Rider du hästen svettig?

lakrits

Trådstartare
Fick en fundering när jag läste en annan tråd om just svettning...

När ni rider ett pass på bana tex..är er häst alltid svettig när ni är klara?

Alla hästar svettas ju olika...en del mindre andra lättare.
Att det är ett tecken att hästen jobbat vet jag men har ni det som "mått" liksom under er ridning?

Haha...svårt att skriva vad jag vill få fram...

Om jag säger så här då...
Min häst har inte svettats när jag ridit...har hon jobbat mindre än sin kondis och styrka då? Har jag ridit "snällt" då?

Ja, ja...hoppas ni förstår vad jag menar :D
 
Sv: Rider du hästen svettig?

intressant frågeställning!
jag har tyvärr inga svar, men man ha ju hört allt det där om att hästen har jobbat bra med bakbenen om den svettas därbak etc etc :p men jag har ingen aning om hur mycket/lite sanning det ligger i :crazy:

medryttarhästen är i princip alltid svettig när man ridit på bana, dock är hon inte trött/flåsig särskilt ofta eller länge. är väl som med människor, olika människor svettas ju olika mkt.
 
Sv: Rider du hästen svettig?

Tycker också det var en intressant frågeställning.

Min pojke blir svettig ibland, men inte så ofta. Han har bra kondis och flås, men tycker inte han svettades så mycket när han inte hade det heller. Det är nog olika på hästar... som du skrev. ;)
 
Sv: Rider du hästen svettig?

fortsätter fundera lite :D

kan det ha med avel eller "uppväxt" att göra?
jag kan INGENTING om sånt, men en tanke som slår mig är väl att hos människor är det väl så att vältränade människor svettas mer än otränade? (det är vad sambon som svettas mkt säger iaf ;))

medryttarhästen är ju en travare t.ex. (vilket Lakrits pålle ju också är iofs) och kanske har "högpresterande" (eller fd) en tendens att svettas mera?

äsch, jag svamlar mest såhär på kvällskvisten :p
 
Sv: Rider du hästen svettig?

Hihihi.........fick jag era hjärnor i spinn :rofl: :rofl:

Nä..men faktiskt. Dels blev jag nyfiken hur alla andra gör och sedan lite fundersam på om jag rider min häst för "snällt" och kanske "stoppar" upp muskelträningen och kondisen......

Det här med att hästar som jobbat bra med bak svettas mellan bakbenen tror jag stämmer bra...fast säkert väldigt individuellt hur mycket.
En vän till mig är duktig dressyrryttare och har nu en superhäst, tränad för GP tidigare,,och hon kollar HUR han svettas i bak bla. för att se så han jobbat jämnt med bak.
Om det är mindre svett på ena skinkan har han kanske gått ojämnt eller "mindre" med det bak..
 
Sv: Rider du hästen svettig?

säger som de andra, mycket intressant:P
min herre, kalvblodskorsningslikande, han svättas sällan. myckat sällan. bara vid galoppträningarna då vi ''ränsar lungorna'' och galopperar väldigt mkt etc.
men damen min, på 7år, hon svättas för nästan ingetting, och har bra kondis. men hon är oxå mer lättstressad och på tå. vill så mycket hela tiden.
den andra är mer ''cool'' och täker på allt. han har dessutom mycket mera pälls än vad stot har som är ett sv. halvblod med lite fullblod i. har väldigt tunn pälls.
jag jobbar mina hästar mycket, så ingen såsridning varje dag inte :P
/annelie
 
Sv: Rider du hästen svettig?

fortsätter fundera lite :D

kan det ha med avel eller "uppväxt" att göra?
jag kan INGENTING om sånt, men en tanke som slår mig är väl att hos människor är det väl så att vältränade människor svettas mer än otränade? (det är vad sambon som svettas mkt säger iaf ;))

medryttarhästen är ju en travare t.ex. (vilket Lakrits pålle ju också är iofs) och kanske har "högpresterande" (eller fd) en tendens att svettas mera?

äsch, jag svamlar mest såhär på kvällskvisten :p

Svammel?? Men om man kollar travarna som kommer i mål efter ett lopp så är dom ju inte direkt fuktiga om man säger så. Och dom har ju inte mycket päls heller. Men dom har ju en rejäl kondis iaf. Så det varierar nog väldigt mycket.
 
Sv: Rider du hästen svettig?

Min pojke är också travare men svettas inte mkt. :p

Som ni skrev att vältränade svettas mer låter ju inte så ologiskt. Men min pojke är ordentligt musklad och i fin kondis men svettas inte mkt för det, fast jag kan rida honom hårt vissa gånger.

Hm... vad intressant så här på fredagkvällen/natten. :D
 
Sv: Rider du hästen svettig?

Såg att det lät lite dumt det jag skrev...
Jag menar inte att jag "stoppar" upp musklerna eller kondisen utan mer att jag kanske kan kräva mer av henne än vad gjort och att det kanske utvecklas saktare...........


Ja..men det är ganska intressant.
Men som min häst tex. hon svettas inte,,dock har jag ju inte ridit speciellt hårt med henne men OM hon hade svettats kanske man kunde haft det som ett litet riktmärke i träningen......för att få kondis och muskler så får man ju försiktigt öka och "pressa" lite för att de ska stärkas....om hästen inte svettats någonting alls så kanske hon behöver "pushas" lite till för att stärka sig.

Ursäkta om mina ordval är tuffa men svårt att uttrycka sig......
 
Sv: Rider du hästen svettig?

Han blir nästan alltid svettig, men nu är han ju klippt så inte länge, jätteskönt!
 
Sv: Rider du hästen svettig?

Intressant tråd!

jag tycker det varierar väldigt mycket efter individ. det gör det ju på människor också...
Huruvida det är sant att man "tar till sig" träningen mer genom svettning eller ej vet jag inte. det finns andra sätt att svettas på än att vara helt blöt av svett hos hästar har jag hört....

Min nuvarande häst svettas väldigt lite om han är lugn och harmoniskt. Han kan svettas av upphetsning, tex om vi löshoppar, då blir han väldigt väldigt svettig, men det kommer tyvärr av spänning.

rider jag utomhus kan jag vara ute i en-två timmar i ganska intensivt tempo utan att han svettas annat än i sadelgjordsstaden/på ryggen/mellan bakbenen.

samma när jag rider dressyr/träningspass.
då svettas han återigen bara i sadelgjords staden/på ryggen och mellan bakbenen. aldrig på halsen.

andra hästar jag haft har svettats massor på halsen, nästan blivit skummiga efter ett pass.

jag tror det varierar.

för att svara på din fråga så Nej - jag använder det inte som ett mått på passets intensitet. jag går på hur hästen jobbats och hur den ansträngt kroppen/gått i formen osv osv. Man måste också kunna bedöma konditionen hästen är i, i förhållande till påfrestningen man utsätter den för, för att kunna någotsånär bedöma den antagna arbetsbelastningen...
 
Senast ändrad:
Sv: Rider du hästen svettig?

det är faktis tanke!
om jag rider ut är medryttarhästen nog bara svettig i sadelläget, i princip, även om vi rider och hoppar "terrängbanan" eller galopperar.

men hoppar vi eller rider dressyr så blir hon oftast rejält svettig ganska snart...
 
Sv: Rider du hästen svettig?

Är ju individuellt, precis som hos människorna. Många travare är ju knappt andfådda efter ett lopp och inte ens svettig bakom öronen medan vissa ser ut som om man har doppat dom i sjön

min vbl kille varierar, på sommaren har han lätt att svettas såklart och på vintern om man rider ett dressyrpass kan han också börja svettas annars är har han nog inte så "lätt" för att börja svettas, framför vagnen när han ofta är pigg och tar iiiii så svettas han :D
 
Sv: Rider du hästen svettig?

Min häst är nästan aldrig svettig efter ett pass i paddocken. Hon kan vara lite svett under sadeln om det är varmt, men inte mer. Jag rider inte så långa pass och har med mycket skrittarbete. Däremot kan hon bli lite svettig ibland när vi är ute i skogen och galopperar eller travar mycket. Jag tycker inte svettningen är något mått på hur bra eller dåligt man tränar sin häst. Om man rider långa pass i trav eller galopp och nöter så blir hästen garanterat svettig, men har du tränat den bättre då? Nej är mitt svar.
 
Sv: Rider du hästen svettig?

På bana när vi rider för tränare blir hon ofta ordentligt svettig och nu när tränaren red henne blev hon ovanligt svettig. Jag vet inte om det hänger ihop egentligen, men jag har faktiskt kopplat ihop det lite som att hon svettas mer när hon får tänka till under passet!! Inte nödvändigtivs av den fysiska ansträngningen enbart. När jag rider själv (har lite svårt att planera självständig ridning på bana, tyvärr...) brukar hon inte bli lika svettig nämligen.

Under konditionsträning ute (tränar lite distansliknande) blir hon på sin höjd lite svettlockig. Inte alls samma sorts svettning som efter ett hjärngympapass på ridbanan!!

Min teori som sagt!!;)
 
Sv: Rider du hästen svettig?

Jag tror inte att det har så mycket att göra med hur de har jobbat eller inte. Vissa hästar blir svettigare än andra oavsett hur man rider. Stressade hästar svettas säkert lättare än sega typer.
Min blir ofta svettig oavsett kondition, däremot svettas han ju inte lika mycket om man bara tar en lugn tur i skogen som om jag jobbar en timma i paddocken.
 
Sv: Rider du hästen svettig?

När jag växte upp var det ngn som sa att en häst som inte svettas är i dålig kondition.
Vid tränings pass är mina hästar rejält svettiga, men har oxå skum mellan bakbenen o val. har skum utmed frambenet(långhårig).

om de bara svettas framtill-stressvett, vilket mina inte lider av.:D
 
Sv: Rider du hästen svettig?

Nej, jag rider sällan mina hästar svettiga.
Dels så lägger jag in så pass många skrittpauser när jag tränar, och sedan så tror jag att det handlar mycket om olika typer av svettningar.

Sedan ställar jag nog inte så höga krav när jag rider själv....

Han kan bli svettig under sadeln och mellan bakbenen.
Framförallt när de är varmt ute.

Min unghästblir inte svettig att ridning, men av att åka transport.

Rider jag för tränare, blir han ibland rejält svettig, men då har han fått tänka mycket, eller så har det "knäppt till" och då stressar han.

Högpresterande hästar svettas mycket, men det är sällan vi "hobbyryttare" kommer upp i den nivån.

Har man hästar som svettas mycket så har man ett ansvar att se till att de torkar också. Jag måste ärligt erkänna att jag tycker det är jobbigt att leda runt dem tills de är torra.
 
Sv: Rider du hästen svettig?

Min dam, har en hel del fullblodsnerv. Med det menar jag inte att alla fullblod är nerviga. Men i alla fall, hon stressar gärna upp sig och blir då varm och svett av sig själv. Såna dagar är hon INTE rolig att rida. Igår, när det var AR-kurs var en sån dag. :cry:

Men ridpass, där koncentrationen och jobblustan är på topp, blir hon skummig mellan benen och svettig vid ljumska, under sadel och sadelgjord.

En normal uteridtur, där vi mest lullar runt blir hon inte svett. Men om jag lägger lite press och ber om lite jobb även i skogen blir hon gärna lite fuktig också. Det beror dels på att hon stressar upp sig lite av förvirring. Hon var troligen mest van vid "promenader" när man red ut och det har tagit tid för mig att få henne att förstå att man kan jobba lite ute också och dels på att hon verkligen försöker jobba.

Dagar när jag jobbar igenom henne och hon blir mjuk och genomsläpplig utan allt för stora åthävor, går vi hem ganska tidigt och då är hon oftast bara lite "varm i kläderna" och inte direkt svett.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 594
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 784
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 031
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp