rida western med stor häst

Mirre

Trådstartare
Sitter här och spekulerar lite,har en stor kille på 180+ -1200kg
funderar på hur långt man skulle kunna komma med en sån häst rent tävlingsmässigt. Har han nån chans eller har han storleken helt emot sig?Kan man träna spin och stop med en sån häst?

Sv: rida western med stor häst

Någon egentlig chans inom reining har du nog inte, men det finns ju andra grenar som t ex trail och pleasure. Jag har själv en jättehäst även om den inte är lika stor som din; 170 cm, 700 kg. Har valt bort spinn och stopp just pga det slitage som blir på en sådan stor och klumpig häst. Men hon funkar jättebra i pleasure! Skulle vara roligt att ha en lite mindre och smidigare häst någon gång så man kan testa western fullt ut, men just nu är jag nöjd med det jag har :love:

Now that's a Man! :d Min man har en bruks nordsvensk inte lika hög men säkert väga lika mycket... :rofl:

Jag tänkte själv sen min man är så bykväm med hästen att jag tränna det till trail och western riding...kanske even till pleasure. Min vi ska ser. Så att min man kan prova tävla nästa år.

Jag har sätt några "väl formad" hästar som har slaget även quarter i visa grännar, men du kommer aldrig vet till du prova :banana:

Ursäkta men var dem bilderna tagen i Vattlång?

Senast ändrad av en moderator:

:o :o

Oj då...skulle har läst texten men jag kände bakgrunden först.

Det finns ju en tinker som är med och tävlar i bland annat dummy stopping och något mer. Jag har sett den på flera stora tävlingar i år och den hästen är också stor, men det är ingen som bryr sig om det! Hästen är väldigt explosiv i starten, och jag tycker det är riktigt häftigt att se! :)

Jag tror mig har sett ett par tinkrar faktiskt och jag håller med dig,,,dom är häftiga......

Till trådskaparen: jag tycker gott du ska rida western med din kille men som de sagt tidigare att just reining är väl kanske inte något.
Men det finns ju massa olika grenar att välja mellan.

Jag har tänkt mer och mer på det. Som sagt du aldrig vet till du prova. Där har varit störa hästar i visa tävlingar som har också varit i reining, men problemet där var ridare inte hästen. Prova alla grenar du vill och ser vilken passa bäst. Man aldrig vet, det kan vara oss som sitter och titta på dig med haken i famet när du rider din "Big Boy" :banana:

CaliforniaSwed skrev:
:o :o

Oj då...skulle har läst texten men jag kände bakgrunden först.

;) Kul att du kände igen dig...och som du såg, det var i Vattlång. Jag har både tränat, tävlat och varit funktionär där...men nu är det 80 mil dit :crazy:

Rent allmänt så visst kan man rida stora hästar i alla westerngrenarna. Dock kan det t.ex. vara bra lägga en bra grund i hästen så att den går att korta av. Sen när det gäller så stora hästar som trådskaparen har får man vara lite extra noga med hur stor ridbanan är. Problemet med för stora hästar ser jag i grenar som trail och VH är t.ex. att hovarna är för stora så att dom slår i bommarna oavsett hur försiktigt hästen än är. De ligger ju rätt tätt redan för "normalstora" hästar ;) Men, med bra grund så att hästen är stark nog att korta sig går det att rida samtliga grenar.

Trodde inte min häst var smidig heller.. men hon vänder på en femöring!

Det beror ju helt på vad du vill med din ridning. Tror du att du i framtiden ska vinna SM i reining så kommer du kanske inte förverkliga det ;)

Jag har tränat och tävlat western med min Tori och hon är ingen liten häst även om hon är aningen mindre än din bjässe. :)
Westernträningen gör hästarna väldigt smidiga så med rätt träning kan man förvåna många med vad den stora hästen kan göra.

:D :rofl: :D

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 894
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 021
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 504
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka