Håller med! Tycker det är problematiskt att ha speciella grupper för killar, i alla fall om de får göra speciella saker som då t ex riddargrupper. Varför ska killarna inte ha samma rätt till en bra grundutbildning? Vad är det som säger att killarna vill ha fart och fläkt och tjejerna vill fläta manar?
När jag jag jobbade som ridlärare så hade jag faktiskt en relativt stor del pojkar, var nog i alla fall 1 pojke i nästan varje ponnygrupp. Sista tiden hade jag en grupp med bara pojkar och en tjej till och med. Och jag kan säga att det finns många försiktiga pojkar och många flickor som är stentuffa och så klart tvärtom. Men det är inte generellt så att killarna vill ha mer fart, skulle nog till och med säga att många av tjejerna var betydligt tuffare!
Det som jag kunde uppleva som en skillnad på ffa de yngre var att flickorna hade lättare för att koncentrera sig, var mer fokuserade än vad pojkarna i samma ålder var. Man fick kämpa lite och var lite kreativ för att att pojkarna skulle orka ha fokus uppe.
Pojkar har dessutom lite krav på sig själva att inte vilja visa när de tycker ngt är svårt eller läskigt. Om flickorna tycker ngt är läskigt så säger de oftast det. Pojkarna biter ihop och säger inget förrän det gått lite för långt och de hunnit bli rädda istället- där man måste man uppmuntra pojkarna att våga berätta om de tycker ngt är läskigt direkt. Det betyder inte att pojkarna är mindre rädda än flickorna, bara att de inte vågar säga det, sorgligt nog så är så redan i tidig ålder. Ytterligare en anledning att inte ha speciella "tuffa killgrupper" man bekräftar bara stereotypa könsroller och just hästvärlden är ju en miljö som kan vara väldigt befriat från sånt om man låter den....