Ridbaneavgift?

Tussemaja

Trådstartare
Vad tycker ni man kan ta betalt när folk kommer och rider på ridbanan? - alltså folk som inte står här i stallet. Det är en grusbana, 25 x 35 meter, nyss anlagd. Det kostar ju trots allt en del i diesel och underhåll...

Sv: Ridbaneavgift?

då jag lånade en volt från annat stall så betalade jag 25 kr/gång.
jag vet några andra som betalar 1000kr/halvåret för att få använda en volt vid deras stall.
det tycker jag e helt ok priser.

Självklart kan du ta betalt!! Någon form av ridbanekort kan man väl ha... dock är jag dålig på att komma på någon vettig avgift - det beror ju lite på ridbanans skick, om det finns hinder och bommar att låna och så.

Där jag är och rider så betalar jag 600 kr/halvår eller 1000 kr/helår om jag minns rätt.
Om jag vill rida helt ensam, alltså boka ridbanan för ex. hoppning, löshoppning, programridning, provridning av häst etc, så får jag betala 50 kr/gång. Och då får jag använda den hinderutrustningen som finns om jag känner för det.

Och då är den ridbanan i hyfsat fint skick :) Så de summorna tycker jag definitivt att du kan ta!!

Vi tar en avgift på 400/helår för våran ridbana på 20x60 inkl tillgång till hindermaterial. Vi har dock slopar möjligheten att boka banan då det förra året endast bokades 2 ggr totalt. Trots den låga avgiften får vi ständigt höra hur dyra vi är...:grin:

Vi tar en avgift på 400/helår för våran ridbana på 20x60 inkl tillgång till hindermaterial. Vi har dock slopar möjligheten att boka banan då det förra året endast bokades 2 ggr totalt. Trots den låga avgiften får vi ständigt höra hur dyra vi är...:grin:
400 är ju ingenting... tänk om ni fanns nära oss :bow: Inte funderat på att flytta? :angel:

400kr om året var väldigt billigt som någon skrev! Min granne har en liten ridbana, dock inget hindermaterial. Banan är jättefin att rida på och vi brukar lägga 20kr då och då, eller någon hundralapp om jag inte betalt på några gånger. Vi ska väl försöka hinna hjälpa henne att måla lite bommar framöver när det har inhandlats. Jag räknar med att vi lägger nog uppåt en 800-1000kr på ett år. Hade varit svårt för mig att träna unghäst bara på gräs hemma så jag är mycket tacksam :)

Ja, vem som helst ska väl inte kunna komma och rida där lixom. Kan ju ha någon halvårsavgift, sen är det väl kanske svårt och veta vilak som har betalat om det är många som har häst där och rider på banan.

När jag stod inhyrd så hade grannen egen ridbana som vi fick rida på.
jag hjälpte hemme när något behövde göras, måla och sladda och sådant.
Jag stod för hinder, som fick stå där.
jag betalade 10kr/gång de gånger jag använde belysningen, annars fick jag rida gratis.

Ja, vem som helst ska väl inte kunna komma och rida där lixom. Kan ju ha någon halvårsavgift, sen är det väl kanske svårt och veta vilak som har betalat om det är många som har häst där och rider på banan.

Då får hon väl göra som vi gör. Låsa banan helt enkelt och ge ut en personlig nyckel till låset till de inhyrda i paddocken.

Det fick vi göra då många "bara provade banan" hela tiden.

Låste till en början bara banan och lät hinderboden vara öppen för enkelhetens skull men det visade att det inte funkade det heller då de gick genom den med hästarna istället så det var bara att låsa den med...:( (samma nyckel till båda låsen).

Tack för alla svar! Ridbanan är ganska nyanlagd och vi har inte hindermaterial å sånt -ännu. Jag har bestämt mig för 30:- per tillfälle och ekipage. Det tycker jag är rimligt med tanke på dieselpriserna och att det faktiskt tar en bra stund att sladda - särskilt nu när banan är såpass ny.

Mitt stall tar 500 kr/termin (35 kr tror jag det är per gång). Grannstallet tar 2600 kr/termin (100 kr per gång).

Häromkring tar de runt 50kr/gång och ca 1000kr/termin

Jag tar 20 kronor/gång av ryttarna från byn.
När vi har organiserade träningar hemma hos mej kostar det 150 kronor per ekipage, men då ingår box för hästen och mat till ryttaren.

Immer

Oj, Vi har en jättebra bana som det blivit fler och fler som utnyttjar. Vi tyckte det bara var kul att det kom folk som red till vårt ställe när vi flyttade in för tre år sedan och så hade vi inga skyldigheter heller om vi inte tog betalt. Ibland får vi något som present som tack.

Vi har emellertid funderat på att börja ta betalt eftersom det är många som visar intresse för banan och vill ha träningar av olika slag.
Men är inte 1000 kronor/år ganska dyrt? Jag funderade på typ 600 men har kanske för svårt för att ta betalt av folk( vilket min man säger)? Det kräver ju dock en del arbete från vår sida att hålla efter.

Ja, jag hade ju samma problem som trådskaparen därför funderingarna.

hej ridbaneavgift!

vi har en bana som är 27 x 38,5 m och vi brukar kräva en kladdkaka, mums mums, i månaden som betalning. Jättetrevligt när vi har stalfika.

många kramar

black stallion

En i trakten tar 10 kr per gång. De har en jättefin 20x60-bana (om jag minns rätt) och är bara glada att folk kommer förbi och rider hos dem:) De har en burk där man lägger i pengen. Kommer man några gånger i veckan så blir det ju ändå lite pengar även om 10 kr låter lite. Det gör att man gärna kommer och rider igen för då känns det inte som att man bara slänger iväg en massa pengar halvårsvis utan när man verkligen utnyttjar banan.

Senast ändrad av en moderator:

Vi har ett ridhus på 20*60 samt en paddock i samma mått. Hinderpark finns till detta.

För externa ryttare kostar det 50kr/gång, 300kr/månaden, 700kr/termin eller 1200kr/år. I detta pris så kan man välja att antingen vara en ryttare och ha två hästar, eller en häst med två ryttare. Det kostar alltså inte dubbel avgift om tex en ryttare rider två olika hästar i ridhuset under samma dag, år etc.

Oj, Vi har en jättebra bana som det blivit fler och fler som utnyttjar. Vi tyckte det bara var kul att det kom folk som red till vårt ställe när vi flyttade in för tre år sedan och så hade vi inga skyldigheter heller om vi inte tog betalt. Ibland får vi något som present som tack.

Vi har emellertid funderat på att börja ta betalt eftersom det är många som visar intresse för banan och vill ha träningar av olika slag.
Men är inte 1000 kronor/år ganska dyrt? Jag funderade på typ 600 men har kanske för svårt för att ta betalt av folk( vilket min man säger)? Det kräver ju dock en del arbete från vår sida att hålla efter.

Ja, jag hade ju samma problem som trådskaparen därför funderingarna.
Jag tycker du ska kunna ta betalt för att folk rider. Har du tillgång till hinder och banan sköts med konstens alla regler (sladdas mm.) så är det inte för dyrt med 400-500kr/termin. Tänk på att dieseln har blivit väldigt dyr. Jag är som du dålig på att ta betalt när det gäller olika tjänster/saker :o Men kan andra så kan du! :)

Jag tycker åxå att det är jätteroligt att folk vill använda vår bana och dom får gärna baka kladdkaka åxå ;) Men när man sitter där å sladdar å sladdar - å när man åker å tankar diesel, då känns det mindre viktigt med kladdkakan...;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 565
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 559
Senast: mars
·
Hemmet Vårt hus är litet - VÄLDIGT litet. För det mesta är jag fullt nöjd. Mindre utrymme att städa :D ! Men drömmen har väckts om att lägga...
2
Svar
21
· Visningar
1 722
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar