Ridbarhet?

Sv: Ridbarhet?

*kl*
Vilken intressant tråd!

Jag har två hästar, den yngre av dom två är 3 år och den äldre är 7 år. Personligen tycker jag att 3-åringen har en enorm ridbarhet gentemot den äldre som inte har en lika bra ridbarhet - utan snarare "kompenserar" detta med en god teknik.

Med god ridbarhet menar jag att dom ska "ha lätt för sig" och det ni har diskuterat här ovan. Tycker även att en häst med god ridbarhet ska kunna ridas av flera olika, dock ställer det ju även krav på ryttaren...det är inte samma som "att vem som helst ska kunna rida". Om ni förstår hur jag menar. Sedan tycker jag att en häst med en god ridbarhet "har färre dåliga dagar" - dom känns lika dan efter några dagars vila osv.

Lite svammel från min sida. Men jag hoppas ni förstår lite vad jag menar iaf. :D
//Magda

Inte bara om din häst, men en tanke som slog mig:

Kanske finns det mer kapacitet=kvaliteer i hästen, men blir begränsad av ridbarheten?

(Ber om ursäkt igen om det låter värre än det är menat. Tycker som sagt att din häst är jättesnygg!!!)

Så är det säkert! Och ridbarheten kan även den begränasas av tex en mindre skicklig ryttare..

*KL*

Det verkar som om "ridbarhet" är ett ganska luddigt begrepp egentligen.

För mig innebär lättriden och ridbar inte samma sak.

"Lättriden" = en häst som kan ridas av vem som helst, accepterar ryttaren utan att utmana ledarskapet, gör ryttaren rätt så gör hästen rätt, reagerar rätt på hjälperna. Detta är inte medfött utan har mycket med utbildning och uppfostran att göra, även om ett grundläggande gott temperament och inte alltför "tufft" huvud ofta är nödvändiga förutsättningar. En lättriden häst accepterar också ryttarens hjälper även om de inte är helt korrekta, tolererar lite misstag från mer oerfarna ryttare.

"Ridbar" = en häst som har de exteriöra förutsättningarna att göra det man begär utan alltför stor ansträngning, har av naturen god balans och lätt för att arbeta i rätt form, behöver inte ha några stora gångarter men har en stor spännvidd och elasticitet och kan både öka och minska tempot utan att tappa takt och balans, har av naturen bakdelen väl med sig. Dessutom ska han kunna göra detta utan stelhet och motstånd, men några "glädje" bocksprång vid enstaka tillfällen gör inte ridbarheten sämre. Finns de exteriöra förutsättningarna blir arbetet ganska lätt för hästen och då accepterar den också arbetet mentalt. En ridbar häst ska vara villig att göra det ryttaren begär utan att försöka protestera mot arbetet. Men den är ofta känslig för hjälper och inverkan, och det gör att den inte alltid är så lätt för oerfarna ryttare.

Det här blev lite ostrukturerat, men försöker spegla min uppfattning av de olika begreppen. Lättriden häst = lämplig till mer ovana ryttare och som läromästare, Ridbar häst = lämplig tävlingshäst.

Jag tävker nästan tvärtom :angel:

En lättriden häst för mig, är en häst som är känslig. Uppmärksam för alla förändringar ryttaren gör och går på fina hjälper. En häst som är lätt att rida, i den betydelsen att man inte behöver anstränga sig för att rida den. Allt ser lätt ut, och känns lätt.
Med andra ord en häst som kan vara nog så svår för en oerfaren ryttare...

Begreppet ridbarhet har jag inte riktigt fått grepp om... men jag tänker mig en häst som går i naturlig balans och form, är positiv och försöker göra sitt bästa. Också uppmärksam på ryttaren, men inte nödvändigtvis lika känslig som en lättriden häst. Stabil.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 715
Senast: pastejja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 970
Senast: TinyWiny
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka