"rider" inte på tävling? nån mer som jag?

diabla

Trådstartare
Jag har bara varit ute och tävlat ett fåtal gånger. Jag var på en clearound hoppning i helgen, och det gick helt åt skogen! När jag kom dit var det ioch för sig 2 startnummer innan mig, så det kan ha bidragit ganska mycket, men ändå! jag Rider inte!

jag slutar helt att tänka! jag bara åker häst! Jag driver inte, jag räknar inte galopp språng, hästen är inte samlad för 5 öre, jag ser inte avstånden, jag tänker bara inte, men ändå så koncentrerar jag mig!

är det nån mer som blir som jag? Hur tränar man bort detta konstiga mentala tillståndet man hamnar i?
jag vet inte om det är nervositeten eller stressen eller bägge två!

är det någonting som blir bättre ju mer gånger man är ute?
Hur får man det att gå bort på snabbaste sätt!!
jag skäms när jag är ute på tävlings banorna!

snälla säg att det blir bättre ju mer gånger man är ute! :crazy:

Sv: "rider" inte på tävling? nån mer som jag?

Jag har likn. symptom just nu, förut var det tvärtom jag red som bäst på tävling, men sen fick jag en problem period som "utlöstes" på tävlingar fast inkräktade sen på träningar också, då gick det verkligen piss och jag tränade, tränade och tränade bara utan att tävla ett dugg. När det gick riktigt bra på träningarna åkte jag ut och red 2 1 M och det var lite spänt men det gick ganska bra, det var just mest för att få komma ut lite och tävla vilket jag tror är viktigt är när det blir så att man blir passiv på tävling.

Ja, i af så går der super på träningar nu och nu tänkte jag tävla mer min vanliga höjd och tävla, tävla och tävla så mkt som det går. :cool:

Är du nervös på tävling? För jag tror att vissa människor kan bli lite passiva på tävling för att dom är nervösa, eller att hästen känns annorlunda, då kanske man själv rider annorlunda.

Själv tkr jag att jag har dom nervösa symptomen, saknar dock själva nervositeten.

Jag tror iaf det bästa du kan göra är att tävla så mkt som det går och kanske snäppet lägre än vad du tränar på, typ.

:bump: Jag har haft exakt samma problem som du! Men jag kan lova att det blir bättre, det är bara tävlingsnerverna som behöver tränas upp :D .

det är först på senare år jag kunnat "rida" på tävlingar. Innan dess har jag åkt häst, fått blackouter och glömt banan, nästan svimmat av nervositet :o osv.... Men övning ger faktiskt färdighet, så i år har jag lyckats göra en felfri clearround hoppning och ett helt OK dressyrprogram (detta var dock ingen tävling, utan en programridning). Det går bara bättre och bättre :banana: !

Ska på en clearround dressyr nästa lördag och kanske en utbildningshoppning nu på lördag. Nu ska det bli ännu bättre resultat än förra gången!

Hurra för att tävla, det är ju (egentligen) såååå kul! Lycka till!:)

Jag har samma problem och det beror till stor del på att jag inte har tränat mig i att tävla speciellt mycket. Allt runtomkring själva ritten går inte på rutin ännu utan tar för stor tanke kraft hos mig än. Jag måste helt enkelt träna mig mer på att tävla, dvs ut och tävla och se det som träning! ;)

På den sista tävlingen vi var på innan uppehållet RED jag faktist bättre äv någonsin. Men det krävs mycket till innan jag är helt fokuserad på uppgiften och inte funderar så mycket på; när ska jag börja rida fram, när ska jag till collecting ring, har jag rätt saker med mig, tycker alla att jag rider dåligt mm mm mm. Så det dröjer väl något år eller så innan jag kan sluta träna på tävling och börja TÄVLA.

Det är också en anledning till att jag valt hoppningen...för det är än värre om jag kommer in på en dressyrbana....då tror jag hästen ska gå av sig själv. :o :D Men det är väl också en träningssak.

//Alice

Har precis samma problem.
Nu tävlar jag visserligen inte för tillfället men hästen jag red förra året var så himla underbar så i hoppningen var man alltid felfri ändå men det kunde ju gå i 190 knyck utan nån vidare galopp alls. Dressyren var det värre med för där gick hon hur bra som helst på träning men man fick rida för det, när jag kom på tävling satt jag bara på hästen och konstaterade att fy f*n vad det går dåligt men inte gjorde jag nåt åt det.

braaa att andra känner som jag!!

ja och min häst är så att man måste verkligen rida, om jag är lite lite osäker så blir hon JÄTTE osäker!

men jag får väll tvinga mig själv på många clearounder så blir det väll bättre!

haha ja gör tvärtom, ja rider FÖR mkt. jävla pucko är jag haha
iallafall på nya hästen haha

men d e bar ut ut o tävla

hur menar du för mycket? typ att du.. hmm jag fattar inte? typ om du ska skänkla lite så skänklar du JÄÄÄTTTE mycket? eller=?

För mig är det tvärt om, vilket är en himla tur:rofl:

Kan aldrig koncentrera mig på träningar och när vi hoppar låga hinder. men när man är på tävling så vet man att man liksom inte har en andra chans om man skulle komma galet på ett hinder. Kämpar och fokuserar mig betydligt mycket mer på tävling.

Försök få in en rutin när du tävlar. Så att du alltid vet vad du ska göra så brukar nervositeten släppa lite. Själv har jag alltid med min tränare på tävlingar. Hon hjälper till på framhoppningen och diskuterar svårigheter i banan och hur jag ska rida. Litar på henne till 100% vilket gör att man kan slappna av.

Är nog bara ut och tävla och försöka övervinna nervositeten. Rid mycket CR som träning:)

Jag är EXAKT likadan :crazy: Har tänkt tävla rätt mkt i vår så förhoppningsvis
lossnar det :)
Gör fö. så på träningarna också. Jag är så jobbig :rofl:

Innan jag och ponnyn kom ut och tävlade mycket så var jag likadan, men efter ett par tävlingar så kändes allt lugnt. Jag visste hur han reagerade på saker och vi hade helt enkelt lärt känna varandra även i tävlingssituationer. Så det är bara ut och tävla och skaffa rutin! :)

haha nej men ja tänker för mkt "oj oj oj" sitter i mitt huvud hela tiden haha
o sen kan ja typ "ett steg till , neee eller" o sen just nu ska vi driva haha men d blir lite mkt ibland:P

Senast ändrad av en moderator:

jag har inte det problemet, e väl tur det, kan tänka mig att det inte e så skojj. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
909
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 105
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 179
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V