Riddarnivå, vad innebär det in Akademiska ridkonsten?

Jennie83

Trådstartare
Hej!
Har börjat hjälparida en kompis häst, ett arab sto. Hon är utbildad inom akademisk ridkonst upp till riddarnivå, så nu undrar jag vad det innebär? Vad ska hästen kunna, vad är det som utförs osv inom riddarnivå?
Är själv lärd på ridskola inom vanlig klassisk dressyr, så detta är nytt för mig.:laugh: Men verkar intressant av det lilla jag läst och sett film på.

Sv: Riddarnivå, vad innebär det in Akademiska ridkonsten?

På riddarskapets hemsida kan du läsa om vad riddarprovet innebär.
Direktlänk: http://knighthoodoftheacademicartofriding.eu/knighthood/positions/

Bl a ska man visa upp
- flygande byten, från höger till vänster och tvärtom
- halv piruett i galopp, till höger och till vänster
- halva steg, båda varven Visa upp högre grad av böjning av bakbenen samt aktivitet bakifrån
- alla sidledsrörelserna i galopp, båda varven
- halt från galopp

Det finns några filmer på youtube också, sök på knighttest och ridderproef.

Tack för den informationen. Låter ju mycket lovande. :)
Men finns det ingen svensk textad sida om detta? Min engelska är inte den bästa...hihhii.
Bra filmer på sidorna du tipsa om.

Nej, tyvärr har riddarskapet ingen svensk sida.
Men om du går in på hemsidan www.knighthoodoftheacademicartofriding.eu och klickar på Academy och sedan på Sweden så ser du vilka riddare det finns i Sverige - kanske du kan hitta mer info på någons hemsida? :idea:

Vill du veta mer om AR rent allmänt finns t ex www.akademiskridkonst.se samt en hel del litteratur i ämnet (kolla den nålade tråden överst på Klassisk Ridkonst-forumet)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 884
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka