Ridbyxor - helskodda eller inte?

aiquen

Trådstartare
Alltså, 'måste' man verkligen ha helskodda ridbyxor? Gör det verkligen så stor skillnad om byxorna är helskodda eller inte? Eller vad är egentligen fördelarna med helskodda ridbyxor jämfört med icke helskodda?

Sv: Ridbyxor - helskodda eller inte?

Jag har så "tätt mellan låren" (fin omskrivning för "alldeles för feta", hrm hrm...:angel: ) att knäskodda ridbyxor slits ut alldeles för fort för min ekonomi.

Rent ridmässigt kvittar det för min del om jag har hel- eller knäskodda.

Jag rider mycket hellre i tygskodda/knäskodda än i helskodda.
Helskodda hindrar mig när jag vill flytta mig i sadeln.

ridmässigt tycker jag det kvittar - man vänjer sig,men däremot slits de knäskodda ut i baken FORT!

ja får ont i rumpan om jag inte har helskodda:smirk:

Jag tycker helskodda ridbyxor är hemskt obekväma :S

Jag har feta lår - sliter ut oskodda på tok för fort, dessutom så sitter jag inte i närheten löika stadigt utan mina helskodda, bara halkar runt i sadeln och får inget vettigt gjort alls. Bortskämd tror jag det kallas :o

Det är enormt stor skillnad om man rider i helskodda (skinn, el konstskinn spelar ingen roll) el oskodda. Jag skulle inte komma på tanken att rida i annat än helskodda. Jag tycker det blir halt och obekvämt, och de tål nötning mycket bättre...

jag rider aldrig i helskodda, tycker att man bara klibbar fast i sadeln på ett otrevligt sätt

Rider främst med helskodda för att inte få så jäkla ont i rumpan och för att dom inte slits ner lika fort :D Det sägs att dom ger ett visst stöd i sadeln, men det är inget jag märkt av, ridmässigt är det ingen skillnad för mig beroende på vilka ridbyxor jag har.

cavallo pikeur å euro stars helskodda ridbyxor blir jätte sköna efter några gångers användning men tex b*ck 2 b*ck hatar jag de blir obekväma efter några gånger å de blir noppriga
även roping jennifer är bra

Jag har inte helskodda byxor , dels för att mina som jag har nu (ikke helskodda dåra) håller ett tag till och jag tycker det funkar bra med dom & sen så har jag inte råd att slänga ut pengar på nya ridbyxor :crazy:

rider med både och, men de mest underbara byxor jag har är mina pikeur cindy :love:

Fördelen är ju att man sitter mera "fast" i sadeln.. Nackdelen är vell att man kan bli lite bekväm och sen inte kunna rida i annat än helskodda.. Så va jag för ett halvår sedan.. Kände mig riktigt nervös för att rida ett hård dressyrpass i helt oskodda, tänkte att jag bara skulle glida omkring..
Då blev jag arg på mig själv och köpte några par oskodda (tygförstärkt vid knät) och nu rider jag bara i dom och har fått mycke bättre balans och känner att jag kan följa hästen bättre.. Känner man att det verkligen inte funkar att rida utan skoning så tycker jag att man bör träna på sin sits lite mer!!

Men som så många andra har sagt så slits ju dom oskodda snabbare.. Men då kan man ju köpa flera billigare par för samma pris som ett par helskodda... :crazy:

Vad tycker du själv?

Muddson

Jag har oftast oskodda/knäskodda på sommaren för det blir betydligt svalare, men jag har samma problem som flera andra i tråden. Jag sliter ut grenen på oskodda på nolltid. Så därför blir det mest helskodda resten av året.

Hur hala de oskodda är tycker jag beror mest på hur "nyloniga" de är i materialet fö. Bomullsbyxorna slits fortare men har bättre grepp.

Har gått från "helskodd-fan" till "knäskodd-fan". :D
Hade du ställt samma fråga för ett år sedan hade jag sagt; "kan man rida i knäskodda öht!" då jag bara red i helskodda. Idag vill jag bara rida i knäskodda, även om jag fortfarande använder mina helskodda, dock aldrig vid ren dressyrridning.
Vändningen kom i somras då jag led något fruktansvärt av ridsår strax under svanskotan. Efter mkt funderande kom jag på det; Det är ju dom helskodda som är boven! De är så täta i rumpan att jag blir svettig. Det gör att skinnen "luckras upp" av fukten och blir skörare. Ridbyxorna "sitter fast" i sadeln och då måste något annat röra sig med hästen = min rumpa i ridbyxorna = skav! Jag köpte mig ett par knäskodda ridbyxor och vips försvann skavet! :idea:
I samma veva upptäckte jag också andra fördelar; kom närmare (kände sadeln bättre) hästen, kunde korrigera min sits lättare samt de är billigare = man kan köpa fler! ;) Sen är de mycket skönare att ha i stallet vid mockning mm.

Köper jag nya ridbyxor idag blir det alltid knäskodda m tyg! :D

//Alice

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
42
· Visningar
1 847
Senast: Silje
·
Utrustning Vi behöver en tråd här också! Vad hoppas ni fynda? Jag ska till SIHS och hoppas göra något fynd på mässa även om jag egentligen inte... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 550
Senast: DarkInNight
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att... 2
Svar
20
· Visningar
1 906
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 833
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka