Ridgeback och heltidsarbete?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare EmEr
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 423
E

EmEr

Hej,

Vi är ett par som gärna vill skaffa en Rhodesian Ridgeback till våren. För närvarande är vi båda studenter, vilket innebär att det just nu vore optimalt för oss att skaffa hund. MEN... Då hunden blir 2 år kommer både matte och husse att vara heltidsarbetande, vilket kanske inte är optimalt för en hund. Vi tycker att det är svårt att hitta en bra lösning på detta, för vi vill ju inte att hunden ska vara ensam ca 8 timmar om dagen (vi går ju självklart med den på lunchen) och vi vill inte heller ha den på hunddagis hela dagarna. Det måste vara flera som sitter/har suttit i samma situation, hur har ni löst det?

Tacksamma för svar!

Sv: Ridgeback och heltidsarbete?

Varför inte hunddagis? Jag och min sambo har en boxertik, nu är jag för tillfället arbetslös så hon är för det mesta hemma hos mej på dagarna men vi har sån tur att sambon får ha med henne till jobbet så på det viset löser det sig för oss när jag också börjar jobba :)

Ett bra hunddagis, dagmatte/husse, jobba "om varandra" schemamässigt, ha ett jobb där hund får vara med osv.

Jag studerar också nu och det är ju lyx när det gäller hundar. Men förut när jag och dåvarande sambo hade heltidsjobb jobbade han kvällar varannan vecka, och dom veckor han arbetade dag pusslade vi med kompisar som gärna var hundvakter och så där. Det löste sig alltid men kunde absolut vara ett stressmoment för en själv ibland.

Jag har haft hund på ett bra dagis en period, det var guld värt. Hellre det än konstant dåligt samvete och stress för att hunden är ensam för mycket. Men det är klart det kostar. En ridgeback är ju kanske ingen ras man slänger hem till pensionärsAgda som dagmatte heller, men man kanske kan hitta en student som pluggar mycket hemma. :laugh: Eller någon arbetslös eller så kanske, men då finns ju alltid risken att den personen får arbete mitt i och så har man sitt problem igen.

Hej
Jag har en hund och jobbar heltid. När jag jobbar är hon hon en dagmatte, en snäll dam som har en egen hund i samma ras. min hund är helt tokig i henne så istället för att hon ska vara hemma själv så kan jag koppla av och veta att hon har det jättebra på dagarna. Guld värt!! Jag fixade dagmatte innan jag köpte min hund för jag visste att situationen skulle bli så. I början var hon med mig på jobbet men hon trivs mycket bättre hos dagmatten.

Om ni inte kan lösa det på ett bra sätt så rekommenderar jag att ni inte skaffar någon RR - eller hund ö h t om ni tänkt lämna den själv hela dagarna.

RR är ju ganska speciella på så vis att de blir väldigt "påhittiga" när de är uttråkade alt. känner sig förbisedda/bortglömda. Det kan te sig på de mest fantasifulla sätt.

En person fick sin nya skinnsoffa totalt demolerad (läs uppäten) en annans hund hade lyckats öppna kylskåpet och länsat det på det mesta som var ätbart.

Hinner inte skriva så mkt mer just nu men som sagt, kommer ni inte på en vettig lösning så är min rekommendation att inte skaffa RR. Berättar ni dessutom om era planer såsom ni berättat här så kommer ni nog även få svårt att få någon seriös RR-uppfödare att sälja hund till er.

Hej alla,

Tack för alla snabba svar!
Självklart kommer vi inte att skaffa hund om vi känner att vi inte kan ta oss tid med den, men det är också därför vi skriver här.
Alla jobbar ju mer eller mindre och vi är intresserade av hur ni löst jobb och hund problemet. Speciellt när båda troligtvis kommer att ha "klassiska" (8-17) arbetstider.

Men vem vet, en av oss kanske kan ha med hunden till jobbet, men det är inget vi vågar räkna med när vi funderar över att skaffa hunden.

Jag skaffade min hund för knappt ett år sen för att nu har jag ett liv som passar med hund men jag har ju ingen aning om hur det kommer att te sig senare. Det får bli ett senare problem att lösa, vill man så går det! Man kanske får vara beredd att det kostar en slant eller att man får köra lite extra (hunddagis, hundvakt etc) men det är inget problem för mig. Kanske får någon av er ett jobb som passar med hund eller som min kompis som skaffade hund just nu för hon visste att jag har möjlighet att passa den när hon jobbar och inte vill ha den på jobbet hela kvällen, men det kanske jag inte kan göra alltid men den dagen den sorgen. Jag tycker att det är bra att man tänker igenom allt noga men det kan alltid inträffa saker så passar det nu tycker jag att det låter som en lysande idé att skaffa hund:)

Jag jobbar natt och har "bytt tjänst" med en tjej som jobbar dag och behöver dag-matte.
Hon har mina hundar på natten och jag hennes under dagen.
Det är en superbra lösning, kostar ingenting och jag har redan 2 hundar, då kan jag lika gärna har 3 vissa dagar :)

Innan dess har jag haft hundarna med på jobbet eller jobbat deltid så att dagarna inte varit så långa.

Jag jobbar natt och har "bytt tjänst" med en tjej som jobbar dag och behöver dag-matte.
Hon har mina hundar på natten och jag hennes under dagen.
Åååå, en sån lösning skulle jag också vilja ha! Jag jobbar också natt och har haft problem att hitta en vettig lösning på nätterna. Just nu är bästa kompisen arbetslös men han flyttar om några veckor så till dess måste jag hitta någon ny lösning.
Vore ju mycket smidigare att kunna "byta" tjänst med någon än att känna att man är till besvär jämt för någon som inte har hund.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 327
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 159
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 276
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 870
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka