Ridförbud, vad göra med unghästen istället?

Jannice

Trådstartare
Jag har ridförbud på min häst tills i vår, så jag behöver tips på vad jag kan göra med min unghäst (3,5 år) tills dess. Hon blev påbörjad inridning innan jag var med om en olycka (då jag fick ridförbudet) så nu behöver jag massvis med tips på vad jag kan göra med henne tills dess.

Hittills så har jag klickertränat henne en del då hon var skadad i somras och behövde roas med någonting medan hon gick i sjukhage. Vill miljöträna henne (så sådana tips vill jag gärna ha massor av) och förbereda henne så mycket jag bara kan så att hon är så säker som hon kan bli innan jag ska upp på henne igen.

Så jag vill ha tips på allt som ni någonsin kan komma på! Det enda hindret som finns är att jag får inte riskera smällar i huvudet, annars finns inga begränsningar :)

Sv: Ridförbud, vad göra med unghästen istället?

Kör in den!

Har själv haft ryggproblem länge och därmed svårt att rida, fick själv tipset här på buke att köra in min häst. Och när ridförbudet från läkaren kom hade jag bara sista delen av inkörningen kvar!
Så nu är vi ett körekipage, min 20-åriga häst och jag!;)

Lämna bort på inridning kan jag inte (för dyrt) och så vill jag gärna rida in henne själv så jag vet mer var jag har henne och hur hon reagerar :)

Inkörning har jag faktiskt funderat på, om jag lyckas få tag i sele och vagn till vettigt pris. Innan dess vill jag jättegärna ha tips om ännu mer saker att göra, och tack så jättemycket för det som kommit än så länge :)

Träna showmanship at halter. Eller trail at hand.
Googla ranch trail eller extreme cowboyrace så får du upp roliga hinder och många av dem kan ju vara bra att träna från marken först. :)

Tomkorning, det kan man ju nastan variera i oandlighet! - hall dig lite vid sidan av och inte rakt bakom btw, om hon ar lite latt i gumpen.

Alltsa, tank, ridning fast vid tom... sa kan du skola massor dar om du vill.

Trail at hand, kan du ocksa variera enormt som tidigare sagt.

Hast agility (youtube pa det, finns roliga ideer dar)

lara henne spela fotboll? (ar lite kluven till det sjalv, men tanker att det iaf ar en intresserande variant av miljotraning och bonding?)

Fetch vet jag en tjej som larde sin hast (klicker da)

plocka upp och ge saker at en. ..kan ju vara praktiskt?

+ Kickis

Jag ska absolut kolla upp lite mer om trail at hand och ranchtrail!

Bew:Ja hon är ju lite lätt bak så därför har jag inte vågat gett mig på tömkörningen ordentligt. Vänder ibland in rumpan när hon tröttnar på mig när jag ställer högre krav på henne bara när vi tränar fritt och just nu är jag ju tvungen att vara extra rädd om skallen :)

Fetch är jag lite sugen på eftersom hon gillar att smaka på allt, ska kolla lite på Youtube efter idéer om hur man startar med det!

Köpa längre tömmar till tömkörningen så vågar jag säkert mig på det också ordentligt, har bara ponnytömmar hemma och det känns ju som att utmana ödet just nu. Har använt de förut men det var ett tag sen det kändes avslappnat att gå så nära med tanke på hur mycket hon växt sen de passade!

Tack för massvis av förslag!

Typiskt ungston att vara latta i gumpen ;) Har en san jag med, jaklans busratta.

Lite knepigare, men det Gar att "kora" sa man ar uppe vid boghojd med kortare tommar om man vill... dessvarre hamnar man ju da latt i "landningszonen" om man har en hast som ar lite snabb i reaktionerna om nat ar laskigt. Jag anvander faktiskt 2 longerlinor nar jag tomkor, men tomkor ju da bara som ett snabbsteg i inridningen. Sa tank att jag star mitt i volten och hasten tommas ute pa volten, vandningar ifran mig. Da ar jag langt ifran sparkomradet, men kan samtidigt komma at dom om det behovs. Hyttar dom over ena axeln sa slipper jag halla koll pa vart andarna ar med... smidigt varre ;) *latmask*

Har du en saker longervolt/roundpen sa kan du ju utan storre risker introducera saker som ror sig pa marken, ga pa presanningar (huh stavning? *trott*), flygande plastpasar... nagot jag tyckte var ganska effektivt sist jag brotade med en reaktiv hast var faktiskt lador i alla dess former och farger. Papplador da, dom kan ju inte skada hasten men man kan introducera dom som "kontrollerad konstig grej" och uppmuntra nyfikenhet i stallet for radslereaktioner.

Rygga upp och ner for saker, zickzack, L, S, rygga cirklar, for hand. Lite hjarngympa dar med nar de far halla koll pa vart tassarna hamnar. (Smidigt for senare tavling med da...)

Introducera applader och tjo och tji som berom (sa hamnar man nansin pa prispallen eller i stimmigare miljo sa ar hasten inte helt tagen pa sangen)...

Man kan gora mycket till en rolig grej for hasten, och samtidigt hoja deras mentala toleransniva for att forebygga vissa grejer som kanske senare kan stalla till det... Nagot vi gor har ar att vanja dom vid saker som dras over marken - men sa ska de bli ranch hastar med, en stor del av jobbet ar ju saker som dras bakom da. Och slangar, sladdar, plastpasar, fodersackar som flyger (sa jakla blasigt har)...

Du är ju en klippa du! Nu har jag ju massor av uppslag och just att göra henne ännu tryggare är prio 1 just nu med tanke på att jag är lite nervig efter olyckan. Jag ska testa på att tömköra henne som du beskrev, håller på och tragglar longering med henne nu för hon har visst helt glömt hur man gör :S

Haha, så det är inte ovanligt med baklätta ungston alltså? :D

Haha baklatta ugnston kanns nastan mer som en regel an ett undantag ;)

Ha skoj, och lycka till! Var radd om dig :)

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 996
Senast: Flixon
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
Islandshäst Har köpt en unghäst, hon blir 4 år nu i maj. Har haft henne sedan nyår, så lite drygt 3 månader. Hon skall skickas på inridning och...
Svar
9
· Visningar
1 443
Senast: Boj
·
Hästhantering Jag behöver bolla lite tankar och idéer med er. Bakgrund: haft egen häst för ca 8 år sedan, (tog en paus, då det blev för mkt i livet...
Svar
16
· Visningar
2 037
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama