RIdbana 20*40 eller 20*60

H

Helan

Ska anlägga ny ridbana och funderar över mått och ekonomi.
Behöver era goda tankar kring detta då jag inte kan motivera den stora prisökningen för att anlägga en större bana tyvärr.

20*40 skulle kosta 125000:-
20*60 skulle kosta 186800:-

Banan ska mest användas av mig själv och jag hobbyrider idag i dressyr men tävlar inte och kommer troligen aldrig att göra det, och om jag får ett infall att göra det så i lite svårare klass. Hoppar nån gång i veckan. Utbildar unghästar ibland, men de rids inte så ofta på banan. Ska även ta emot elever ett par gånger i veckan samt ha lite helgkurser nån gång i månaden. Eleverna rider dressyr och hoppar på lagom nivå.

Möjligheten finns ju att göra en liten bana nu som senare kan byggas ut. Vad tycker ni, är jag "dum" som snålar om jag väljer en liten bana?

Sv: RIdbana 20*40 eller 20*60

Ska ridbanan användas till hoppträning och hoppas banaor så skulle jag absolut ta 20*60, speciellt om det är unghästar. Men är det bara hobby dressyrridning så skulle jag ta 20*40.

Har du möjlighet att göra banan lite bredare skulle jag göra det. 25 är stor skillnad mot 20 och gör det lättare om du tex. ska hoppa, ja även annars. 60x25 har vi gjort och den är jättebra format. Har du plats och pengar, gör större än 20x40. 25x40 kanske?

Risken med att göra en liten och sen bygga ut är att underlaget kanske inte blir exakt det samma på de olika delarna sen.

Senast ändrad:

Har du möjlighet att göra banan lite bredare skulle jag göra det. 25 är stor skillnad mot 20 och gör det lättare om du tex. ska hoppa, ja även annars. 60x25 har vi gjort och den är jättebra format. Har du plats och pengar, gör större än 20x40. 25x40 kanske?

Risken med att göra en liten och sen bygga ut är att underlaget kanske inte blir exakt det samma på de olika delarna sen.

Hur göra om man ska ha programridning om den är 25 meter bred? Spärrar man av 5 meter då?

Vår är 25x50 vilket är super! I och för sig hade det inte gjort ont om den var 60 meter men jag håller i annat fall med dem som gett tips om att bredda några meter extra, det ger bättre ridmöjligheter.

PS vår är helt OK att hoppa bana i också DS:)

Vår bana är 67*32 m och det är helt underbart. Jag skulle varmt rekommendera att gå på större mått än 20*40 och då speciellt på bredden!

ja det tycker jag du är. :p

min är dryga 20x60 (typ 22X61 står väl staketet på men man rider ju en bit innanför) och det är lagom. 40 meter skulle bli kort.. men sen har jag en stor häst som kommer väldigt långt på varje steg. har man småhästar eller ponnys så funkar det säkert bra med 20x40.

Tycker absolut du ska ta 20X60.
Annars blir det väldigt svårt att hoppa banor och väldigt litet om man har hästar över 165.

Måste säga att det låter dyrt men priserna. Men utan att ha belägg för det. Känner däremot att jag är glad att det redan fanns en bra ridbana på vår gård då vi flyttade hit.:D

Har tidigare tävlat msv hoppning, då hade stallet en bana på 18x32 meter och attans vad bra vi var på omhoppningarna:p
Mina hästar är inte så stora, under 165, och de får lära sig svänga om de ska hoppa.
Jag håller med alla om att det vore kanon att ha en bana som är minst 40x80 eller liknande, och jag ska starkt överväga att anlägga 22-25 meter istf 20 m bredd, och längden får väl pengarna avgöra. Mer än 60 meter får iaf inte plats.
Stor bana innebär också mindre hage:(

Priset är beräknat på material inkl frakt med bärlager, dubbla dukar, stenmjöl och sand. Inkl moms (fast den kan jag dra av sen). Och så tillkommer ca 10000 för bandgrävare då våran egen hjulgrävare bara kör fast i leran.

Ska anlägga ny ridbana och funderar över mått och ekonomi.
Behöver era goda tankar kring detta då jag inte kan motivera den stora prisökningen för att anlägga en större bana tyvärr.

20*40 skulle kosta 125000:-
20*60 skulle kosta 186800:-

Banan ska mest användas av mig själv och jag hobbyrider idag i dressyr men tävlar inte och kommer troligen aldrig att göra det, och om jag får ett infall att göra det så i lite svårare klass. Hoppar nån gång i veckan. Utbildar unghästar ibland, men de rids inte så ofta på banan. Ska även ta emot elever ett par gånger i veckan samt ha lite helgkurser nån gång i månaden. Eleverna rider dressyr och hoppar på lagom nivå.

Möjligheten finns ju att göra en liten bana nu som senare kan byggas ut. Vad tycker ni, är jag "dum" som snålar om jag väljer en liten bana?
Ju större ju bättre, Du kommer bara att ångra dig om du tar den lilla.

Priset är beräknat på material inkl frakt med bärlager, dubbla dukar, stenmjöl och sand. Inkl moms (fast den kan jag dra av sen). Och så tillkommer ca 10000 för bandgrävare då våran egen hjulgrävare bara kör fast i leran.

Ja, man vinner på att göra ett ordentligt underlag så det inte samlas vatten om det regnar.

PS Man kan ju alltid använda den som Boulplan när man blivit för gammal för att rida:angel:DS

Håller med om att det är viktigt att tänka till och också att göra ett bra underlag från början. Det är ändå mycket jobb och irriterande om banan är obrukbar om det tex. regnar för mycket. Vår granne har en sådan ridbana, och det är inte många dagar på året som den är ok att rida på.

Lycka till!

Er ridbana är nog den bästa utomhusbana jag någonsin har ridit på!
Den verkar tåla hur mkt regn som helst och dammar inte heller vid "torrperioder"!
Storleken är riktigt bra!

Er ridbana är nog den bästa utomhusbana jag någonsin har ridit på!
Den verkar tåla hur mkt regn som helst och dammar inte heller vid "torrperioder"!
Storleken är riktigt bra!

Tack! Ja, den är helt otrolig. Men så är det vägverket som hjälpt till också. Förra ägaren bad dem fixa grunden då de ändå rev upp en väg i närheten och hade sprängsten att forsla bort och vipps så hade de lagt allt där ridbanan skulle byggas:d Enklare för dem och väldigt bra för oss:)

Ja, man vinner på att göra ett ordentligt underlag så det inte samlas vatten om det regnar.

PS Man kan ju alltid använda den som Boulplan när man blivit för gammal för att rida:angel:DS

Andra alternativa användningsområden; sambon kan parkera sina traktorer där, eller segelbåten, eller köra rally med 4-hjulingen (hoppas han dock inte kommer på det själv, inte nu ialla fall)

Jag tror att det blir en större bana 22x62 meter, och så snålar jag in från 20 cm till 10 cm bärlager som kommer att räcka om jag gör lite tätare med dräneringsdiken, samt att jag inte lägger på så mkt sand till att börja med.

:rofl:Dom där alternativa användningsområdena kallas kvinnlig list:devil: Men de kan ju bidra till att man får en stor och rejäl bana:angel:

Lycka till med bygget ;)

PS Fyrhjulingen är perfekt att sladda banan med, vi släpar runt botten till en gammal järnsäng vilket är hur bra som helst DS

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 921
Senast: Amk
·
Anläggning Jag kommer få möjlighet att få hyra in mig på grannens ridbana. Ägaren skulle fundera på kostnad, men vad är rimligt att betala? För jag...
2
Svar
29
· Visningar
3 603
Senast: em-pirre
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Hästmänniskan Fick för ett år sen sluta med ridningen pga. studier. Hade innan dess hållt på med hästar hela livet och skaffat mig enormt mycket...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: pajaztar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama