Ridböcker

Fille

Trådstartare
Har ni några tips på bra böcker där författaren beskriver grunderna på ett bra sätt? Är en vuxen "nybörjare" som vill läsa så piaff är inte riktigt intressant utan mera hjälper och liknande:)

Ridhandboken 1 - grundutbildning för ryttare och häst
Ridhandboken 2 - vidareutbildning för ryttare och häst

De utgör basen för all ridutbildning inom svenska ridportförbundets verksamhetsområde. dvs. ridskoleverksamhet, tävlingsverksamhet, unghästutbildning, tränarutbildning osv
Är välskrivna och går igenom grunderna väldigt noggrant, hur du ska göra, vad hästen gör, varför en viss övning är bra/vad den är till för.

Din ridlärare har fått lära sig den boken "utantill" om h*n är utbildad och ska lära det vidare, boken är väldigt pedagogisk.

googlade lite och hittade instuderingsfrågor på ridhandboken, tänkte att det kunde säga lite mer om innehållet Instuderingsfrågor Ridhandboken 1

Utdrag från länken

Ryttarens grundutbildning
  1. Vad kännetecknar lodrät sits?
  1. Vad kännetecknar lätt sits?
  1. Vilka är de vanliga felen när det gäller sitsen och vad kännetecknar dessa felaktigheter?
  1. Beskriv de olika tygelhjälperna (6 olika tygeltag)
  1. Beskriv de olika skänkelhjälperna
  1. Hur kan man påverka hästen med vikten?
  1. Vad finns det för felaktiga tygelfattningar?

Har ni några tips på bra böcker där författaren beskriver grunderna på ett bra sätt? Är en vuxen "nybörjare" som vill läsa så piaff är inte riktigt intressant utan mera hjälper och liknande:)

Jag tycker också att Centrerad Ridning av Sally Swift är bra. Hon ger en verktyg och bilder för att tänka på hur man ska ha det med kroppen när man rider.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 055
Senast: gammalek
·
Kultur Jag läser en hel del böcker, på olika sätt (köpta nya böcker (pocket och inbundna), köpta begagnade böcker, låneböcker från biblioteket...
2
Svar
32
· Visningar
1 643
Senast: Motacilla
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 196
Senast: Ananazen
·
Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
590

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka