rida vs vila?

B

Borka2008

Våra hästar går ute normat sätt kl 08-20 (beroende på väder och vind dock) i hyffsat stora hagar, dock väldigt leriga :-(
Jag är forfarande i smekmånaden med min nya häst, jag kan inte för mitt liv tänka mig dela honom med någon. Så säger jag nu.
Jag antar att det kan komma en dag, då jag av någon orsak, kanske måste dra ner på mina timmar i stallet. Just nu är jag fullt nöjd med att arbeta heltid, ha sambo, hund, hus och häst. All min lediga tid vill jag spendera med mina djur, har inte tid och lust med barn. Men det kan ju kommas att ändras. Vem vet?!
När jag har trist kan jag sitta och fundera i oändligheter...vrida och vända på små saker....

Så nu undrar jag hur ofta rider ni som har häst som hobby?
Hur ofta lallar ni i skogen och hur ofta tränar ni mer seriöst dressyr/hopp etc?
Har ni hästen att vila en-två eller fler dagar i veckan?

Nu är min häst igång 6 dagar i veckan, men min fundering är om jag i framtiden måste dra ner på timmarna i stallet istället kan dra ner till 5 dagars arbete? Möjligheten finns ju alltid att ta hjälp av en medryttare, men helst skulle jag ju för alltid klara mig utan hjälp av någon medryttare,:devil:

Sv: rida vs vila?

Jag rider nästan alla dagar, bara det inte regnar för mycket:) Rider inte regelbundet seriöst dressyr/hoppning, blir mer regelbundet när paddocken blir klar:) Har en nyss inriden 6 åring som rids 2-3 veckor i rad sen vilar han en helg eller så, ibland blir de någon/några dagar i veckan, beror på vädret.
Den andra har nyss börjat ridas igen efter skada, så hon rids 4-6 dagar i veckan. Rider mest i skogen med båda:D

Så nu undrar jag hur ofta rider ni som har häst som hobby? det är jätteolika, vissa veckor rider jag 6 dagar och vissa 4, men oftast runt 5-6 dagar. Hur ofta jag rider dressyr resp uteritt varierar också jättemkt, i somras red jag tex ut HELA TIDEN, inte dressyr på bana 1 gång ens på 3 månader, nu när det börjar bli vinter blir det oftast 50/50 ridhus/uteritt, ngt mer ute kanske, pga att det är kolsvart tidigt.
Hur ofta lallar ni i skogen och hur ofta tränar ni mer seriöst dressyr/hopp etc? se frågan innan:p
Har ni hästen att vila en-två eller fler dagar i veckan? se fråga 1:p

Just nu är min pålle på igångsättning efter skada, men när hon är igång så rider jag ca 5-6 dagar/vecka. Skogsridning ca 4-5 dagar/vecka och dressyr 1 dag.
Jag tycker absolut att du kan dra ner till 5 dagars arbete/vecka, utan problem. Särskilt som du bara verkar ha ridningen som hobby :)

När vi är i full gång - ridning 4-5-6 dagar i veckan.
På "lågsäsong" (perioder som infaller vid tidsbrist etc.) så kommer vi ut mellan ca 3 ggr i veckan.

Kan även ställa av helt i någon/några vecka/or om det finns behov av det - för mig eller hästen.

Man kanske strävar mot att komma ut i princip varje dag, men av olika anledningar (sjukdom, resor, jobb mm) så är det ofta inte möjligt.

Har inte tillgång till ridhus om jag inte kör dit så jag rider till 90% ute.
Dock "Luffar" vi inte bara i skogen eller längs grusvägarna - utan det blir en hel del dressyr även då.

Så nu undrar jag hur ofta rider ni som har häst som hobby?
Delar med syrran. Så jag rider 3-5 dagar /v. Han rids (helst) 6 dgr/v.
Hur ofta lallar ni i skogen och hur ofta tränar ni mer seriöst dressyr/hopp etc?
Vi tränar seriöst i skogen. ;) Bygger upp sätes och bogmuskulatur på hans svaga sida. Så vi skrittar i skogen nästan alla dagar, rider på banan 1-2 ggr/v. När han är bättre rider vi ut ca 4 dgr/v, rider på bana (hoppar/dressyr/markarbete) 2 dgr/v. Ungefär.
Har ni hästen att vila en-två eller fler dagar i veckan?
Han vilar ca 1 dag i veckan. Men nu har det blivit 3 vilodagar pga olika omständigheter.

Jag har medryttare till min häst men vill hellst ha honom själv. Planeringen med motion funkar bäst då.
Just nu går han hellst 7 dagar i veckan. Brukar bli 10-14 dagars ridning sen någon vilodag. Det är så svårt att bestämma vilodagar tycker jag. Jag känner på min häst när det är dags för vila.

Tränar för instruktör försöker jag göra en gång i veckan. Men det blir lite si så där med det just nu. Men tanken är en gång i veckan. Hästen behöver utvecklas ordentligt. Vi är inte redo att jobba oss vidare uppåt än. Han måste lära sig kort galopp och sånt först.

Jag har medryttare på min ponny och hon rider henne 1gg i veckan och resten rider jag och då försöker jag lägga in en vilodag nåndag mellan tis-fre men annars så rids hon 6 dagar i veckan. Jag rider mest ut då det inte finns ridhus tillgänglig vid den tiden jag rider (halv 5 tiden), då det ridhuset som finns i närheten används av ridskolan. Söndagarna brukar vi i vårat stall (hästar på 5 st) iallafall träna lite hoppning i det ridhuset då det inte är nån ridskoleverksamhet det är väl det ända jag använder ridhus men om vädret till låter använder jag deras utevolt. Dressyr föröker jag rida endel oxå.

Rider för det mesta 5 dagar i veckan det kan bli mer eller mindre.Dressyrar för det mesta när jag lallar i skogen .Vissa årstider(vinter kall och mörk) på bana kanske ca2ggr/v.Hinner inte inspirationen komma innan jag gjort klart stallet och tagit in så skiter jag i att rida och kanske går på en promenad ist med pållen förstås mest för att få egen motion.Tränar inte för att tävla utan för att ha roligt.Jag tror inte min häst mår dåligt om han "bara" får busa i hagen med sin kompis vissa dagar.

oj vad mycket alla rider, ni håller verkligen igång

jag rider 3-4 dagar i veckan
mest ut men en del på banan, hoppar eller rider dressyr sällan ,mest motions rider både ute i skogen och på banan.

i sommars red jag i snitt 2 dagar i veckan bara.

hur hinner ni rida så mycket som ni gör?=)

Jag ser till att inte göra massa annat som tar tid. Skulle inte skaffa häst om jag inte hade tid att rida mer än 3-4 dagar i veckan, då skulle jag hellre bli medryttare. Sen händer det att jag rider dåligt i perioder pga yttre omständigheter såsom skitväder.

nehe?

jag vill inte ha en medryttar häst jag har min egen häst och jag hinner med honom även om jag inte rider varje dag!

Jag skulle inte tycka jag hade tid om jag inte hann rida mer än 2-4 dagar i veckan, tycker du det funkar för dig så är väl bra så.

Så nu undrar jag hur ofta rider ni som har häst som hobby? Jag rider ca 3-4 dagar i veckan , nu är ju vädret kasst och det börjar bli mörkt vid 4-5 .. också har jag skolan också så mer hinner jag inte , men sen rider jag på ridskolan 1 dag i veckan , med ridskolehäst.
Hur ofta lallar ni i skogen och hur ofta tränar ni mer seriöst dressyr/hopp etc? just nu rider jag i hagen hemma , men den är så lerig och så , men jag försöker att rida ut på helgerna men på vardagarna blir det dressyr/hoppning/markarbete.
Har ni hästen att vila en-två eller fler dagar i veckan? den står mån, tid och Ons då jag har aktiviteter, så då hinner jag inte rida min Pålle ''/

De som tävlar distans rider sina hästar varannan dag, eftersom de anser att hästarna behöver 48 timmars återhämtning. De hästarna håller också bevisligen för större påfrestningar än de som rids 6 dgr/v. I England håller sej jakthästarna väldigt skadefria och det anses bero på de långa viloperioderna när det inte är säsong för jakt.

Slutsats - du måste inte rida din häst vareviga dag, utan lite inlagd vila kan tvärtom nytta hästen väl!

Jag delar häst med min syster så jag rider ungefär 3-5 ggr per vecka.

Hästen rids alla dagar i veckan då hon står på en anläggning med hagar som bara är något större än en box, alltså får hon inte så mycket mer möjlighet till att röra sig än när hon rids.

Skönt att se att fler än vi rider ungefär 2-4 dagar i veckan. För ibland får man ju lite dåligt samvete.
I somras red vi ungefär 5-7 dagar i veckan, men nu på höst/vintern HINNER vi inte så mycket. Flickorna är i skolan, jag jobbar,det är tidigt mörkt, skitväder så att ridplanen ser ut som lervälling osv.
Men man får väl se det som att hästarna har lite semester nu istället:)

Har min häst själv, står inte ut :o med medryttare ;) han går ca 5 dagar per vecka. Lufsar i skogen omväxlande med dressyrpass och lite markarbete på banan. Men vilodagarna är inte inplanerade utan brukar komma ändå, tex akut tidsbrist, sjukdom, tappsko mm.

jag brukar rida 2-3 hästar om dagen, men sedan i somras har jag bara inte orkat. Har flyttat och håller på o säljer min gård. Det bärs saker hit o dit, städas hit o dit. Utöver det så har jag fått mer och tyngre uppgifter på mitt jobb. Ska också bygga stall, och på det 4 hästar, en hund att ta hand om...just ja, en sambo också..fullt upp med andra ord. jag rider dom i mån av tid. men den ena är igång ca 5 dgr/vecka, den andra ca 4 dgr/vecka (är under igånsättning) och den ena då man hinner och den 4:e promeneras bara i mån av tid. (sällskapshäst) på tävlingsäsong är 2 av hästarna helt igång regelbundet (just nu är det ändå slut på säsongen dock...) hade 3 hästar i tävlingskondis i våras och red varje dag som sagt.

Jag rider ca 4-5 dagar i veckan, försöker hinna med så mkt jag kan med tanke på att jag just nu har hästen 4 mil bort :( Blir oftast tis, tors, fre, lör, sön och vila resterande dagar. Jag brukar variera så mycket jag bara kan med träningen beroende på väder osv. Försöker iaf träna dressyr och hopp 2 ggr i veckan, resten kan bli skogsritter eller longering. Brukar också försöka rida terräng i skogen och klättra i backar någon utav uteritterna, sen blir det nog en dag då vi bara trallar runt i skritt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 818
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4