rider ni alltid med samma bett?

Sv: rider ni alltid med samma bett?

Jag byter inte så aktivt. Även om man kanske borde. Däremot har jag kastat hästens tredelade och för breda bett när jag äntligen fattade att han inte trivdes med det. Nu rider jag på ett tvådelat sötmalmsbett, när jag "finrider", på bana. På uteridníng använder jag jaktkandar eftersom hästen gärna stressar lite och glömmer att lyssna. Med tränsbett blir det då ett trist dragande, men med stång behöver jag bara säga till ytterst försiktigt så lyssnar han.

Jag rider min unghäst (4 år) på ett tvådelat med engelsk nosgrimma eller på ett rakt med remontnosgrimma. Kan ibland byta nosgrimma. Har skrittat ut på hackamore men inte mer än så. Min häst verkar tirvas bra med båda betten. Rider med ett bett ett par gånger och byter sen, hon vilar oftast en dag i mellan bytet.

På min gamla varierar jag mellan
3 delat äppel bätt med "lösa ringar"
och hackamore ev sidepull

På min 4 åring varierar jag med
3 delat vanligt bett
och hackamore och sidepull

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
714
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 052
Senast: dukie
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 144
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Avstå jobbresor
  • Valet i USA