Ridbana på befintligt underlag

domesticus

Trådstartare
På en gård som vi ska kika på, finns en gammal paddock med vad jag tror är ogräsbevuxet sandunderlag. Det ser relativt "stampat" och fast ut. Om man skulle göra i ordning denna yta på ca 25x55 m till en hyfsad ridbana; vad lägger man lämpligast på? Paddex? Sand/gummiflis/träflis - vad? (Om man tänker sig att man kan lägga det direkt på utan att gräva ur.) Ytan ramas nog i sådana fall in med stockar/telefonstolpar för att hålla underlaget på plats + trästaket.

ridbana.jpg
 
Harva först och prova. Inte säkert alls att du behöver göra något mer :) Om ni måste fylla på något, ta natursand eller sk "ridbanesand" (grusleverantören vet vad det är) Blir den befintliga sanden djup och lös kompletterar ni med stenmjöl, blir den fortsatt hård kompletterar ni med natursand. Kul att ni har gårdstankar ;)
 
Dammar det inte väldans mycket med bara sand?
Nä, inte om det är natursand. Jag har ju bara stenmjöl och det dammar lite mer, men inte så farligt :) Vi har en gemensam bekant som har natursand efter mycket letande efter lämpligt material. Den banan är jättefin och inte dammig alls :)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 902
Senast: Amk
·
Anläggning Jag ska lägga nytt underlag på vår ridbana och jag har funderat på att först lägga ett lager med stenmjöl för att sedan på ytan ha ett...
2
Svar
24
· Visningar
3 131
Senast: Cosy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp