Ridelever ramlar av - vad göra?

H

hopploppa

Hej. Jag är en outbildad ridlärare som håller lektioner för yngre barn (6-12 år). Nu har jag tagit över ridgrupper där eleverna kan lite mer och rider självständigt utan ledare och föräldrarna ofta sitter i caféterian och dylikt. Eftersom jag nu har större ansvar för eleverna när föräldrarna inte är närvarande undrar jag följande; Hur agerar man korrekt då en ridelev ramlar av?

Förstår att svaret är olika beroende på situationen, men någon som gått ridlärarutbildning kanske har några riktlinjer man ska följa?

Det svåra är när det handlar om ganska små barn som kan tjuta riktigt högt utan att vara skadade alls.... Personligen tänker jag att om ungen är på benen o inte har ont är det upp igen o fortsätta, gråter o har "lite ont i armen" kan de få sitta upp i skritt o känna efter. Men hur agerar man korrekt om de gråter säger att de har ont i ryggen? eller armen? Ber man de ligga kvar o inte röra sig medan man ringer ambulans? Eller ska man be de resa sig och först om de inte klarar det, ringa?

Gah, ni fattar poängen, tips någon?

Sv: Ridelever ramlar av - vad göra?

Ja, jag fattar poängen.
Du arbetar som ridlärare utan den mest elementära kunskapen om hästar, dina kunskaper vad gäller barn o pedagogik är ännu mer bristfälliga.
:devil:

Hoppas du har bra försäkringar o betalar skatt för dina inkomster.

Vanligtvis så lär man sig ett yrke innan man blir lärare.
kräks

En arbetsgivares skyldighet, är att informera den anställde om uppgifter, uppdrag och vad som gäller i fråga om de arbetsuppgifter som den anställde är ålagd att göra.

Så om du är anställd vid en ridskola, ska du ta kontakt med verksamhetschefen eller styrelsen där och ta upp dessa frågor, INNAN du hamnar i en sådan här situation.

Eftersom arbetsgivaren har skyldigheter att tillse att du har den utbildning som krävs för att klara av dina arbetsuppgifter på ett tryggt och föredömligt sätt. Försäkringsfrågor och sådant måste redas ut, INNAN en allvarlig olycka sker.

Om du har privatlektioner utifrån egen verksamhet, tar jag för givet, att du har F-skatt och företag registrerat med försäkringar och annat.

I annat fall, kan DU som enskild person, snart hamna i en tråkig situation.

Lycka till med ditt arbete och hoppas att det ordnar sig till det bästa för dig.

Mvh

IngelaH
Lokalt arbetsplats- och arbetsmiljöombud på min arbetsplats, för Unionen

Exakt.

Men tyvärr är det allt för vanligt att till och med minderåriga tjejer håller lektioner. Ibland med gratis ridning som lön, och oftast svart ifalld de får pengar.

Hörde om en fjortonåring som ridit några år som höll alla ridskolans ("ridskolans") lektioner. :eek:

Exakt.

Men tyvärr är det allt för vanligt att till och med minderåriga tjejer håller lektioner. Ibland med gratis ridning som lön, och oftast svart ifalld de får pengar.

Hörde om en fjortonåring som ridit några år som höll alla ridskolans ("ridskolans") lektioner. :eek:

Men jag tycker då att det är mer än lustigt att dessa 14-15 - åringar, redan har glömt hur det var när DE började rida 8-9 år tidigare... Hade de uppskattat att bli kallade för "tjutande ungar" som ska upp på hästryggen igen, så fort som möjligt innan de i stort sett haft möjlighet att känna efter om alla revben och annat sitter på plats.

Och jag tycker också att det är mer än lustigt att inte föräldrarna ifrågasätter vad de betalar för.

Mvh

IngelaH

Det undrar jag också. Högst troligt är väl att föräldrarna kollar priser på ridlektioner, och då de hittar ett ställe där man sparar 50% eller mera så nappar de? De kanske inte inser att det är skillnad på att rida och att rida. De tänker knappast heller på säkerheten, som jag antar är bra mycket bättre på en godkänd ridskola (vilket ts' ridskola inte kan vara, eller?).

Barnen är nöjda för de får åka häst.

För många icke-hästkunniga föräldrar är ridning mer eller mindre samma sak som att åka karusell, och det är väl det de anser ungarna gör. Åker runt på ponnyer i ett ridhus/paddock någon timme. Kan man sen spara in en slant mot vad det kostar på andra ställen nappar det fort.

men.. är det inte viktigt oavsett åldrar du undervisar vad du ska göra om någon ramlar av? små barn kan oxå ramla :S

Jag fattar inte hur man som förälder kan utsätta sina barn för detta...

I övrigt håller jag med tidigare skribenter!
Och, förutom allt annat du borde lära dig innan du tar ett sådant ansvar, kan det även vara bra att gå en HLR-kurs eller något - ifall det vill sig riktigt jäkla illa någon dag.
Efter vad man kan läsa här finns ju risken att den dagen inte är allt för långt borta.

Skäms! :mad:

Jag har haft "lektion" för småknattar (6-7 år) men då har det handlat om ETT barn i taget har skrittat runt några enkla ridvägar med mig alldeles intill, med förälders godkännande. Och provat att trava lite med förälder bredvid barnet och jag som ledare till hästen.

*kl*

Ett inlägg.... ingen mer som tycker det luktar troll???

Har varit en hel del av sådant det senaste menar jag...... :grin:

Nu är det ju så att TS knappast lär byta jobb bara för att vi tycker att hon borde det, då kan det ju vara bättre att faktiskt ge konkreta tips om man är orolig för barnens säkerhet (som Ingela gjorde) istället för att spy galla över TS.

Något som jag reagerar på är att alla skäller på den som faktisk frågar, istället för att bli arg på den som sagt till denna att den ska ha lektioner? Det är inte ett ovanligt fenomen precis att outbildade tjejer får hålla lektioner på ridskolan... !

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka