rida utan tyglar!

A

AtletShipping

jag ska göra det nästa gång jag rider så jag kan koncentrera mig på min sits och styra osv hästen bara med mina skänklar och viktshjälper och stanna osv, men jag vill inte ta av tyglarna om det går rent åt helvete även om min häst är väldigt känslig och väluppfostrad och jag vill inte bli longerard för jag ska vill rida hästen både längs spåret och på volter.
Man fuskar ju så lätt med handen om man tex ska styra hästen så kramar man ju lätt utan att veta om det i tygeln dit hästen ska svänga.

Men jag vet inte hur jag ska fästa tyglarna, funkar inte att slå en knut för om hästen drar ner huvet (min häst vill gärna springa och snusa på marken om man släpper tyglarna) så kasar de över huvet.
Iof har jag en sån där rem man fäster i framvalvet på sadeln som nog är meningen till att man ska hålla sig i för nybörjare och där hade man ju kunnat fästa tyglarna, men jag kan inte spänna upp knäppet som sitter i mitten av tyglarna för det har fastnat, och att lossa ena tygeln från bettet och dra igenom remmen är för omständigt om jag behöver använda tyglarna av nån anledning.

Hur ska man göra.?

Sv: rida utan tyglar!

kan du inte bara rida på helt långa tyglar, typ hålla de i en hand lr nåt..?? Eller, så kanske en kompis kan longera dig utan tyglar, så kan hon/han bara hålla i linan men inte göra nåt, då kan du ju ta bort tyglarna helt.... Det värkar kanske lite farligt att ta bort tyglarna helt och inte ha nån som kan bromsa en om nåt går snett... ;-)

jo men om jag håller de i ena handen så fuskar jag lätt utan att veta om det och jag tror inte nån orkar gå med mig och hästen i lina som finns här i stallet :angel:
men jag får väl tänka ut nåt på nåt sätt. :cool:

Jag brukar göra det på avskrittningen när jag ridit barbacka.

Bara släppa tyglarna och känna!

Egentligen ser jag ingen orsak till varför man skulle rida utan tyglar. Alla hjälper bör ju samarbeta. Detta för att hästen skall få så bra hjälper den kan få. Sedan är det klart att många förlitar sig i början endast på tygel och skänkel - stopp och framåt - och då kan man prova att ta bort någon hjälp för att bli bättre på en man är svag på. Tygeln är ju en hjälp som lätt blir överdriven då man bra gärna vill kunna få hejd på hästen.
Vill du bli en bättre ryttare så rekommenderar jag dig att öppna ögonen för centrerad ridning. Där finns så bra förklaringar för hur man använder hela sin kropp när man rider.
Hälsning Maja

Jag skulle föreslå att du helt enkelt ger helt långa tyglar. Eller så släpper du dem helt. De bör inte åka av, du kan ju hålla koll och dra tillbaka dem i mellanåt om de åker fram.
Eller så rider du istället i vanlig grimma och grimskaft/lina. Då är det lätt att hålla utan att fuska och du kan hålla linan väldigt lös.

Jag vet inte vad du vill få ut av denna 'ridning utan tygel' men jag vill ändå säga att du kanske inte bör sträva efter perfektion på en gång. Att först lära sig rida utan tygel är jättebra. Men för att sen kunna lära sig själv och hästen hur ni ska följa/använda de andra hjälperna och hur de fungerar, är det väldigt bra att vara så tydlig som möjligt och använda tygeln som hjälp. Dock kanske inte på det sättet som vi i modern ridning använder den.

Det är viktigt att den natuliga ridningen man är ute efter, verkligen blir naturlig ridning, och inte istället något ännu mer komplicerat än det man använde sig av från början. Naturlig ridning är enkel och en rak kommunikation, utan redskap som 'mellanväg'. Men då ska man också kunna kommunicera utan dem, och inte utveckla det som var en bra tanke, till något annat.

Lycka till :bow:

Jag föreslår att någon håller i en longerlina som fäst vid din hästs kapson/träns och så går denne person både på fyrkantsspåret och på volterna...inte så svårt.
Har du bara en väluppfostrad häst så följer den fint med linan.
Lycka till!

Har du inga andra tyglar som går att knäppa upp, du kan använda då? (så att du kan spänna fast dom, inte för att jag riktigt förstog hur du menade, men ändå...)
Eller finns det någon i stallet som kan låna ut ett par?

Lycka till!! :)

Enklast är att fästa ett vanligt skärp runt hästens hals, så siter tyglarna perfekt och du kan ta tag i dem om du måste. Jag har snott med mig ett av pappas skärp till mina hästar. Kunde inte fungera bättre!

kan du förklara vad centererad ridning är? har länge funderat på vad det innebär, men har inte fått nån förklaring.

tintilar skrev:
Jag vet inte vad du vill få ut av denna 'ridning utan tygel' men jag vill ändå säga att du kanske inte bör sträva efter perfektion på en gång. Att först lära sig rida utan tygel är jättebra. Men för att sen kunna lära sig själv och hästen hur ni ska följa/använda de andra hjälperna och hur de fungerar, är det väldigt bra att vara så tydlig som möjligt och använda tygeln som hjälp. Dock kanske inte på det sättet som vi i modern ridning använder den.

Det är viktigt att den natuliga ridningen man är ute efter, verkligen blir naturlig ridning, och inte istället något ännu mer komplicerat än det man använde sig av från början. Naturlig ridning är enkel och en rak kommunikation, utan redskap som 'mellanväg'. Men då ska man också kunna kommunicera utan dem, och inte utveckla det som var en bra tanke, till något annat.

Lycka till :bow:

Jag hade bara tänkt testa nån gång att rida utan att använda tyglarna och se hur bra min häst lyssnar.
Jag vet att han lyssnar men det är svårt att veta hur mkt det beror på min användning av tyglarna, det är ju inte så att jag sitter och seg drar eller drar ut handen rakt åt höger om jag ska svänga dit.
Jag vill kolla helt enkelt hur bra han kan jobba när jag bara använder sits och ben, för jag vet att han kan och lyssnar mest på mina sits och skänkelhjälper.

Jag tror det är ett bra sätt att träna sig på! :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 520
Senast: Stekspaden
·
Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat