Ridande killar?

ylvalill

Trådstartare
Nån här som har en ridande son i skolåldern? Har själv en snart 8-årig kille som älskar hästar och ridning. Han rider både på ridskola och på en privatponny en gång i veckan. Tyvärr så har han redan insett att han är ganska ensam som kille med detta intresse. Detta blir tydligt inte minst när man åker till ridsportbutikerna och ska köpa ridkläder etc. Att hitta saker som lillasyster gillar är inga som helst problem, rosa och lila och glittriga barngrejer finns i mängder, men när sonen också vill ha en ridtröja med en häst på (fast en blå) då är utbudet betydligt mer begränsat.

I vanliga fall brukar jag uppmuntra hans intresse genom att visa att det finns många vuxna killar som rider så att det inte alls är nåt konstigt med en ridande kille, men att svara på frågan om varför det då inte går några killar på ridskolan där han rider är svårare.

Nån som har liknande erfarenheter och vill dela med dig av hur ni hanterar detta? Är också tacksam om nån har tips på vart man kan hitta bra hästiga saker som passar en liten kille (snart jul och eftersom en egen häst står högst på önskelistan är planen att det åtminstone ska bli lite nya ridkläder eller så).
 
Min son har ridit i tre år ungefär, han är 12 nu.
Vi har alltid pratat om hur fånigt det är att vissa tycker det finns "tjej- och killsaker/aktiviteter" så han har alltid varit medveten om att det är ovanligt med ridande killar, men att det finns många bra vuxna män som rider, och att de som tycker det är konstigt själva äger det problemet.
Han är väldigt trygg i sig själv, och hans intresse är verkligen genuint, så han är stolt över sitt hästintresse. Han har numer en killkompis i samma klass som rider, det är ju superbra. Framför allt tänker jag att i framtiden när annat börjar dra så är det bra att de är två.

Men prata om det, uppmuntra, och hjälp honom med argument i förebyggande syfte, som han kan använda om(när) han blir ifrågasatt.
 
Min son som är 9år rider också. Vi har inte upplevt det som problematiskt dock, då han alltid varit lite annorlunda mot normen. Han är medveten om att hans val av fritidsintressen, kläder och annat inte är det som generellt förväntas av en nioårig kille, och är helt cool med det. Helt sjukt att samhället fortfarande ser ut som det gör och att en nioåring skall behöva vara medveten om sådant, men det är ju en annan fråga...

Ang. ridkläder så köper jag det på Ullared. De har ett bra utbud tycker jag, sist köpte jag svarta enkla brallor till honom. Om du har långt dit så kanske internet kan vara något? Hö**s är alldeles för dyrt tycker jag.
Vilken storlek har han?
 
Ursäkta sent svar, längesen jag var inloggad här nu.

Skönt att höra att era killar lyckats hålla sig så pass trygga i sitt intresse. Att ha en kompis att dela intresset med underlättar ju också. Min son tillhör nog den mer osäkra typen, som är väldigt känslig för vad andra tycker och tänker, och säger. Än så länge har inte ridningen inneburit något problem för honom, men eftersom han ofta blir ifrågasatt på andra områden och då blir osäker så väntar jag bara på att det ska komma gällande ridningen också.

Köpte för ett tag sedan filmen "Börja rida" till barnen. Där är det många duktiga manliga ryttare med och de tar bland annat upp frågan om varför det är så få killar på ridskolorna. Svaret som kommer är typ att "ja men killar vill ju inte stå och fläta svansar och gulla med hästar, de vill ha lite mer action och leka indianer och cowboys och så". Tyckte det var ett lite olyckligt svar, speciellt eftersom min son visst tycker att det är mysigt att pyssla och gärna flätar både man och svans på både min stora häst och sin lilla skötponny. Sen låtsas han gärna att han är cowboy när han rider ändå, men det ena utesluter ju inte det andra. Måste man vara "machoman" för att passa in redan som liten pojke..?

Ullared har jag ganska långt till, men det kanske inte skulle skada med en utflykt dit för att kolla ridkläder. Han är lång och väldigt smal vilket också har gjort det lite knepigt att hitta ridbyxor som inte är alldeles för stora samtidigt som de ändå är långa nog. Tror vi köpte strl. 140 sist och de sitter hyffsat bra.
 
Min äldsta son på 10 år slutade rida i våras bla för trycket från killkompisarna.

Han är uppvuxen i min systers stall, och började tidigt tjata om att få lära sig rida. Så våren 2012 började han ridskolan, samma sommar var han med på deras ridläger. Sen tog han uppehåll våren 2013 pga kompisars åsikter om att killar inte rider men började hösten 2013 då han ändå tyckte att det var kul, och han saknade ridskolan. Men nu i våras gick det inte längre, han blev så kluven för att i skolan är han den tuffa och coola killen, och då rider man tydligen inte. Tyvärr.

Under dessa år har jag letat fram videos med bland annat Bengt-Göran Bengtsson, och försökt visa att även vuxna killar rider. Tex här i stan så tävlar arrendatorns sambo hoppning, så sonen har ofta sett denna kille i stallet då de håller igång många hästar som de tävlar med. När sonen började så var han ensam kille, om man bortser från arrendatorns småkillar. Men under 2013 tillkom det flera pojkar, så ridskolan skulle försöka få ihop en egen grupp med bara pojkar just för att uppmärksamma deras intresse. Sonen ville dock inte vara med i den gruppen så jag vet inte om det blev någon grupp.
 
Usch vad tråkigt att han slutat just på grund av kompisarnas åsikter!

En ridgrupp för killar lät ju annars som ett väldigt bra initiativ. Jag tror jag ska höra mig för lite på ridskolan mina barn går på, om det ens skulle finnas underlag för en sådan grupp. Jag vet annars att det finns en westernridskola ett par mil bort där andelen killar är betydligt större än på den vanliga ridskolan. Men avståndet dit är flera mil längre, och ridlektionerna mer än dubbelt så dyra så det tar emot lite att byta till den (i alla fall ännu). Dessutom skulle sonen vilja lära sig hoppa säger han, och det lär han ju knappast få på westernridskola...
 

Liknande trådar

B
Utrustning Har en 9-årig son som rider och har gjort i 3 år nu. Har jätte svårt att hitta utrustning till både honom och ponnyn som är killigt. Han...
Svar
4
· Visningar
1 134
Senast: SweetBriar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp