RIdbana 20*40 eller 20*60

Sv: RIdbana 20*40 eller 20*60

Jag har fyrbenting (kallas; häst) som ska dra sladden. Men kanske kan föreslå det där med fyrhjulingen också:D

Nästa fråga: ska jag göra 25x50 istället för 20-22x60?
60 meter känns ganska långt, är det inte bättre att göra den lite bredare än längre i så fall?

Mitt resonemang kring ridbanans storlek:
Om du tror att du någonsin kommer vilja rida lite mer dressyr och därmed starta i klasser med 60-bana så kan det vara en idé att ha en bana hemma som är 60m lång så man kan träna med rätt proportioner. :idea:

Jag har redan tänkt på det, och visst är det ett bra resonemang. Men de flesta här verkar tycka att bredden är viktigare än längden, och någonstans måste jag prioritera. Jag kan inte göra BÅDE bred OCH lång bana, det håller inte plånboken för.

Jag skulle nog satsa på den lite större banan, om jag suttit i din sits.
Eftersom att du själv skulle satsa på de högre klasserna om du skulle tävla är det alltid bra att kunna träna på en bana som är av rätt storlek. Samt att du kan ha bokstäver för både 40-bana och 60-bana på den.
Det blir även lättare att hoppa på en bana som är lite större

Hoppas det blir bra!

Jag har fyrbenting (kallas; häst) som ska dra sladden. Men kanske kan föreslå det där med fyrhjulingen också:D

60 meter känns ganska långt, är det inte bättre att göra den lite bredare än längre i så fall?
Vi gjorde ridbana med måtten 25x50 och det funkar kanon tycker jag. Då får man proportionerna dubbelt så lång som bred och får plats med två hyfsat stora volter om man vill vara fler som rider samtidigt. Vi är dock inga hoppfanatiker någon av oss i stallet.

Jag skulle byggt 20x60 då du ändå ska ha lite verksamhet i paddocken och du kommer bli glad för dom x-tra 20 m på långsidan:D

Lycka till

Jag skulle byggt 20x60 då du ändå ska ha lite verksamhet i paddocken och du kommer bli glad för dom x-tra 20 m på långsidan:D

Lycka till

Precis, om du ex. ska ha lektion för två ryttare så kan den ena ryttaren skritta sin häst på de extra metrarna medan den andra rider sitt program.

Då hade jag siktat på 22*60!
Jag tror att vår bana (som är stooor) kostade under 50.000 så dina prisförslag lät väldigt dyra. Kan du inte ta in fler offerter? Vad ska du använda för underlag? Det dyra brukar inte vara materialet i sig självt utan transporterna. Kan också rekommendera att ha en väldränerad barna, vår ligger på åkermark med diken runt om och dräneringsslangar nergrävda tvärsöver banan.

Senast ändrad:

Då hade jag siktat på 22*60!
Jag tror att vår bana (som är stooor) kostade under 50.000 så dina prisförslag lät väldigt dyra. Kan du inte ta in fler offerter? Vad ska du använda för underlag? Det dyra brukar inte vara materialet i sig självt utan transporterna. Kan också rekommendera att ha en väldränerad barna, vår ligger på åkermark med diken runt om och dräneringsslangar nergrävda tvärsöver banan.

Då får jag vända på frågan och undrar hur du gjort din bana eftersom den är så billig...?
Eftersom jag inte kan trolla, så måste jag ta hjälp av en lastbil för att frakta hem gruset, så det går inte att avhjälpa tyvärr.

Mina priser via offert på bana 20x60 m, fått från två olika håll och överensstämmer ganska väl (priser inkl frakt men + moms):

Samkross 0-32, 10 cm till undre dränerande lagret 37400:-
Stenmjöl 10 cm, 27600:-
Sand 0-4, 5 cm, 19400:-
Markduk i botten och innan stenmjölet (ca 3000 kvm) 15000:-
Dräneringsrör och kross 4-8 till dräneringsgravarna tillkommer samt ca 8500 för imp.trä att lägga utmed banan så att gruset hålls på plats (dim 45x195) som kostar 8500:-

Verkar detta HELT galet eller???

Jag går emot dom andra i tråden, 40 meter räcker långt!
Då har jag ändå en stor häst(170cm+ och han är lång), det är skönt med 60 när det är mycket galopp. Men när jag rider lektion så rider jag nästan aldrig på dom sista 20 m, hör ju inte vad ridläraren säger då..

Men när jag rider lektion så rider jag nästan aldrig på dom sista 20 m, hör ju inte vad ridläraren säger då..

Det har du alldeles rätt i... hade faktiskt inte tänkt så långt. Fast man kan ju lyssna på läraren, och sen trava de 60 metrarna ner till andra sidan och sen tillbaka, för att lyssna på läraren igen.

Som jag tidigare skrev tycker jag 25x50 är lagom. Om man jobbar på volter och då speciellt med unghästar som har lite svårt att samla och böja sig och då särskilt i galoppen, gör dom extra fem meterna ganska stor skillnad.

speciellt med unghästar som har lite svårt att samla och böja sig och då särskilt i galoppen, gör dom extra fem meterna ganska stor skillnad.

Bra och tack! :bow:

(fast om 20x60 blir dyrt = 1200 kvm blir 25x50 ännu dyrare =1250 kvm....) Ingen som vill köpa en häst eller två (så att jag får råd...)

Minska då hellre på längden lite. Vem är det som säger att det måste vara jämna 10-tal meter? Tror inte hästarna räknar direkt ;). 25x48 blir samma storlek som 20x60.

Minska då hellre på längden lite. Vem är det som säger att det måste vara jämna 10-tal meter? Tror inte hästarna räknar direkt ;). 25x48 blir samma storlek som 20x60.

Nä, och jag räknar inte heller (annat än pengar)
24x50 blir också 1200... fast det är ju bra med bredd var det ju.

Vi hade ingen markduk under och gjorde allt arbete själv, inkl. körde lastbil. Körde undan matjorden och sålde den, la ner dränering, la på stenmjöl och ovanpå detta en travbaneblandning ca 2 delar stenmjöl/1 del sand).
Jag röstar fortfarande på en längre bana, speciellt med unghästar som man vill ska få gå på raka spår så mycket som möjligt.
Lycka till med din bana!

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 921
Senast: Amk
·
Anläggning Jag kommer få möjlighet att få hyra in mig på grannens ridbana. Ägaren skulle fundera på kostnad, men vad är rimligt att betala? För jag...
2
Svar
29
· Visningar
3 603
Senast: em-pirre
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Hästmänniskan Fick för ett år sen sluta med ridningen pga. studier. Hade innan dess hållt på med hästar hela livet och skaffat mig enormt mycket...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: pajaztar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama