Ridhäst galopp tävling på Täby Galopp!

Sv: Ridhäst galopp tävling på Täby Galopp!

eller iallafall har en god chans att ta hem det

Oj, en massa ridhästar som inte är vana :crazy: ja jag har förstått att banan är tung och jag undrar om alla fattar det:crazy:

Skulle nog, med vad jag vet, inte ta ut min ridhäst att springa fort där. Galoppera runt, ja, men inte tävla :crazy: Risken för senskador bla är överhängande och särskilt om folk inte tror sig om att kunna hålla hästarna......och dessutom tycker det är lite kul:crazy: :confused: Eller häftigt :eek:

Men det är bara min åsikt:o Vill ju inte låta negativ, men.....

men därav den korta distansen

men därav den korta distansen

Ja, men är den kort nog:confused: :confused: Tycker 500 meter vore fullt tillräckligt, jag. Hur många ridhästar är i sån bra form? Och så vältränade? Och vet ägarna vad hästen klarar?
Kan ryttarna verkligen klara att bestämma tempot, vissa kanske, men kan alla? Har man några krav på kunskaper?

Men jag är väl överdrivet pessimistisk ang folk som vill rida fort på sina ridhästar och vilken kontroll de kan tänkas ha och hästars form i allmänhet

Det går säkert bra.

Senast ändrad av en moderator:

Loppet skulle gå med en master som släppte fältet typ 300m från mål….

Loppet skulle gå med en master som släppte fältet typ 300m från mål….

Lustigt att du förslår just det för jag tänkte precis på hubertusjakterna jag varit med i och de halvgalna okontrollerade halvbloden som gjorde mastern galen :devil: :D Och de glada ryttarna som skrek "jag kan inte hååålllllaaaa honom".

Men ja, jag håller med dej.

Ja, men är den kort nog:confused: :confused: Tycker 500 meter vore fullt tillräckligt, jag. Hur många ridhästar är i sån bra form? Och så vältränade? Och vet ägarna vad hästen klarar?
Kan ryttarna verkligen klara att bestämma tempot, vissa kanske, men kan alla? Har man några krav på kunskaper?

Men jag är väl överdrivet pessimistisk ang folk som vill rida fort på sina ridhästar och vilken kontroll de kan tänkas ha och hästars form i allmänhet

Det går säkert bra.

jag ska dit :banana: och kan ju bara svara för mig, och för min del så tror jag inte att det blir några problem, rider fälttävlan med denna hästen och har varit ute på banor som mer liknat plöjda leråkrar än ngt annat så tunga underlag är vi vana vid. har i år ridit banor på upp till drygt 4600 m (grymt kuperat dessutom) så distansen borde inte heller vara ngt problem.

men det var för min del. i allmänhet tror jag att många inte har så bra koll, känner folk som tycker att deras hästar arbetar hårt (och fodrar därefter :smirk: ) medan det arbetet de utför i mina ögon är lätt arbete, nästan på gränsen till vila......

men det ska bli intressant att se efteråt om man har rätt el inte.....gör detta för att testa, man blir ju hur som helst en erfarenhet rikare oavsett hur det går :)

kl

förresten, är lite nyfiken.....är det någon som vet om det är några regler ang betsling? det stod ju inget i proppen iaf...

Det går säkert bra.

jo tillräckligt kort är det nog, 500 det är vad shettisarna går hehe typ. men längre ska det nog inte vara.

Jodå, det finns nog dom som har koll. :D Det förstår jag. Men det är verkligen en tung bana och, som du säger, alla hästar är inte så vältränade som deras ägare tror:angel:

Och alla hästägare/ryttare har inte insett att en häst måste gå att kontrollera, alltid.

Fast det är nog få halvblod som skenar på Täbys dirttrack, kanske första 300 m men sen travar de nog. Dock är det stor risk för överansträngda senor och ligament om hästarna är otränade och blir dödströtta.

Det reds en hel del ridhästlöp för ett par år sedan och då var det inga problem.

Fast det är nog få halvblod som skenar på Täbys dirttrack, kanske första 300 m men sen travar de nog. Dock är det stor risk för överansträngda senor och ligament om hästarna är otränade och blir dödströtta.

Det reds en hel del ridhästlöp för ett par år sedan och då var det inga problem.

Ja egentligen är det ju ingen stor diskussion för mej, men jag ville väl bara att folk ska tänka sej för, jag menar just sken i några hundra meter, sen övertrött häst och senor mm som man då löper stor risk att överanstränga.

Jag vet inte hur alla de ridhästarna mådde efteråt i o f s för det är ju inte säkert man märker direkt vad som hänt.
En (galopp)häst tex hade efter en mycket tung bana bara ytterst vaga symtom som svag ojämnhet i gången på hårt underlag endast, som hade varit lätt att rida vidare på. Den hade en lite gaffelbandsskada som hade varit i stort sett omöjlig att upptäcka utan ultraljud. Nu upptäcktes det ju, men gör alla det? Sen när det kommer mer kanske man inte kopplar till orsaken.
Jag tror många är seriösa och har ordentligt tränade hästar som tex fälttävlansryttare. Men jag misstänker att det finns andra som kanske bara tycker det är häftigt att få "galoppera järnet" utan att han en susning om vad deras hästar klarar.

Men jag är väl fördomsfull kanske. Kan väl i alla fall säga då att jag tycker alla som ska vara med bör tänka efter lite extra och göra en realsitisk bedömning av sin och hästens förmåga.

Men jag är väl fördomsfull kanske. Kan väl i alla fall säga då att jag tycker alla som ska vara med bör tänka efter lite extra och göra en realsitisk bedömning av sin och hästens förmåga.

Jag är nog fördomsfull också… Jag har sätt hopp-ponnyer/hästar stå med skenben utan att tränare, ägare o ryttare förstår vad felet är…. Men det e en annan sak egentliggen, det finna okunnigt folk inom alla sporter.

Det är verkligen kul att dessa initiativ tas från ponnygaloppens sida, men jag hade gärna sätt en master som kontrollerade fältet. Det finns massa åsikter om ponnygaloppen, men deras ponnyer är verkligen fitta o förberedda för sina uppgifter! Men ponnygaloppen är trotts allt en sport som har funnits i typ 30 år i Sverige, eller? Troligtvis längre… Ridhästlopp är trots allt något som kommer och går med helt nya gröna utövare (varje gång) som söker ett forum att verka i. Man kan undra varför loppen inte permiteras… Dessa nya utövare behöver handledning på samma sätt som ponny-ungdomarna automatiskt får från sin klubb. Synd att det lixom inte arrangerats lektionslika tillfällen för även dessa ”vuxna”, tillfällen man varit tvungen att delta på för att få starta…

Allt skall naturligtvis vara på skoj, men finns intresset så bör man fånga upp det och hjälpa till. En ryttare som tar med sin häst till banan och får den skadad kommer inte att vara någon tillgång till sporten, tvärt om!

precis som annika säger så har det ridits ridhästlöp förut på täby och har då inte varit några större problem, förra året hade även samma klubb som i år ett ridhästlöp.
Däremot var det i och för sig fler ridhästlöp på ett år, så de hästar som var med blev oftast också tränade på rätt sätt när ryttarna kommit fram till att dem tyckte det var kul och höll på med det regelbundet.

Ja egentligen är det ju ingen stor diskussion för mej, men jag ville väl bara att folk ska tänka sej för, jag menar just sken i några hundra meter, sen övertrött häst och senor mm som man då löper stor risk att överanstränga.

Jag vet inte hur alla de ridhästarna mådde efteråt i o f s för det är ju inte säkert man märker direkt vad som hänt.
En (galopp)häst tex hade efter en mycket tung bana bara ytterst vaga symtom som svag ojämnhet i gången på hårt underlag endast, som hade varit lätt att rida vidare på. Den hade en lite gaffelbandsskada som hade varit i stort sett omöjlig att upptäcka utan ultraljud. Nu upptäcktes det ju, men gör alla det? Sen när det kommer mer kanske man inte kopplar till orsaken.
Jag tror många är seriösa och har ordentligt tränade hästar som tex fälttävlansryttare. Men jag misstänker att det finns andra som kanske bara tycker det är häftigt att få "galoppera järnet" utan att han en susning om vad deras hästar klarar.

jag tycker man ska ha en kort genomgång till alla som ska vara med. och kanske avråda dem som inte kan hålla hästarna från att vara med. Man skulle ändå behöva en säkerhetsg genomgång. men sen kan man ju tänkla att de som vet om detta antagligen varit upp på Täby och tränat några gånger eller har kontakt med galoppen på annat sätt, så de kan förbereda hästarna någorlunda bra eller har hållt på lite med de på hästen.

Folk va så positiva i början men nu verkar de som alla bara ser problem i det hela... Tråkigt... Jag tror de är få hästryttare som släpper ut sin häst på banan och inte har koll på om den orkar, då de flesta som varit i kontakt med galoppen har varit på Täby och tränat och ser detta som en kul grej.

Men vad vet ja det kanske va en dålig ide.....

eh det är bara på buke som demär negativa, men det finns jo många utanför och jag är fortfarande på. Det här får bara inte gå upp i rök nu när jag väntat så länge. oc försökt få någon att starta upp det.

Folk va så positiva i början men nu verkar de som alla bara ser problem i det hela... Tråkigt... Jag tror de är få hästryttare som släpper ut sin häst på banan och inte har koll på om den orkar, då de flesta som varit i kontakt med galoppen har varit på Täby och tränat och ser detta som en kul grej.

Men vad vet ja det kanske va en dålig ide.....
Tycker inte alls det är en dålig ide' men jag tycker att det är BRA att det rutinerade galoppfolket härinne ger sina tips och råd. LYSSNA på dom och rid loppet med förstånd så att ni och era hästar kommer hem med en trevlig upplevelse och att ni har en fräsch häst dagen efter!
Skulle som sagt gärna startat mitt gamla fullblod men risken är att han skulle ta ut sig för mkt på den korta distansen i sina försök att hänga på dom andra och han är inte i någon superkondis:angel:

Tycker inte alls det är en dålig ide' men jag tycker att det är BRA att det rutinerade galoppfolket härinne ger sina tips och råd. LYSSNA på dom och rid loppet med förstånd så att ni och era hästar kommer hem med en trevlig upplevelse och att ni har en fräsch häst dagen efter!

då förstår jag, klokt beslut. Med hästen alltså.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så jävl ledsen, rent ut sagt. Jag har en häst som jag haft i nästan sex år, en häst som jag älskar otroligt mycket. De första...
2
Svar
23
· Visningar
4 589
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 377
Senast: Sirap
·
Hundavel & Ras Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 201
Senast: Takire
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 241
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka