Rider du för tränare?

Equilina

Trådstartare
Den här tråden vänder sig främst till tävlande ryttare, men även andra är självklart välkomna att delta!

Du som tävlar, rider du regelbundet för tränare?

För mig har det alltid varit en självklarhet att "alla" tränar för någon, eller rättare sagt, jag har inte tänkt på det för det har liksom inte funnits något annat. Sen om man rider en gång i veckan, varannan vecka eller en gång i månaden spelar ingen roll, men man gör det regelbundet.

Nu har jag blivit varse att de finns de som tränar någon gång ibland, en helgkurs då och då eller inte alls. Är detta vanligt? Är det bara jag som inte har hört talas om det förr? :o

Fördelarna med tränare är väl uppenbara, men hur "motiverar" man att träna sig själv?

Jag rider visserligen mina hästar till en viss nivå själv, men när de besitter de mer grundläggande sakerna, har hoppat de flesta hindertyper osv tar jag hjälp av tränare (stöter jag på problem tidigare tar jag givetvis hjälp då).

"Måste" man rida för tränare?

Sv: Rider du för tränare?

"måste" och "måste" vet jag inte om man behöver, det beror väl mycket på ambitionsnivå, egen kunskap och ekonomiska förutsättningar, men jag tror att det är nyttigt för de flesta, man blir aldrig fullärd och det är alltid nyttigt med någon annans syn på saker, sen är det ju ganska svårt att se sig själv när man rider... ;) och lätt att fuska om ingen tittar på.... :angel:

Jag tränar oftast 1-2 ggr i veckan, en hoppträning och en markarbetsträning (om inte jag gör det gör den andra ryttaren detta) och det ger enormt mycket för både mig och hästen.

För mig är det väldigt mycket lättare att ge järnet och vara motiverad dels när man har någon som tittar på en och dels i tiden hemma mellan träningarna när man vet att man ska tillbaka till tränaren igen, man vill ju gärna va lite bättre än förra gången.... .)

Jag ser det som en investering i oss båda (fastän det inte är min häst :) )

Jag rider inte regelbundet för tränare just nu. Sist jag tränade regelbundet var i somras. Anledningen till att jag inte gör det är att jag tycker att det ger så otroligt mycket mer att träna själv just nu, då jag kan bygga exakt de övningar som mina hästar behöver (styrka, lydnad osv.).

Den senaste tränaren jag red för var väl bra och så, men jag kände på slutet att de övningarna mest gick ut på att hoppa stora hinder. Jag personligen tycker inte att det ger något att träna på att hoppa högt bara för höjdens skull, då tränar jag mycket hellre lite lägre hinder men mer tekniska banor. Mina hästar har inga problem alls att hoppa stort, det är mer lydnaden hos den ena och styrkan hos den andra som brister.

Den tränaren jag tränade för innan det (A-tränare och även A-banbyggare som bla har byggt SM) var väldigt bra såtillvida att jag verkligen fick rida tekniskt svåra banor även på träning. Där kunde man innan en debut i en högre klass verkligen träna på dom svårigheter som skulle kunna dyka upp. Det kan jag sakna idag, men då jag flyttade 20 mil blev det väldigt svårt att hålla det uppe. Dock tycker jag inte att de träningarna gav så mycket när det kom till själva ridningen.

Anledningen till att jag inte tränar regelbundet just nu kan väl sägas vara en blandning mellan att jag inte tycker mig ha hittat någon bra tränare och att jag just nu känner att jag behöver göra mycket övningar som är anpassade efter just mina hästar. Sen tycker jag att det ger mig väldigt mycket att själv få grubbla lite över vad som kan förbättras, och lita på känslan istället för att blint lita på vad någon annan säger. Faktum är att jag rider mycket bättre nu än vad jag gjorde för ett halvår sedan.

Tilläggas bör dock att jag möter på båda de ovanstående tränarna på tävlingar, då vi brukar analysera ritterna och diskutera vad som hade kunnat göras annorlunda. Jag vet även att jag kan plocka upp telefonen och ringa och fråga någonting närsom.

Jag försöker att hoppa regelbundet för tränare, ett tag blev det en gång i veckan, men minst en gång i månaden. Jag känner att jag själv inte har tillräckligt med kunskap för att göra upp banhoppningar och mer avancerade övningar själv. Enklare hoppövningar kan jag göra själv, men annars vill jag ha en tränare som hjälper mig.
Jag trivs också oerhört bra med den tränare jag har, det känns som att det går framåt för varje gång. Skulle jag sluta rida för tränare så skulle utvecklingen snarare gå bakåt, känner jag.. :p

Jag rider dressyr för tränare en gång i veckan och hoppar en gång i veckan för en annan tränare. Det skulle kännas ganska meningslöst utan tränare, eftersom det är jag som behöver lära mig saker mer än hästen. Är man riktigt duktig och tränar hästen snarare än sig själv kan jag däremot förstå om man bara rider för tränare någon gång ibland.

Jag rider varannan vecka för dressyrtränare (nja ok, instruktör är hon) och varannan vecka tränar jag hoppning för en fälttävlanstränare. En del gånger ger det mer och ibland ger det mindre, men jag vet inte om jag skulle vilja vara utan regelbundna träningar. Som någon annan skrev tränar jag mer för min skull än för hästens egentligen. Eller, ååh vad jag formulerar mig illa, men det handlar väl om att få ett bra samspel.

Jag tränar regelbundet för dressyrtränare en gång i veckan med min ungponny.
Däremot tränar jag hoppning ganska oregelbundet, men det beror mestadels på tid och så.
Jag tycker att det sätter sprätt på utvecklingen, speciellt ungponny som behöver utvecklas, och både jag och hästen utvecklas. I nuläget tränas nog mest hästen dock, men det är nog bara på det stadiet vi är just nu.

Just nu har jag inga hästar eftersom jag sålde dom innan jag flyttade till USA men jag har alltid tränat regelbundet. Känns bra att stämma av med min tränare minst en gång i veckan vart man är och vad man behöver träna på mer. Sen har jag också fördelen att ha mina hästar hemma hos min tränare. Så hon finns på plats varje dag och coachar. planerar och tipsar. :laugh:

Jag tränar regelbundet för tränare.
Dressyrtränare var 3:e vecka och varje vecka för hopptränaren.
Jag har verkligen hittat en tränare som jag trivs med och som hjälper mig att utvecklas. H*n har själv ridit de stora tävlingarna och bygger väldigt tekniska och bra övningar. H*n är perfektionist och det finns alltid ngt som kan göras bättre.
Jag har utvecklats enormt.

Tränar för tränare 1 gång/vecka. Varannan vecka dressyr, varannan hoppning (:
Tävlar inte än men det blir säkert lite smått framöver :laugh:

Senast ändrad:

Jag tror att när man har kommit till en viss nivå i sin ridning kanske man kan klara sig hyffsat själv,eller genom att ta lite helgkurser då och då. Problemet blir ju då att man kanske inte utvecklas något som ryttare, utan ligger kvar och "gnager" på samma nivå. Det är ju dessutom lätt att lägga till sig olater som kan påverka negativt.

Själv rider jag för en tränare som kommer ner varannan vecka och har hoppträning. det räcker fint för mig och min pålle som är rutinerad. Då blir det lagom mycket hoppning!

Annars brukar vi hjälpa varandra en hel del i stallet. Jag hjälper vissa med hoppningen och får själv lite tips och ideér inom dressyren av en annan tjej i stallet. Helt super att man kan hjälpas åt:) Det borde verkligen fler utnyttja!

Jag tycker att om man är en kunnig ryttare som kan utbilda sin häst så behöver man inte träna för tränare lika ofta som någon som kanske inte har samma vana. Däremot att inte alls ha någon tränare känns inte som någon hit.

Men huvudsaken för även en erfaren ryttare tror jag är att man har någon som kan titta ibland när man hoppar - just för att undvika att man lägger sig till med ovanor. Att dessutom filma och analysera sina ritter är nog till stor hjälp, samt vara öppen för förslag till förbättringar.

Fanns en tränare på min gamla ridklubb som aldrig, aldrig, aldrig skulle få för sig att träna för någon, med motiveringen att "de kommer inte göra på samma sätt som mig, och tänk om de vill ändra något" :grin:
Hennes träningar var ganska fantasilösa kan man väl säga då hon aldrig fick eller ens ville ha inspiration från någon annan. Och som ryttare så kom hon aldrig förbi en viss nivå, trots kapabel häst..

Jag ser det på samma sätt som du, jag ser det helt enkelt som en självklarhet att träna för någon om man har mål, vilket tävlingsryttare generellt har. Jag tränar själv hoppning en gång i veckan för A-tränare, sen att ha både A och B tränare på gården är inte helt fel, bara att be om lite tips om man har fastnat.
Men visst kan jag sitta och hoppa små hinder och markarbete själv, då jag ändå tycker att jag är så pass självkritisk att jag kan det. Vet fler som sitter själva och tillslut går det ut över hästarna. Inget som får hända för min del!

Hehe lästa nu i inlägget över av Vildros om tränaren som aldrig ville träna för någon eftersom de inte skulle göra på samma sätt som en själv. Säger som Jens Fredricsson, Vad bra! Om du stöter på problem har du ju bara fler sätt att lösa det på! Det finns inte bara ett sätt. :) Klok kille.

Så ser jag också det, som Jens Fredricson.... När man är rutinerad som ryttare är det ju super att hämta inspiration från flera olika håll. En tränare kan vara bra på att peppa och motivera, en annan kan vara bra att lösa istadighet osv.

Vet däremot av egen erfarenhet att många som är lite mindre erfarna har svårare att rida för flera olika tränare (om tränarna har olika träningsfilosofier!) Kan liksom bli en enda röra av alltihop om man inte har rutinen att kunna sålla bort det som inte känns givande.

Jag kan bara tala för mig själv.

Har ett 7-årigt sto som enbart tävlat dressyr, upp till LA med bra resultat. Hoppträningen har helt klart kommit efter och efter att min motivation vad gäller att tävla dressyr minskat rejält efter flera skador bestämde jag mig för att ta upp hoppingen. Målet är att debutera lokalt i slutet av sommaren i år.

Jag tränar ca 3 gånger i månaden för C-tränare i hoppning. Det hade säkert gått utan, men inte ens hälften så bra. Planen är att fortsätta träna, minst varannan vecka även när vi tävlar. Tränar 1-2 gånger i månaden för dressyrtränare.

Tränaren har en viktig funktion för mig och det är att uppehålla och vidareutveckla motivationen. Jag är hälften så motiverad om jag bara rider hemma. Dessutom har vi väldigt roligt på hoppträningarna.

Man kan säkert klara sig helt ok utan regelbunda träningar om man är rutinerad men för vidareutvecklingen och för hästens utbildning tror jag det är viktigt med regelbudna träningar.

Ja det är helt sant som du säger. Att det är mest förvirrande för den lite mer orutinerade ryttaren. Men håller med till 100 %. :)

Jag tränar regelbundet både dressyr och hoppning för att nå mina mål.

Jag tränar hoppning varje vecka för en tränare och en speciell bomgruppsträning (mer gymnastik/lydnad) 1 gång per månad för en annan tränare + att jag tränar dressyr.

Jag tränar ca 2-3 ggr i veckan för tränare ibland oftare pga att jag brukar hjälpa henne och rida hennes hästar och då får man alltid hjälp. Hon har tävlat 140 och har gått på strömsholm hon är väldigt duktig och sen ska jag börja träna för en dressyrtränare oxå då det blir varmare eftersom att det blir hos henne och hon har inte ridhus och så brukar det komma upp en hopptränare ca en gång i månaden oxå =)

Asså vill man komma långt borde man nog träna minst en dag i veckan för en riktigt bra tränare! Tränar man bara nångång ibland och håller sig till skogen sen så får man jue det men då rider man ju mest för att det är roligt inte för att man sattsar på sporten ... Så allt beror jue på hur mycket man sattsar

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 685
Senast: Sootie
·
Träning Hej! Har ett 12 årigt irländskt sto som jag haft i snart tre år. I regel så tränar jag henne var annan dag. (Har två småbarn så har...
2
Svar
39
· Visningar
4 676
Senast: Waco
·
Ridning Jag undrar om jag kan hjälpa min häst på ngt sätt. Det är så att varje gång hon träffar en ny häst så börjar hon direkt att brunsta (ny...
Svar
3
· Visningar
1 199
Senast: Sirap
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Barn som inte sover
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur