Ridbanans bokstäver

T

Tinnis

Någon som vet varför bokstäverna sitter som dom gör i ridhuset? Varför man inte använder alfabetet ABCDE........osv :confused:
 
Sv: Ridbanans bokstäver

Det har jag oxå funderat på! Bara för att göra det svårt för oss eller? Hittade den här ramsan för att lättare komma ihåg bokstäverna:

Alkohol Kan Väl Ej Skada Hästen
Cyklar Man Rakt Blir Polisen Förvånad

Det är en dressyrbana 20x60 :banana:
 
Sv: Ridbanans bokstäver

Den här ramsan för 20x40 m fastnade efter att jag läst den i en Polluxbok för en herrans massa år sedan :D

All King Edwards Horses Carried Many Brave Fighters
 
Sv: Ridbanans bokstäver

*kl* Är också nyfiken på bokstavsvalet

Fick lära mig "Alla Kan Ej Ha Cykel Med Blå Färg" för 20*40 bana när jag började rida - den har verkligen fastnat, speciellt eftersom min cykel var blå när jag var liten ;)
 
Sv: Ridbanans bokstäver

Har en annan variant på Edwards häster

All king Edwards horses can manage big fences

Har förövrigt hört att det faktiskt inte finns någon vettig förklaring till det. Att det var en slump som råkade bli kvar.
 
Sv: Ridbanans bokstäver

Jag kan en som liknar din:


Alkohol Kan Vara En Stor Hälsorisk
Cyklar Man Rakt Blir Polisen Förvånad

:D
 
Sv: Ridbanans bokstäver

Jag har lärt mig:

All King Edwards Horses Can Manage Big Fences

Varför bokstäverna sitter som de sitter har jag dock ingen aning om.
 
Sv: Ridbanans bokstäver

KL
Haha jag och syrran satt och försökte komma på ramsor för att minnas bokstäverna för mååånga år sedan. Vi kom säkert på någon jättebra men den som har fastnat hos oss båda är Alla Kan Erövra Hela Colombia Med Bra Försäkringar:p

Varför de är dessa bokstäver har väl samma svar som mycket annat inom dressyren, det bara är så! Nu är det dessutom så invant att det skulle bli svårt att byta, tror jag:)
 
Sv: Ridbanans bokstäver

Bokstäver på ridbanan användes första gången i de olympiska spelen 1920 har jag för mig men varför det blev just de här bokstäverna skrev de dumt nog inte upp någonstans verkar det som. Har hört flera teorier om detta men en som verkar mest trolig.
I kejsarens hovstall från början av 1900-talet i Berlin har man tydligen hittat bokstäver runt stallplanen som visade var respektive häst skulle stå färdigsadlad och vänta på sin ryttare när de fina herrarna skulle ut och rida. Stallplanen råkade dessutom vara 20mx60m.

A-Ausgang (utgång)
K-Kaiser
F-Fürst
P-Pferdknecht
V-Vassal
E-Edeling
B-Bannertrager
S-Schatzkanzler
R-Ritter
M-Meier
H-Hofmarschall

Bokstäverna var utplacerade precis som dagens ridbana ser ut så det kan knappast vara en slump tror jag. Hur man kom på bokstäverna D,L,X,I,G och C har jag inte sett någon förklaring till men gissningsvis har det väl med samma historia att göra bara det att ingen dokumentation finns kvar för att bevisa det.
 
Sv: Ridbanans bokstäver

*kl* Är också nyfiken på bokstavsvalet

Fick lära mig "Alla Kan Ej Ha Cykel Med Blå Färg" för 20*40 bana när jag började rida - den har verkligen fastnat, speciellt eftersom min cykel var blå när jag var liten ;)

Den fick jag också lära mig och mindes den av samma orsak :)
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
522
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Hemmet Våra gamla fönsterlås börjar ge upp och brista. De är av modell 280, är vad jag har lyckats klura ut (det är i alla fall samma modell)...
Svar
9
· Visningar
386
Senast: co-SMAD4
·
Skola & Jobb Vad använder ni för digital Att göra-lista? Jag gick motvilligt ifrån min analoga lista (älskar att stryka!) för en tid sen eftersom jag...
Svar
9
· Visningar
772
Senast: SaraXX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp