Ridbyxor för killar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare kjelin01
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 5 782
K

kjelin01

Äntligen har min sambo blivit intresserad av de underbara djuren.

Men finns det några bra ridbyxor för killar? han vill nog inte ha fula trikåer... :rofl:

vad har era killar för kläder/skor?

Ja, det finns det. De större märkena (eurostar, pikeur) har många herrmodeller, och jag tror det finns en herrmodell på h**ks också.
Det är INTE snyggt med killar i tighta modeller...

jag har tittat på hööks,men den byxan var exclusive, och jag kan tänka mig att han ej betalar närmare 1000 för ett par "trikåer" som han kallar det...

Då blir det nog svårt, för ridbyxor under tusenlappen kan jag inte komma på några värda namnet...

Jag avråder från att köpa CRW å det bestämdaste. Har ett par själv - helskodda exclusive - som jag har ridit i fyra ggr. och jag har redan hunnit få 2,5 skavsår.

Jag har också gjort en sån miss, köpte ett par lite billigare som jag inte kommer ihåg vilket märke det var på nu... helskoningen blev ful på väldigt kort tid, sedan töjde sig tyget och blev fult.
Mina eurostar har jag ridit i nästan varje dag i fem-sex år, nu börjar man se att de är använda, men de är fortfarande väldigt snygga och fräscha. Nästa par blir ett par likadana i en annan färg :)

Om han inte vill ha helskott direkt går det ju bra att börja i ett par snygga träningsbyxor i bomull, från typ stadium eller nåt, finns ju ganska många sådana nu... Och de kan han ju använda till annan träning också.

Då blir det nog svårt, för ridbyxor under tusenlappen kan jag inte komma på några värda namnet...

Betalade 699:- för mina helskodda Mountain Horse som jag är helt nerkärad i... :D:love:

Om skoningen fortfarande är snygg efter trettio tvättar är jag helt klart intresserad... Mountain Horse är ju lite luriga i kvalitén, vissa saker funkar jättbra, andra är skit...

Jag har aldrig någonsin i hela mitt liv tvättat ett par ridbyxor :eek: :eek: :eek:

...kanske dags att börja nu? ;)

Min sambo tvekade länge inför "trikåerna" men kom på att det faktiskt blev riktigt snyggt tillsammans med ett par rejäla shortchaps som balanserade upp intrycket.
Fast han skojar fortfarande om att han ser ut som en balettdansös när han går strumplästen...
:smirk:

Kom bara i håg att använda tvättmedel som är till för skinnskodda ridbyxor. Annars gör det ONT att rida nästa gång. Mina blev alldeles knottriga och stela. Inte kul alls.

Vågar jag gissa på att det också gäller byxor skodda med konstskinn?

Har du något specifikt tvättmedel att rekommendera?

(så det blir rätt första gången... ;))

mina cavallo tvättar jag som vanligt*sss* är iofs inte så jätte rädd om dom men det har alltid gått bra o måste tvätta dom ofta för ja har en så kelen häst som alltid dräglar på mig..=)tvättar dom efter kanske 3-5 ggr...=) Mina andra är ja iofs lite mer rädd om då det är bättre skinn på dom..=)

Under 1000-lappen är det svårt att hitta herridbyxor som inte är "tajta".
Jag använder B*rjes Piaff Full Seat Herr (498:-), helskodda.
Kvaliteten är ju inte den bästa, men jag tycker ändå dom är prisvärda. Jag rider 2-4 ggr/vecka.
Tvättar dom som vanligt i maskinen, 30 grader.
Jag hade helskodda skinn förut (Tournier), men tröttnade på allt "efterjobb" för att få dom "ridbara".

Det viktigaste är väl inte utseendet. Det viktigaste är väl att byxan fyller sin funktion dvs att man inte får skavsår :)

...nej, för mig är det otroligt viktigt att byxorna är estetiskt tilltalande. :o

*fortfarande lyckorusig över sina blålila MH*

Men var 17 hittar man ridbyxor till killar som räcker till i benen? :confused: Ridbyxorna ska räcka till menar jag, benen på honom räcker gott som de är. ;) Vi har varit runt och kollat i flera butiker i Sthlm och jag har även skickat efter ett par som vi fick returnera. Samtliga slutar på vaden under knäna, ser inte klokt ut!

Min sambo är 186 lång och drar 34 på jeans om det kan vara ngn ledtråd... :d

Jag tycker och vill ge dig rådet att släpa med honom till närmaste ridsportsaffär och sedan slänga på honom några olika modeller och storlekar av ridbyxor i DAMSTORLEK och sedan om dem inte passar (beror på hur smal din sambo är i kropps formen) och även att han provar herrstorlekar. Själv rider jag inte i skor, men det finns även ridskor med storlekar för killar/män också. Hugg tag i en som jobbar i butiken och be om hjälp det är det bästa (det var så mitt ex. gjorde då jag skulle köpa mig mina första ridbyxor blev dock dam storlek 36, har 38 alt. 40 nu men så är jag ung också 19år är ingen ålder och har knappt något fett alls på kroppen). Men som sagt: släpa med honom till närmaste ridsportsaffär och prova ut det som är behövligt först (ridbyxor, skor kanske med short chaps, hjälm).

Lycka till! ;)
Dressyr_Ryttaren

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: inverterad
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 315
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 365
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 228
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka