan alla? Har man några krav på kunskaper?
Men jag är väl överdrivet pessimistisk ang folk som vill rida fort på sina ridhästar och vilken kontroll de kan tänkas ha och hästars form i allmänhet
Det går säkert bra.
Ja, men är den kort nog Tycker 500 meter vore fullt tillräckligt, jag. Hur många ridhästar är i sån bra form? Och så vältränade? Och vet ägarna vad hästen klarar?
Kan ryttarna verkligen klara att bestämma tempot, vissa kanske, men kan alla? Har man några krav på kunskaper?
Men jag är väl överdrivet pessimistisk ang folk som vill rida fort på sina ridhästar och vilken kontroll de kan tänkas ha och hästars form i allmänhet
Det går säkert bra.
Fast det är nog få halvblod som skenar på Täbys dirttrack, kanske första 300 m men sen travar de nog. Dock är det stor risk för överansträngda senor och ligament om hästarna är otränade och blir dödströtta.
Det reds en hel del ridhästlöp för ett par år sedan och då var det inga problem.
Men jag är väl fördomsfull kanske. Kan väl i alla fall säga då att jag tycker alla som ska vara med bör tänka efter lite extra och göra en realsitisk bedömning av sin och hästens förmåga.
Fast det är nog få halvblod som skenar på Täbys dirttrack, kanske första 300 m men sen travar de nog. Dock är det stor risk för överansträngda senor och ligament om hästarna är otränade och blir dödströtta.
Det reds en hel del ridhästlöp för ett par år sedan och då var det inga problem.
Ja egentligen är det ju ingen stor diskussion för mej, men jag ville väl bara att folk ska tänka sej för, jag menar just sken i några hundra meter, sen övertrött häst och senor mm som man då löper stor risk att överanstränga.
Jag vet inte hur alla de ridhästarna mådde efteråt i o f s för det är ju inte säkert man märker direkt vad som hänt.
En (galopp)häst tex hade efter en mycket tung bana bara ytterst vaga symtom som svag ojämnhet i gången på hårt underlag endast, som hade varit lätt att rida vidare på. Den hade en lite gaffelbandsskada som hade varit i stort sett omöjlig att upptäcka utan ultraljud. Nu upptäcktes det ju, men gör alla det? Sen när det kommer mer kanske man inte kopplar till orsaken.
Jag tror många är seriösa och har ordentligt tränade hästar som tex fälttävlansryttare. Men jag misstänker att det finns andra som kanske bara tycker det är häftigt att få "galoppera järnet" utan att han en susning om vad deras hästar klarar.
Men jag är väl fördomsfull kanske. Kan väl i alla fall säga då att jag tycker alla som ska vara med bör tänka efter lite extra och göra en realsitisk bedömning av sin och hästens förmåga.
Tycker inte alls det är en dålig ide' men jag tycker att det är BRA att det rutinerade galoppfolket härinne ger sina tips och råd. LYSSNA på dom och rid loppet med förstånd så att ni och era hästar kommer hem med en trevlig upplevelse och att ni har en fräsch häst dagen efter!Folk va så positiva i början men nu verkar de som alla bara ser problem i det hela... Tråkigt... Jag tror de är få hästryttare som släpper ut sin häst på banan och inte har koll på om den orkar, då de flesta som varit i kontakt med galoppen har varit på Täby och tränat och ser detta som en kul grej.
Men vad vet ja det kanske va en dålig ide.....
Tycker inte alls det är en dålig ide' men jag tycker att det är BRA att det rutinerade galoppfolket härinne ger sina tips och råd. LYSSNA på dom och rid loppet med förstånd så att ni och era hästar kommer hem med en trevlig upplevelse och att ni har en fräsch häst dagen efter!
då förstår jag, klokt beslut. Med hästen alltså.