Rider ni era travare??

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Duchesse
  • Startdatum Startdatum
D

Duchesse

De travare som går löp och såntdära och körs, rider ni dom??
Jag håller själv inte på med trav, men har en "medryttarhäst" som går trav, som jag rider. Gubben som äger hästen kör han ca 2 ggr i veckan ocg hästen går även lopp. Jag får rida han så mycket jag vill.

Hur gör ni?? Rider ni dom eller kör ni dom bara? Och ni som rider; hur rider ni dom? Vart? Vilka gångarter? Galopperar ni med dom??

Tacksam för svar!

Sv: Rider ni era travare??

Just nu ridtränas mina mest då dom trivs med det.
Lite lättare dressyr, skogsturer och snabbjobb på bana.
Dock ingen galopp...
Vagnen ser dom i loppen eller nån gång i jobb för att kolla av dom.

Visst rids mina travare!
Den ena har veterinären rekommenderat ridträning i (uppförs)backe på då hon har lite problem i ett framknä. Det går bra att göra lite allt möjligt med dem. Min galopperas också. Men det är väl individuellt hur hästen reagerar på det. Det finns säkert någon som tar det med sig till travbanan andra kan skilja på när de får galoppera eller inte. Jag tror att de flesta travare blir gladare av lite varierad träning.:)

Okej :)

Flugan: Okej, klarar dom av att klättra och sådär i skogen??

jag rider våra travare. Alla gångarter och mycket muskeluppbyggnadsträning,dressyr. För att få dem mjuka, uppmärksamma och mycket skritt. Galopptränar en av dem för att få musklerna, för att hon tycker det är kul och variationen. Ger även bra konditionsträning. Klättrar mycket på sommaren och långa skritt turer. Dock mycket noga med att bygga upp dem innan dem påfrestas. Började med skritt turer på 20min och utökade till 1 timme. Sen ökade jag travtiden från någon minut till intervaller. Många sätter sig på hästen första gången och travar iväg. Det är jag inte för..

http://www.pixbox.se/pic_show_id6448936.html här finns en bild på min travare Emilia Hot Shot. Hon är just nu betäckt med en frieser och ska föla i maj. Men Emilia går LA dressyr o hoppar 120. hon kan även galoppombyten, en travare kan dom !! Jag rider dressyr o tävlar FEI med svenska halvblod, men har startat Emilia i både dressyr o hopp och det går suveränt med henne !!

Har ingen egen travare, men har skött travare en massa år.
Dom jag skötte var i full tävlingskondition och både reds och kördes.
Hur mycket dom reds? Ofta lika mycket som dom kördes.
Hur dom reds? Lite olika beroende på vad som "behövdes".
Allt från skritturer, motionsturer i skogen, dressyrpass till galoppträning på rakbanan.
Ser ingen skillnad på att rida travare (både kallblod och varmblod) eller rida andra hästar.

Okej fin :)
Men går hon travlopp oxå då??

Mina hästar (som för tillfället är i en period av start-torka) rids någorlunda regelbundet för instruktör och så drar vi iväg till ridhuset och tränar i bland nu i vintermörkret.

Jag håller inte på och rider fort på dem utan bara lugnt och har inte galopeprat på dem. Den ena mest för att hon är så stor att hon inte orkar hålla ihop sig så att hon tar sig runt kortsidorna i de små ridhus vi varit i och den andra är bara riden 7 ggr så därför inte.

Edit: Klättra ska vi göra så fort det blir ljust igen så att man ser nåt.

Japp, jag står för ridträningen här i stallet:D , dressyr, konditionsträning och ut och luffa i skogen. Galopperas görs det också, de tycker att det är superkul:) !! Detta varieras då med körning, men de har byggt otroligt mycket bra muskler, och det märks mycket på kallblodet, som förut var hemskt snubblig och bara slog på sig själv med bakbenen i loppen, men som nu går jättebra och orkar bära upp sig ordentligt:banana: !

Har visserligen ingen egen travhäst, men jag ridtränar två st åt en i vars stall jag haft foderhäst uppstallad för något år sedan.

Jag började med en unghäst efter Starchip Entrprise och han tyckte att jag gjrot ett sånt bra jobb med honom så nu rider jag ett sto efter Sierra Kosmos också. Hans dotter rider även hon en av hans hästar, ett sto efter Messerschmitt.

I alla fulla fall så rids dom nästan dagligen, men minst varannan dag och körs varannan dag. Rids dom samma dag som dom blivit körda så brukar vi mest skritta eller så longera, klättra, tömköra osv.

Eftersom de inte kan galopp ännu så jobbar vi bara i skritt och trav. Unghästen har fått en riktigt lugn och samlad trav efter att ha blivit riden kontinuerligt i 4 månaders tid.

Tekniskt sett så har jag dessa förhållningar: jag får göra vad jag vill bara ägaren vet om det och får säga sina åsikter om det jag ska göra. Vi har en bra kommunikation mellan ägare - skötare.

Då sitter vi i samma sits...
Ridtränar en kallblodstravare nu, ska göra det till i slutet på februari, då han förmodligen åker tillbaka till banan för att tjäna in lite pengar! ;)

Som det är nu så försöker jag rida honom som en "vanlig" ridhäst. Har nyligt lagt upp en planering för honom som jag förhoppningsvis ska kunna efterfölja.
1 lr 2 dagar i veckan montéträning/fartträning (om bara en dag så galopptränar jag honom en annan dag)
2 dagar i veckan tömkörning (volter, lösgörande inne i paddocken)
1 dag i veckan löshoppning
1 dag dressyr/markarbete/hoppning

*kl*

Ridtränar hela högen.. Både starthästarna och de i träning.
Vissa galopperas också beroende på hur de beter sig för vagnen.

De gillar verkligen variationen och en som är lite het får knata i skogen så han tänker på vad han gör istället för att bara springa :devil:

Just nu ligger dock ridandet på is tills vidare.

Jag skulle INTE montéträna 2 ggr/vecka det sliter för mycket på frambenen.

De travare som går löp och såntdära och körs, rider ni dom??
Jag håller själv inte på med trav, men har en "medryttarhäst" som går trav, som jag rider. Gubben som äger hästen kör han ca 2 ggr i veckan ocg hästen går även lopp. Jag får rida han så mycket jag vill.

Hur gör ni?? Rider ni dom eller kör ni dom bara? Och ni som rider; hur rider ni dom? Vart? Vilka gångarter? Galopperar ni med dom??

Tacksam för svar!

Hej!

Min sköthäst står i ett tävlingsstall för travhästar, han är en nordsvensk travare. Där jobbar jag på helgerna och hjälper min kompis som jobbar där. Det är tävlingshästar som tävlar på trav. Dom rids och körs. Man kan t.ex. rida dom lugna turer, skritt och trav (vissa hästar föredrar galopp). Ibland går dom galoppjobb. Man galopperar då intervall sträckor med dom. Sen i vissa tävlingsstall rids travarna ingenting alls. Detta varierar!

//Erika

Jag kör mina hästar mest efter som ridningen sliter så mycke på frambenen på hästarna, rider ajg så rider jag galopp intervaller på en sandrakbana eller runt bana med sand, men inte så ofta max 1 gånger i veckan med galoppen, ska jag ut å lunka i skogen kan jag rida men jag kör dom för det mesta och sen rids dom i monté lopp, som slits ännu mer i benen därför kör jag dom oftast för att doms ak kuna gå så många monté lopp som möjligt och spar samt..!:)

Min har inte gjort sin tävlingsdebut än men den kommer.
Jag rider honom ungefär 2 ggr i veckan, just nu är han rätt bråkig så det blir lite si och så men jag försöker hålla det så.
Han tycker det är jätteskoj att vara ute och lalla i skogen på alla stigar, men ibland blir han tjurskallig, det är då vi bråkar. :crazy:
Det blir alltid skogen när jag rider, och när vi kommer tillbaka en stund på ridbanan och träna lite dressyr. Han kan galoppskänkeln men jag galopperar inte på ridbanan utan bara i skogen. Jag rider mest i skritt och galopp, trava gör han så mkt i vagn och ibland verkar han tro att det är "fullt ös medvetslös" när jag travar..
Förr brukade jag rida galoppintervaller, men sen började han tvärnita. Så det gör jag inte längre..

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 066
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka