Ridbyxor på tävling.

Sv: Ridbyxor på tävling.

jag fattar inte heller varför alla tror att byxorna måste vara ljusare än kavajen! :confused: vem var egentligen den första att tro det, och VARFÖR?
jag har blivit tvungen att tävla lokal hoppning på ridskoleponny med mörkgrå ridbyxor (de vita sprack i grenen tävlingen innan och hann inte köpa nya), röd klubbjacka och bruna skor+chaps (eftersom stövlarna var helt genomblöta) :rofl: inte snyggt men jag blev inte utesluten för det ;)

tycker det är synd att ridsporten har blivit så "slapp", den har ju annars tidigare varit en showsport med elegans.

Jag tycker att stilen försvann när folk började att använda mörka byxor och tröjor på tävling. Dessutom så går det att köpa både ridbyxor och kavaj välidigt billigt både hos börjes/hööks eller beg på blocket.

OK på klubb/träningshoppning eller pay and jump, men sen tycker jag faktiskt att stil ska ingå i själva tävlingsmomentet både utseende och stilhoppning. Jag tycker att det ser slappt och skitigt ut när man kommer i mörka ridbyxor och nån tröja bara...

Ja, med tanke på hur Jan Brink såg ut på hans senaste tävling:

briar6.jpg

Faskiken vad FRÄnt!. Men de ser ju lite photoshopat ut :P

aja..

Ja, jag tycker att man ska ha kavaj på iaf regionalt och högre. Särskilt fula är de bylsiga jackorna som vissa har på tävling. Huvvaligen! :crazy:

Äsch då, det är störtskönt att ha annan jacka, särskilt på vintern!

Har jag skrivit något annat?

Eftersom TS frågade efter lokal tävling på hoppforumet - så skrev jag i mitt svar att man får ha vilken färg man vill på lokal hopptävling, var har jag skrivit att detta inte gäller andra nivåer/grenar? Jag har ingen koll på dressyr, därför ville jag inte skriva bara lokal tävling.

Jag vet mycket väl att man får ha vilken färg man vill på ridbyxorna både på lokal/regional/nationell hopptävling - men nu var det frågan om lokal tävling.

tycker det är synd att ridsporten har blivit så "slapp", den har ju annars tidigare varit en showsport med elegans.

Jag tycker att stilen försvann när folk började att använda mörka byxor och tröjor på tävling. Dessutom så går det att köpa både ridbyxor och kavaj välidigt billigt både hos börjes/hööks eller beg på blocket.

OK på klubb/träningshoppning eller pay and jump, men sen tycker jag faktiskt att stil ska ingå i själva tävlingsmomentet både utseende och stilhoppning. Jag tycker att det ser slappt och skitigt ut när man kommer i mörka ridbyxor och nån tröja bara...

Håller helt och hållet med :bow:

Okej på lokal nivå där de flesta tävlar för allra första gången, men från regional och uppåt tycker jag att det borde vara skarpare krav.

Man kan rida fram med jacka på vintern och ta av sig den precis innan man ska in. Man fryser inte ihjäl på 2-3 minuter i ett ridhus. Det är bara att ta på sig jackan direkt när man kommer ut från banan.
Icke-ridande säger ofta att ridning är en snobbsport, men ibland kan man verkligen undra när man är ute på tävling.

Haha, det ser ut som han har lagt i schabrak, ridbyxor o hela köret med en röd tröja :P

Jag håller med. Man borde gå tillbaka till det gamla. Då visste de vad klass och stil var.
Inför att kvinnor måste rida med damsadel och kjol igen. Det är verkligen ingen stil när damer kommer och rider gränsle över hästen, det är så himla fult tycker jag.
Damsadel och kjol är inte särskilt dyrt. Det går att köpa damsadel begagnat och en kjol på second hand. Det är verkligen slappt nu för tiden...

Jag håller med. Man borde gå tillbaka till det gamla. Då visste de vad klass och stil var.
Inför att kvinnor måste rida med damsadel och kjol igen. Det är verkligen ingen stil när damer kommer och rider gränsle över hästen, det är så himla fult tycker jag.
Damsadel och kjol är inte särskilt dyrt. Det går att köpa damsadel begagnat och en kjol på second hand. Det är verkligen slappt nu för tiden...

haha :D :D :D

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 084
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ I helgen har jag tävlat. Vita ridbyxor och tajt kavaj. Sen jag skadade mig och blev sjukskriven för snart tre år sen har min kropp...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
14 053
Senast: manda
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 190
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 620
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar