Rida volt med en travare

jassica

Trådstartare
Hej, hoppas på att få lite tips av era bukefalister, kanske av någon som själv rider travare?

Min travare, en valack 10år i bra kondition. När vi rider på volt, detta är inget han tycker är så jättekul men han gör det jag ber honom om. I skritten så går det bra, tar dock några varv innan han faller in. Jag är alltid noga med att han känns "lös&ledig" i skritten innan jag börjar med traven. Men i traven så vill det sig inte, han går mer rakt fram, och när han väl går i volten så känns det som knäna ska nudda backen, så är inte fallet men för att beskriva. Några tips på hur jag kan hjälpa mig själv och pålle att få det att fungera?

jag har ridit honom i två och ett halvt år innan dess har han gått på travet, men utvecklats bra och lär sig bra enligt mig själv.

Vill inte ha några svar, som lyder att travare inte är till för att ridas på mm dem kan ni bespara er.

Tacksam för om någon har tid och hjälpa till lite

Tack/Jässica
 
Sv: Rida volt med en travare

ytterskänkeln låter inte som om den funkar så bra? lyssnar hästen på den i skritten?

fast förstår inte vad som menas riktigt med att de känns som om den går på knäna?
 
Sv: Rida volt med en travare

ytterskänkeln låter inte som om den funkar så bra? lyssnar hästen på den i skritten?

fast förstår inte vad som menas riktigt med att de känns som om den går på knäna?


Ja den lyssnar han på i skritten. Jag förklarade ngo lite dumt, ursäkta! jag menar att i traven lfunkar han inte och det känns som jag ska nudda marken med mina knän när han går i volten för det känns som han ligger ner i kurvorna. förstår du nu?

förstår om det blev lite krångligt!
 
Sv: Rida volt med en travare

Jag förstår dej väldigt väl. Känner igen det där själv på en travare jag red förut. JAg tömkörde och longerade honom en del och lät honom vila någon dag/veckan.

Men när jag red så bruka jag öva med skänelvikningar samt dessa övningar när man går i serpentiner osv efter olika grusvägar där det inte ofta kommer bilar. Även inne i paddocken öva vi detta.

Ute i skogen kan man försöka öva detta mellan träd oxå, att han kommer in i detta med och svänga och böja sig samtidigt.

Detta med att han nästan "ligger" ner i svängarna är ju efter travet, men öva och öva och ni får till det.
Det tog ett bra tag för mej och jag ska sätta igång min travare med detta snart oxå.

Hon är dock inte så farlig längre då jag redan börjat med detta när jag fick henne. :)

Men det är läskigt den där känslan när det känns som man ska lägga omkull sig med pollen.

Hoppas du kanske kan få något bättre råd än vad jag gett, :)
Lycka till!
 
Sv: Rida volt med en travare

Om det känns som om hästen ligger i kurvorna så bär den inte på inner bak, dvs det fattas styrka och bärighet. Lär den jobba med inner bak när du lägger på innerskänklen, klättra osv, men framförallt, trava inte längre sträckor än att den jänns trevlig, bryt av, hitta balansen och börja om istället för att fortsätta trava i dålig position, det gör mer skada än nytta.

Men framförallt, starta inte nya trådar om travar-omskolning, läs i tråden som ligger i hästhantering - grundutbildning, den är startad speciellt för alla som skolar omm travare, moderatorn brukar låsa dessa trådar och hänvisa dit...
 
Sv: Rida volt med en travare

Jag förstår dej väldigt väl. Känner igen det där själv på en travare jag red förut. JAg tömkörde och longerade honom en del och lät honom vila någon dag/veckan.

Men när jag red så bruka jag öva med skänelvikningar samt dessa övningar när man går i serpentiner osv efter olika grusvägar där det inte ofta kommer bilar. Även inne i paddocken öva vi detta.

Ute i skogen kan man försöka öva detta mellan träd oxå, att han kommer in i detta med och svänga och böja sig samtidigt.

Detta med att han nästan "ligger" ner i svängarna är ju efter travet, men öva och öva och ni får till det.
Det tog ett bra tag för mej och jag ska sätta igång min travare med detta snart oxå.

Hon är dock inte så farlig längre då jag redan börjat med detta när jag fick henne. :)

Men det är läskigt den där känslan när det känns som man ska lägga omkull sig med pollen.

Hoppas du kanske kan få något bättre råd än vad jag gett, :)
Lycka till!


Ja att det är efter travet det vet jag, hade väldiga problem att få honom och funka i höger varv. Men ska testa lite med det du skrivit osv, övning ger ju färdighet, Ja jag longerar också och kär honom även. tack så mycket för svaren!
 
Sv: Rida volt med en travare

Om det känns som om hästen ligger i kurvorna så bär den inte på inner bak, dvs det fattas styrka och bärighet. Lär den jobba med inner bak när du lägger på innerskänklen, klättra osv, men framförallt, trava inte längre sträckor än att den jänns trevlig, bryt av, hitta balansen och börja om istället för att fortsätta trava i dålig position, det gör mer skada än nytta.

Men framförallt, starta inte nya trådar om travar-omskolning, läs i tråden som ligger i hästhantering - grundutbildning, den är startad speciellt för alla som skolar omm travare, moderatorn brukar låsa dessa trådar och hänvisa dit...


Ja men precis, känns det itne bra när vi travar, då stanar jag upp och börjar om. Okej jag är ganska ny här så hade inte en aning om att det fanns en tråd om detta men då ska jag kika på det genst. Tack så mycket!
 
Sv: Rida volt med en travare

Då är hästen inte redo för trav i volten. Börja med korta övergångar skritt - trav - skritt. Max ett kvartsvarv åt gången. När det sitter ökar du till ett halvvarv o.s.v. Öva lyhördheten mellan dig och hästen och få hästen lugn även i traven. Bra jobbat med skritten!
 
Sv: Rida volt med en travare

Då är hästen inte redo för trav i volten. Börja med korta övergångar skritt - trav - skritt. Max ett kvartsvarv åt gången. När det sitter ökar du till ett halvvarv o.s.v. Öva lyhördheten mellan dig och hästen och få hästen lugn även i traven. Bra jobbat med skritten!

Ja jag brukar ta några enstaka travsteg sen korta av till skritt osv, men det känns nästan lite då som att jag sitter och stannar upp han precis när han kommit igång, precis som han kanske tror att jag bara ber han springa sen drar jag honom i munnen och ber han stanna. humm.det här vart snurrigt,kanske du förstår ändå? Han är väldigt hipsig av sig eller vad jag ska säga, han vill att allt ska gå jättefort, han stressar upp sig lätt, en skritttur på en halvtimme med långa tyglar, kortar kanske någon gång och ber han gå i form fem minuter, kan få min pålle vääääldigt svettig. Tror detta också kan vara något som gör att jag inte får honom i trav i volt. Jag tycler för övrigt han har muskler, bra kondition och orkar mycket. Jag kör honom också och detä r ju bra konditionsträning, sen rider jag ungefär minst 8km varje dag, han vilar en gång i veckan,men ibland kan det bli två dar av olika anledningar, såsom jag kanske inte rent utav hinner,men detta bör inte vara någon fara. Tack för ditt svar, och tack för berömmet, det behövs lite beröm emmelanåt=)
 
Sv: Rida volt med en travare

Jag har en travare som jag nu ridit in hon hade samma problem. föll inåt i volter, kändes jätte obalanserat.
Trava på hela tiden då.
Nu har jag börjat med att trava halva volten skritta några steg eller halva volten.när jag känner att hon blir balanserad travar jag några steg till,saktar av, som tidigare skritta ett halvt varv eller tills jag känner att hon går balanserad i skritten, tar trav osv.
Nu kör jag så hela tiden fast det räcker nu med att jag skrittar några steg å tar trav igen.
Hon känns mycket bättre då fast hon vill springa hela tiden, nu måste hon koncentrera sig.
Nu har jag också börjat med att trava ett kvarts varv å skritta ett kvarts varv samtidigt som jag sitter ner när jag travar, de funkar jätte bra å hon e lyhörd nu.
Har du benen emot sadeln när du rider på volt, att hästen känner att han har stöd av dig. Min kräver jättemycket stöd av benen å sätet.
Prova dig fram å lycka till!!!
 
Sv: Rida volt med en travare

Om du måste dra i munnen för att hästen ska stanna måste du backa ännu mer. Jobba med skänkel och säte och håll en stadig hand. Rider du inte för någon tränare? Jag rekommenderar det i så fall...:cool:
 
Sv: Rida volt med en travare

Om du måste dra i munnen för att hästen ska stanna måste du backa ännu mer. Jobba med skänkel och säte och håll en stadig hand. Rider du inte för någon tränare? Jag rekommenderar det i så fall...:cool:

Nej ag behöver inte dra honom i munnen för han ska stann,utan försökte mer beskriva det som om han kanske upplevde det så.

nej tyvärr rider jag inte för en tränare,då jag inte har körkort själv så blir det lite klurigt att ta sig någonstans, sen är väl inte pålle super lättlastad heller. tre timmars lasttid sist,men det är en annan historia!

fösrökt hitta tränare, den enda som verkar åka ut och hålla lektion i mitt område är en tjej på 17år och jag vet inte, jag vill nog helst rida öfr en tränare som är äldre än mig, och sen känns det som den här 17å´ringen har många år kvar innan hon kan kalla sig instruktör. Men ska öva mer på volt imorgon då pållar har vilodag idag. Tack för svret.
 
Sv: Rida volt med en travare

Jag har en travare som jag nu ridit in hon hade samma problem. föll inåt i volter, kändes jätte obalanserat.
Trava på hela tiden då.
Nu har jag börjat med att trava halva volten skritta några steg eller halva volten.när jag känner att hon blir balanserad travar jag några steg till,saktar av, som tidigare skritta ett halvt varv eller tills jag känner att hon går balanserad i skritten, tar trav osv.
Nu kör jag så hela tiden fast det räcker nu med att jag skrittar några steg å tar trav igen.
Hon känns mycket bättre då fast hon vill springa hela tiden, nu måste hon koncentrera sig.
Nu har jag också börjat med att trava ett kvarts varv å skritta ett kvarts varv samtidigt som jag sitter ner när jag travar, de funkar jätte bra å hon e lyhörd nu.
Har du benen emot sadeln när du rider på volt, att hästen känner att han har stöd av dig. Min kräver jättemycket stöd av benen å sätet.
Prova dig fram å lycka till!!!


ja jag ska träna mer på volt imorgon, och bär med mig de tips jag fått här. ibland när vi rider volt jag och pålle, så (hur förklarar jag) så vänder han tvärt ur sig ur volten, med ett så snabbt knyck attm an nästintil blir hängandes längs halsen. något din gjort? tack för svaret!
 
Sv: Rida volt med en travare

Nu har jag inte läst hela tråden, men jag känner igen min kille som är fd ponnytravare! Vi omskolar till skolkörning och tränaren gav mig tipset att i stället för att köra på volt, så kör på en "åttkanting". Försöka få stöd på yttertömmen, rakrikta ett par steg, ställa innåt ett par steg, och så vidare.

Det funkar bra på min för han trodde ju att det var startvolten som vi var på. :rofl:

maria

(Nu är ju detta körning och inte ridning men kanske man kan ha samma "tänk")
 
Senast ändrad:
Sv: Rida volt med en travare

Nu har jag inte läst hela tråden, men jag känner igen min kille som är fd ponnytravare! Vi omskolar till skolkörning och tränaren gav mig tipset att i stället för att köra på volt, så kör på en "åttkanting". Försöka få stöd på yttertömmen, rakrikta ett par steg, ställa innåt ett par steg, och så vidare.

Det funkar bra på min för han trodde ju att det var startvolten som vi var på. :rofl:

maria


ja det här med åttakanting läste jag om och det ska jag faktiskt pröva mig på, nu är ridbanan igensnöad mendet tycker jagh nästan är bättre då ser man verkligen spåren ordentligt vart man vill pålle ska gå. tack!
 
Sv: Rida volt med en travare

Jag har inte läst hela tråden så med risk att upprepa sägaer jag som råd till dig: Rid nogranna hörnpasseringar, när det är ok vilket det kanske redan är så skär du av mer och mer av ridbanan men gå inte för fort fram! Se hela tiden till att hästen förstår att han inte ska "slänga sig runt" öva bara bitvis i trav, så fort hästen gör "fel" sakta av. När du sedan kan rida en stor volt utan problem börjar du rida en stor åttvolt. På det viset hinner inte hästen fastna i att göra fel. Det tar ofta lång tid men sedan sitter det jag lovar. Nyckelordet är skynda långsamt.
Jag tycker även att du kan ta hjälp av en instruktör med vana av "rid travare"
 
Sv: Rida volt med en travare

Jag har inte läst hela tråden så med risk att upprepa sägaer jag som råd till dig: Rid nogranna hörnpasseringar, när det är ok vilket det kanske redan är så skär du av mer och mer av ridbanan men gå inte för fort fram! Se hela tiden till att hästen förstår att han inte ska "slänga sig runt" öva bara bitvis i trav, så fort hästen gör "fel" sakta av. När du sedan kan rida en stor volt utan problem börjar du rida en stor åttvolt. På det viset hinner inte hästen fastna i att göra fel. Det tar ofta lång tid men sedan sitter det jag lovar. Nyckelordet är skynda långsamt.
Jag tycker även att du kan ta hjälp av en instruktör med vana av "rid travare"


ja,men precis jag rider på onaturligt stoora volter, och travar ett par steg, och gör han fel börjar jag om från skritt. och vi slutar alltid när det går bra. Ja gud ja det är lång tid med travare, men det är det som är kul, när man sedan ser framsteg. tack för tpiset!
 
Sv: Rida volt med en travare

Se först till att du kan stanna hästen med sätet, med så lite inverkan av tygeln som möjligt.

Du måste frikoppla bakdelen på travare, annars fortsätter de svänga som om de hade skaklar. De måste få veta att de kan och får flytta bakdelen, att det blir lättare om de gör det och att de så småningom hittar balans och styrka på det sättet. Här är en bra övning:

Ställ upp fyra koner i en stor fyrkant. Rid på utsidan av konerna och rid rakt mellan varje kon. Vi konen stannar du, böjer hästen med innertygel och lägger till innerskänkel lite bakåt, så att hästen gör ett kvarts varv framdelsvädning. Stanna till efter vändningen och fortsätt sedan rakt fram till nästa kon för att där upprepa vändningen. Träna åt båda hållen. Om hästen går iväg med framdelen i vändningen bromsar du med yttertygeln.

När detta fungerar, börjar du göra vändningarna utan att stanna till. Gör sedan volten mer och mer rund, tills det inte längre är fyra vändningar utan en rund volt där hästen går ställd inåt, följer innertygel med bogen men inte ramlar inåt, utan istället bär upp sig med innerbak genom att bakdelen har förflyttats ut och mer inunder hästen.

När hästen går bra för dessa hjälper i skritten, är det dags med traven. Börja då med extra mycket innerskänkel, så att hästen måste flytta ut bakdelen något mer i övergången till trav. Då kommer han så småningom att lära sig att starta med inner bak, istället för att dra sig fram med bogen.

Så innertygel, innerskänkel när hästen ramlar in med framdelen, thats the shit.
 
Sv: Rida volt med en travare

Se först till att du kan stanna hästen med sätet, med så lite inverkan av tygeln som möjligt.

Du måste frikoppla bakdelen på travare, annars fortsätter de svänga som om de hade skaklar. De måste få veta att de kan och får flytta bakdelen, att det blir lättare om de gör det och att de så småningom hittar balans och styrka på det sättet. Här är en bra övning:

Ställ upp fyra koner i en stor fyrkant. Rid på utsidan av konerna och rid rakt mellan varje kon. Vi konen stannar du, böjer hästen med innertygel och lägger till innerskänkel lite bakåt, så att hästen gör ett kvarts varv framdelsvädning. Stanna till efter vändningen och fortsätt sedan rakt fram till nästa kon för att där upprepa vändningen. Träna åt båda hållen. Om hästen går iväg med framdelen i vändningen bromsar du med yttertygeln.

När detta fungerar, börjar du göra vändningarna utan att stanna till. Gör sedan volten mer och mer rund, tills det inte längre är fyra vändningar utan en rund volt där hästen går ställd inåt, följer innertygel med bogen men inte ramlar inåt, utan istället bär upp sig med innerbak genom att bakdelen har förflyttats ut och mer inunder hästen.

När hästen går bra för dessa hjälper i skritten, är det dags med traven. Börja då med extra mycket innerskänkel, så att hästen måste flytta ut bakdelen något mer i övergången till trav. Då kommer han så småningom att lära sig att starta med inner bak, istället för att dra sig fram med bogen.

Så innertygel, innerskänkel när hästen ramlar in med framdelen, thats the shit.


oj detta var ett långt och BRA tips, jag ska skriva ut det imorgon och läsa igenom det så det sitter i huvudet. Tack så himla mycket:bow:
 
Sv: Rida volt med en travare

Har själv en föredetta travare, han känns också väldigt rak på volterna. Han börjer sej i halsen men inte i bakdelen. (vetinte om det är ungefär samma som din) men tkr han brukar känns lite bättre när man ridit lite skänkelvikning och öppna och mina förösk att göra slutor :smirk:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 394
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 459
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 606
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp