Ridförbud "på riktigt"?

M

Minime

Läste Ridsport häromdagen o läst om ridförbud, o att folk kan få tag på o sätta upp skyltarna lite hur som helst men att de inte alltid har tillstånd att göra det, o då får man rida där ändå o det är den som satt upp skylten är boven. Men hur vet man om dom har tillstånd?? Hittar inget på vägverket, naturvårdsverket eller kommunen...

Nån som vet? Kanske bara har missat det... har hört av mej till kommunen men det är ju som vanligt med dom att det tar ett par hundra år innan man får nåt svar :angel: tänkte kanske nån här var mer allert?!

Skulle vara kalas om skyltarna här hemma inte gäller, för vägarna är helt kanon o rida på!! :D

Sv: Ridförbud "på riktigt"?

Där jag stod för bra längesen fanns det såna. De jag stod hos då hade ringt o kollat med polisen :D

Det är kommunen som ska veta var det är ridförbud och var det inte är ridförbud. Ring och hör med dom!

Läste Ridsport häromdagen o läst om ridförbud, o att folk kan få tag på o sätta upp skyltarna lite hur som helst men att de inte alltid har tillstånd att göra det, o då får man rida där ändå o det är den som satt upp skylten är boven. Men hur vet man om dom har tillstånd?? Hittar inget på vägverket, naturvårdsverket eller kommunen...

Nån som vet? Kanske bara har missat det... har hört av mej till kommunen men det är ju som vanligt med dom att det tar ett par hundra år innan man får nåt svar :angel: tänkte kanske nån här var mer allert?!

Skulle vara kalas om skyltarna här hemma inte gäller, för vägarna är helt kanon o rida på!! :D

Även om det nu visar sig att det är olagliga skyltar som sitter uppe och allmansrätten gäller och du får rida, så är det ju inte så kul att göra det, med en ilsk markägare som följd. Osämja kan leda både till det ena och det andra. Det bästa är dialog. Prata själv, eller om du är barn, be dina föräldrar att höra sig för om du kan få "tillstånd" att rida där.

Sedan finns det en annan väg att gå och det är att kontakta den nämnd i din kommun som handhar vägar och djurhållningsskydd. I min kommun heter den Miljö- och tekniknämnden. Hör dig för lite där, se till att få prata med med förvaltningschef eller ansvarig politiker. Du kan även fråga efter kommunjuristen. Be att få karta över vägar som kommunen har ridförbud på och gör dem uppmärksamma på problemet för er ryttare, med skyltar som du ej vet om de verkligen gäller. De har ansvar för att undersöka.

Vad som generellt gäller är att man inte får rida på cykel- och gångvägar, elljusspår och vandringsleder och på tomter. Så om en väg går genom en gård och fortsätter på en skogsstig så be markägaren om lov. För övrigt får man rida vart man vill. Allemansrätten gäller när man inte rider i stora grupper eller kommersiellt. I skog och mark, på skogsvägar och grusvägar, asfaltsvägar på körbanan (ej trottoaren) får man rida.

Hälsning Maja

Allemannsrätten gäller inte i stora grupper? :confused: Men vad räknas som en stor grupp då?

Till TS. Om det är en sån där rund rödgul ridförbudsskylt går det aldeles utmärkt enligt reglerna att sitta av och gå den sträckan för då räknas man inte längre som ett fordon. Men i såna lägen ska man vara medveten om Varför skylten sitter uppe, tex kan det vara en hårt trafikerad bit av vägen som helt enkelt är olämplig att rida på. Eller som här där det är en markägare som kör omkring med en stor skogsmaskin på sina Jättefina, jätteridvänliga ägor men helt enkelt inte vill riskera att nån skadas. Vilket är förståeligt.:bow:

Som sagt så vet kommunen vilka skyltar som är "lagliga", det är bara att ringa dem. Ofta är kommunen väldigt tillmötesgående, vi har fått speciella tryckknappar i ryttarhöjd på ett övergångsställe vi går över vid och dispens att rida på cykelvägen där. :D

Kommunen hade ingen aning. Tyckte jag skulle höra med ridklubben i stan om vars dom red... men det hjälper ju knappast när det är dryga 2 mil mellan mej o dom :crazy:

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 931
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 781
Senast: SiZo
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 587
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka