rida utan stigbyglar/barbacka

Sv: rida utan stigbyglar/barbacka

Ett bra knep är att växla mellan skritt och trav (utan stigbyglar) tex 10 steg skritt, 10 steg trav osv. Då kan man koncentrera på att slappna av ordentligt och "hinner" inte börja spänna sig (och därmed skumpa). När det funkar bra ökar man bara mängden trav. :)

Det där är en jättebra metod! Så fick jag göra många år på min häst (som tom Msv-ryttare har frågat HUR jag kan sitta ner på öht).
Sen tror jag att det är viktigt att inte spjärna emot hästens rörelser, utan att följa med utan att förstärka dem, om du förstår hur jag tänker...

Det där är en jättebra metod! Så fick jag göra många år på min häst (som tom Msv-ryttare har frågat HUR jag kan sitta ner på öht).
Sen tror jag att det är viktigt att inte spjärna emot hästens rörelser, utan att följa med utan att förstärka dem, om du förstår hur jag tänker...

Det är så svårt att sitta ner i trav! På min travare går det rätt ok, men på stora 170 höga hästen går det inte alls lika bra..... det skumpar och jag får inte rätt på det! Det är en fullständigt omöjlighet att lära mig sitta ner i trav :rofl:

Jag skulle inte ha en rem på sadeln, den brukar sitta ganska tajt och är svår att få tag på om hästen skulle busa ;) Jag har ett stigläder runt hästens hals, det tycker jag är bäst om man är osäker för det är lätt att greppa ;)

Va kul med alla tips! Jag ska definitivt rida utan stigbyglar i skritt och trav blandat som ni sa. Just det där med galoppen, jag tror också jag skulle sitta rätt bra tills man saktar av om det går lite snabbare ett tag! Voltigegrejer låter ju jättebra, känns som ett sånt där handtag skulle va skitbra. Haha jag kanske ska köpa en! Och rida barbacka, fat hmm då måste väl nån longera. hehe ja idéerna snurrar.

Ett tag övade jag på trav - halt och tvärtom. Hästen blir ju mer och mer lyhörd och tillslut kan man undvika det där mellanläget så att säga. Fast jag måste öva mycket mer. Jag har mest övat på att inte så nervös ute och det har ju gått jättebra! Tog världens härligaste galopp på en stig som gick över en äng typ. Han ökade men jag kunde ta tillbaka honom :D MEN att träna sits gör jag helst i paddock med staket eftersom jag kanske ramlar av. Jag ska rida för tränare nu (har bara provat några gånger) också och hon sa direkt att jag måste våga rida utan.. Men tvingade mig bara i skritten sist :rofl:

Förresten borde ju westernsadel va skitbra. Fast det har jag ingen heller. Men nåt hårt att hålla i liksom, stidläder kan ju glida men jag har inte försökt så jag får testa innan jag säger nåt ;) Fast jag har martingal förstås, men man kan ju hålla i sadeln också i framvalvet? Jaja, bara ut o prova!

jag rider ett varmblod på lite mer än 160 nu och hon har verkligen hemsk trav! men för mig har det hjälpt att göra övergångar mellan skritt och trav, och att luta överdrivet mycket bak i traven, för då kommer man mer på rumpan och studsar inte lika mycket :) och så ökar man travsträckorna eftersom :)

Mitt tips är att tänka på andningen :)
*Slappnar man av och andas lugnt så får man snabbare musklerna avspända och då kommer man djupare ner i sadeln (utan att tappa hållningen såklart) och kan följa hästens rörelser utan att gå emot.
*Blunda och känn hästens rörleser några steg ibland
*Stå upp i stigbyglarna vissa sträckor, prova på kavaletti
*Tänk på att inte titta ner på hästen, då tippar man lite fram samt förlorar hållningen. Jag brukar tänka mig att någon drar ett snöra fäst vid nackkotan, då får man rak rygg och utan att "gamhalsen" åker fram

och sen som någon skrev: pilatesboll! guld värd! :)

Knapp

Idag fick jag bevis för att balansträningar verkligen gör skillnad!
Igår red jag upp för en lång backe i "flygplanssits" (dvs lättsits med armarna rakt ut) och satte mig inte en enda gång! :banana:

Idag så hoppade vi (!!!) och mellan 2 hinder tappade jag stigbyglarna. Jag valde det minst riskabla - att hoppa ändå. Och jag satt kvar! Trots att hon t.om. började bocka efter hindret :eek:

Så ja, balansträning är verkligen super!

Jag har fegat och bara ridit utan stigbyglar sista biten hem, i skritt :o MEN nu har jag tänkt att snart ska jag helt enkelt ta bort lädrena från sadeln! Sen ska jag rida ett pass i paddocken och bara skritta och trava, träna övergångar och skänkelvikningar. Man behöver ju inte galoppera jämt egentligen.

Sen ska jag testa att våga mig på att "tappa" dem i skritt och trav och ta dem igen, i farten så att säga och sen det stora testet med ena stigbygeln i galoppen och liksom öva på att ta den igen. Sen den andra osv och sen båda. Jag ar märkt att det kan va bra att kunna! Känns drygt att behöva stanna om man tappar stigbygeln, skitmodigt du som hoppade utan ;) Har ni gjort mer framsteg? Kul att höra :D

Jag har börjat göra så att jag rider pass på bana utan stigbyglar - hela pass eller delar av pass. Ofta är bumlingen lite pigg i början av träningen så då har jag stigbyglarna kvar men sedan tar jag loss dem och lägger dem bredvid banan.

Fördelen med det är att på ridbanan kan man lägga mycket volter etc vilket gör att hästen inte kan öka farten hela tiden = lättare att hålla sig kvar och dessutom inte lika farligt om man ändå skulle råka "sitta av lite oplanerat"...

Så småningom ska jag rida mer barbacka också - det tycker jag är RIKTIGT läskigt...

Liknande trådar

Ridning Hej! Har ett problem med att jag spänner mig så när jag rider. Blir ofta spänd i axlarna och då med hård i handen, vilket jag verkligen...
Svar
18
· Visningar
3 538
Senast: Badger
·
Ridning Jag har den senaste tiden ridit min medis barbacka, delvis pga kyla (det är varmt och mysigt att sitta direkt på hästen med vinterpäls)...
2
Svar
25
· Visningar
3 402
Senast: Pigalle
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: cassiopeja
·
B
Träning Har ett stort problem för mig. Har provat nya sadlaren längre tid för att hitta en som passar både mig och min häst, lättare sagt än...
Svar
3
· Visningar
962
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama