orion_x

Trådstartare
Idag var min tränare ute och bara tog en snabbkoll på oss hemma. Gick väl inge vidare direkt, så fick mest köra lite lösgörande för att släppa på spänningar.
Vi började prata om upplägg på träning och så och hon tyckte jag skulle börja skriva riddagbok och försöka hitta ett system att rida efter. Hon tyckte att vi kommit så långt nu att vi inte kan gör allt samma dag..:angel: att passen då skulle bli för långa.

Har varit lite slarvig med detta och mest konstaterat att vissa dagen är allt skit och vissa dagar är hon bra. Men man kanske skulle försöka ta reda på när hon har de där bra dagarna:grin:

Hur för ni andra dagbok, om ni nu gör det, och vilket system rider ni era hästar efter? Skolor en dag, galopparbete en dag, byten en annan? Hur ofta blir det rent lösgörande pass eller vila?

Sv: Riddagbok

Jag skriver (oftast) dagbok. På min ponny kan man inte nöta en sak under ett helt pass, för då tröttnar han. Jag brukar ha ett mål att få igenom under ett pass, t.ex. få till en bra skänkelvikning för vänster skänkel (den svåra sidan för oss) Då gör jag olika övningar som "förbereder" inför den, t.ex. öppna och sluta. Till uppvärmning lösgörande arbete.

Får jag igenom det jag vill på 30 min, så nöjer jag mig där. Tar det 1h 15 min så slutar jag därefter.

Att bara jogga med lite lösgörande i ridhuset funkar inte för oss då han helt enkelt tröttnar. Istället går vi ut i skogen och skrittar och travar.

Efteråt skriver jag det som gått bra! Jag nämner inte det som gått dåligt som "dåligt" utan mindre bra. På sådant sätt får jag en positiv bild av vår utveckling och jag blir alltid lika glad av att läsa det :) Det påverkar min inställning som jag sedan medför till hästen.

Jag skriver dagbok, både i ett block och i en blogg ;)
Jag skriver vad vi gör, uteritt, dressyrpass, hoppning, arbete från marken, hur det gick, och hur ska vi träna för att förbättra.
I blocket skriver jag mer ingående om rörelserna, hur hästen kändes i kroppen, stel osv.
I bloggen blir det mer lättläst.

Nu har förvisso en nyinriden häst helt utan utbildning, så jag rider varannan dag, aldrig två gånger på ridbanan "i rad", och varje pass fokuserar vi på bjudningen och lösgörande. Vila varannan dag alltså.

Andra hästar kör jag också lite varannandagsmetod, jag rider varje dag (i princip) men aldrig på samma sätt två dagar i rad. Jag brukar tänka-
lösgörande/låg/rund/djup form på uteritter - högre form och skolor inne. Vila en gång i veckan, gärna två.

Jag skrev dagbok förut.. nu planerar jag utan att ha en dagbok och något att "titta i". Kan vårat system utantill just nu och planerar lite eftersom och vad jag tycker behövs tränas på. Nu har jag en islandshäst på 4år, men tanken är att han ska bli min framtida tävlingshäst, så tänktet är väl lite den samma?
Minimum är 2 uteritter/vecka
Arbete utan ryttare 1dag varannan vecka
Hoppning en gång i månaden
Tölt träning 1gång/veckan
Vila minst 2dagar i veckan (då menar jag vila helt ifrån mig! inte ens se mig..)
Sen tränar vi på så mycket mer! "vanliga" dressyr övningar kommer nästan varje gång vi tränar, utom en uteritt då jag försöker att bara fokusera på tempot.

Istället för tölt träning skulle du kunna ha ex lösgörande i paddock eller träna övergångar.. Men att föra någon slags dagbok eller planering tror jag nog är bra. Jag själv har skrivit upp mål för hela året och gör sedan utvärdering efter varje halvår. Hur långt vi har kommit, vad vi ligger efter med och vad som känns "klart".

Men en sak som jag tror är viktigt för alla hästar, vilken gren man än tävlar eller vad man än har för mål med hästen och det är att rida ut och bara slappna av ifrån allt. Gärna rida på i lite friskare tempo men utan krav på form eller gångart. Galopp eller trav/tölt spelar ingen roll, bara det är ett bra tempo och att man kan slappna av tillsammans. -rensa tankarna lite.. Uteritter och ridning i skog och mark är ovärderligt. Tyvärr glömmer många (speciellt tävlingsryttare) att rida ut och bara ha kul med sina hästar! Uteritter ger mycket fysiskt (kondis och muskler) och stärker även hästens psyke. Har själv märkt på min egna att han är mer nöjd med livet och våra träningar om han får komma ut i skogen ofta. -vi får ut mer på ridbanan sen.

Har varit lite slarvig med detta och mest konstaterat att vissa dagen är allt skit och vissa dagar är hon bra. Men man kanske skulle försöka ta reda på när hon har de där bra dagarna:grin:

Jag skriver alltid upp vad jag gör - hur länge jag rider och i vilket tempo, vilket humör hästis är på (det märker jag ju innan jag kommit upp i sadeln), och en sammanfattning av hur det går praktiskt på träningen.

Hur för ni andra dagbok, om ni nu gör det, och vilket system rider ni era hästar efter? Skolor en dag, galopparbete en dag, byten en annan? Hur ofta blir det rent lösgörande pass eller vila?

Variation, variation, variation... :D Lösgörande är ju varje pass så att säga, så jag tänker oftast inte att passet enbart går ut på det - när hästen är lösgjord kan vi börja med själva träningen. Jag rider relativt långa pass (rider enbart utomhus, ingen paddock), men med kortare aktiva sekvenser då han får ta i ordentligt, för att sedan få slappna av och jogga/promenera, innan han tar i igen, etc.

Ett exempel, taget på en höft:
Måndag - galoppträning ute, fokus på kondition.
Tisdag - tömkörning i skritt och trav, alt ledig häst.
Onsdag - öka/minska volt, sidvärtsrörelser, klättrar igenom skogen hem.
Torsdag - uteritt, tränar enkla byten i backarna.
Fredag - ledig häst
Lördag - rider "fyrkanten" blandat med övergångar och tempoväxlingar
Söndag - lugn joggingtur i skogen, tittar på blommorna.

skriver träningsplan innan och efter passet. Men mer över de mål jag har. Så jag skriver ett övergripande mål och sedan under passen jobbar jag med de delmål jag har för att komma vidare mot det stora målet.

innan:
vad jag ska träna på under passet (dagens delmål)och tänka på sen förra passet. Oh hur jag går vidare om det skulle gå bra.

efter:
passets längd, vad vi faktiskt gjorde, hur passet gick, vad som var bra och vad som var dåligt.

det är inte alltid jag skriver men mentalt går jag igneom det här inför varje pass. Försöker skriva så ofta jag kan. Småsaker håller jag i huvudet men större mål ex lära in galoppskänkel skriver jag. Man blir effektivare då.

har unghäst, men har för vana att variera mycket mellan:
  • långa tyglar
  • ridning på bana
  • ridning i skogen
  • ut och gå i skogen
  • vardagsträning ex lyfta ben
  • trickträning
  • arbete för hand
  • mm

detta innebär att hästrna har ofta inte mer än en dags vila men de behöver itne göra samma sak, och trickträning låter fortfarande ridmuskleran vila men aktiverar hjärnan osv.

Svarar er alla. Intressant att se hur ni lägger upp det.
Jag brukar med alltid rida på känsla, men min tränare tyckte jag skulle börja rida efter tid istället. Så att man inte nöter i onödan.

Rider ut gör vi ca1-2 dagar per vecka, samma sak vila burkar alltid bli 1-2 dagar med. Men jag kanske skulle få lite mer struktur på det.

Att bara rida ut i valfri gångart utan krav på form är inte ett alternativ på den här hästen. Inte heller att hoppa

Svarar er alla. Intressant att se hur ni lägger upp det.
Jag brukar med alltid rida på känsla, men min tränare tyckte jag skulle börja rida efter tid istället. Så att man inte nöter i onödan.

Rider ut gör vi ca1-2 dagar per vecka, samma sak vila burkar alltid bli 1-2 dagar med. Men jag kanske skulle få lite mer struktur på det.

Att bara rida ut i valfri gångart utan krav på form är inte ett alternativ på den här hästen. Inte heller att hoppa

KL Vet inte om det var mitt inlägg du syftade på. När jag skrev att rida ut menade jag att arbeta hästen i samma form som inne. Min ponny får inte heller gå som en stjärnkikare.

Att "bara jogga lösgörande" i ridhuset funkar inte på min ponny. Han är en riktigt "lat" ponny som gör allt för att komma undan. Jag måste därför sysselsätta honom under ridningen med olika övningar för att han inte ska få något annat i tankarna. :devil: Han nöjer sig inte med att bara rida lösgörande. Då blir han bara stark och springig.

På stallet vi står på har vi en 2 km lång grusbelagd väg som går runt hela anläggningen, utmärkt för att arbeta lösgörande på. Då får han tänka på annat, vad som händer ute istället för att hitta på bus :angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 624
Senast: Rugge
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 196
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 260
Senast: lirco11
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 703
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar