rida utan stigbyglar/barbacka

S

Stinat

Jag antar att trådar som denna redan finns men vill ändå skriva, nån kan ju ha kommit på nåt nytt!

Jag skulle verkligen behöva bättre balans och styrka tror jag. Jag tycker det är skitjobbigt att sitta ner i sadeln i trav, men har försökt öva på det på sistone. Annars rider jag jämt lätt har jag insett! Om jag är lite trött så spänner jag mig i axlarna och flaxar ibland med skänklarna, säkert lite med händerna också. Det var ingen rolig aha-upplevelse.

Jag försöker ju tänka på det nu och borde rida utan stigbyglar eller barbacka. Men jag TÖRS inte! :o är så rädd att åka av, hästen är ju 170 :angel: Jag rider alltid själv, både ute och i paddock. Så jag har inte direkt nån hjälp med longering eller så.

Kan man inte rida liiite utan stigbyglar :rofl:

Sv: rida utan stigbyglar/barbacka

Jodå. Du kan skritta av/fram utan stigbyglar och under tiden så gör du balansövningar alá nudda dina tår (höger hand vänster tå och tvärt om)/hästens öron/svans. Väderkvarna åt olika håll, damsadel, "flyga flygplan" (stå upp i stigbyglarna och ha armarna rätt ut)
T.ex.

Sådant gör jag ofta när jag rider för min balans är sjukt dålig, men den blir lite bättre för varje gång.

Sedan är det viktigt att du tänker på andning och avslappning. Blir du trött/märker att du spänner dig så ta en paus och slappna av.

Utöver detta är det såklart bra att träna muskler i mage och rygg t.ex.

sätt en rem (ofta dumt kallad fegisrem) i ringarna som finns fram på de flesta sadlar. gör remmen tillräckligt lång för att kunna hålla i tyglarna utan att det stör. Då har du något att hålla om du tappar balansen och du drar inte hästen i munnen! Det har varit min räddning på en tittig och busig unghäst och det kommer nog funka bra för dig med :)

Lycka till!

Balans och styrka är ju två saker som du kan träna avsuttet.

Pilates och annan core-träning är superbra. Sitta på en pilatesboll framför datorn och tv:n 15-20 minuter varje dag ger bra resultat på rätt kort tid.

:rofl::rofl:

Hästen jag rider till vardags är också 1.70, och jag är pyttiga 1.57 - förstår din osäkerhet! :D

Men egentligen spelar höjden på hästen inte så stor roll, skritta fram utan stigbyglar och ta dem inte förrän du ska börja trava. Försök att släppa dem i perioder, blir du trött och börjar "vifta" med diverse kroppsdelar (och stör hästen) så ta stigbyglarna igen. Det är ju inte något bootcamp - gör så mycket som känns bra vid varje ridpass.

Använd "fegsnöre" om du vill, det kan vara bra att ha något att hugga tag i om hästen busar loss, eller om du råkar tappa balansen rent allmänt.

Bålstyrka är lösningen så coreövningar är jättebra! :) Sits- och balansövningar är sådana där för evigt återkommande träningspass...

Låter som att du är lite rädd att rida barbacka. Ta småsteg. Skritta med stigbyglarna hängandes bredvid fötterna så du lätt kan ta dom om du blir orolig.
Sen kan man träna upp balans och styrka på annat sätt än barbacka/utan stigbyglar. Rid i skogen, off road. Klättra, ducka för låga grenar osv.

Jag brukar ha en voltigegjord! Sen är jag i rundpaddock, eller paddock när jag är själv. Man behöver ingen som longerar en! utan bara något att hålla i, en häst som springer runt efter staketet och ett par tyglar som du kan bromsa med om hästen inte lyssnar på röst och vikt hjälper.

Har gjort det här med min 4åring som blev inriden i november. Det har förfinat dels min balans och även gjort honom känsligare för vikt och röst hjälper. plus att både han och jag tycker att det är roligt och lite variation i arbetet.

Jag hade dålig balans förut, men hela vintern red jag minst en dag i veckan barbacka, men hade longeringsgjord om jag tappade balansen och sen travade jag runt ca 10 min.. efter ett tag red jag utan att hålla i mig alls.. utan satt bara där som om jag varit född på hästryggen. Gäller bara att vara envis och kämpa på! Jag gjorde även lite övningar som ridskolan brukar göra, ex. sitta "groda", nudda tårna, nudda hästens svans, hålla i hjälmen osv.

sätt en rem (ofta dumt kallad fegisrem) i ringarna som finns fram på de flesta sadlar. gör remmen tillräckligt lång för att kunna hålla i tyglarna utan att det stör. Då har du något att hålla om du tappar balansen och du drar inte hästen i munnen! Det har varit min räddning på en tittig och busig unghäst och det kommer nog funka bra för dig med :)

Lycka till!

Sådan hade jag när jag red in min unghäst för en del år sedan. Den ska sättas på nuvarande sadel också men det har ännu inte blivit av. Min häst är jättesnäll men stark i traven och drar gärna i väg så då är den bra att hålla sig i istället för att försöka hålla sig i tyglarna i panik! Jag gillar min rem, den har räddat mig miljoner med gånger från att trilla av!!;)

Tack för tipsen! Jag ska göra en plan :) Hittills har jag iaf försökt rida utan stigbyglar i skritt (och lite i väääldigt sakta trav nedsittning). Känns som att man borde kunna tillåta sig att börja lugnt och liksom trappa upp. Bara öva på! Mer tips tas förstås tacksamt emot ;)

Ett bra knep är att växla mellan skritt och trav (utan stigbyglar) tex 10 steg skritt, 10 steg trav osv. Då kan man koncentrera på att slappna av ordentligt och "hinner" inte börja spänna sig (och därmed skumpa). När det funkar bra ökar man bara mängden trav. :)

ja det var bra, ska testa. Sen en vacker dag känner jag mig så trygg att "hmm jag tror jag gör en galoppfattning" och så vips rider jag i alla gångarter utan stigbyglar och tillslut kanske barbacka :D

att släppa stigbyglarna då man strittar fram/ av är en bra början, att jobba hästen i skritt mot form utan stigbyglar och trava lite i samlad trav brukar för mig vara den snabbaste vägen mot att hästen jobbar med baken/ryggen.
en fegis rem är alltid bra att ha, om man håller i framvalvet så har man inte lika stor chans att stanna hästen om den tycker att skumpningarna på ryggen betyder full fart framåt :D

ja det var bra, ska testa. Sen en vacker dag känner jag mig så trygg att "hmm jag tror jag gör en galoppfattning" och så vips rider jag i alla gångarter utan stigbyglar och tillslut kanske barbacka :D

och då kan du ha med dig i bakhuvudet att det faktiskt ofta är enklare att galoppera än att trava utan stigbyglar/barbacka, kan dock va lite klurigt/läskigt vid avsaktning och för att det går fortare... lycka till!!!

Lycka till!

Du kan även ha en hals ring. En sån som jockeys brukar ha.
Antingen köper man en lös ring, elr så tar man en gammal martingal och klipper bort remmen som går till sadelgjorden, och så dom som går till tyglarna :). Finns även dom som fäster ett grimsakft elr stigläder runt halsen. perfekt att ha att greppa tag i när man börjar glida, hjälpt mig många gånger.
:). Lycka till!

Antingen köper man en lös ring, elr så tar man en gammal martingal och klipper bort remmen som går till sadelgjorden, och så dom som går till tyglarna :).

*kl*

fast om man använder sig av en martingal tycker jagdet nästan är bättre att ha kvar remmen som sitter i sadelgjorden, annars är min erfarenhet att halsremmen åker runt och blir lite ostadig. Men det gör man ju såklart som man vill med :)

Jag brukar knipa med knäna och därför tappar jag nästan jämt stigbyglarna i galoppen. Men nu har jag börjat rida mycket mer utan stigbyglar, bara man slappnar av så sitter man superbra. Tycker mer om att rida med sadel utan stigbyglar än helt barbacka, för med sadeln sitter man ju lite mer stilla på ryggen elr hur jag ska förklara ^^, Är det läskigt så kanske du kan rida innan och skritta av utan stigbyglar då hästen inte har så mycket bus i sig längre. Ta det lite i steg och bara slappna av så går det bra :)

Jag är också väldigt sugen på ett fegsnöre, på min energiska häst med stora travsteg, 171 cm hög och med min dåliga balans. Jag vågar inte öva balansen för jag är rädd att ramla av! Jag har funderat på om en brösta kan fungera som handtag. Är det bättre med en rem i ringarna fram på sadeln? Eller kan en brösta fungera?

Funkar säkert ;). Det viktiga är att fegsnöret inte stör hästen även om du blåhåller, och att det är nära till hands att hugga tag i.

Du kan även ha en hals ring. En sån som jockeys brukar ha.
Antingen köper man en lös ring, elr så tar man en gammal martingal och klipper bort remmen som går till sadelgjorden, och så dom som går till tyglarna :). Finns även dom som fäster ett grimsakft elr stigläder runt halsen. perfekt att ha att greppa tag i när man börjar glida, hjälpt mig många gånger.
:). Lycka till!

en fegisrem är en halsrem

stigläder och martingal fungerar super som fegisremmar, ett annant bra barbacka hjälpmedel är barbackapadd.

Jag upplever att iallafall jag har jobbigare att sitta ner i traven om jag har stigbyglar, utan så kommer jag djupare ner i sadeln om jag inte har stigbyglarna att hålla reda på oxå!

Ett tips är ju att börja med att rida utan i skritt, och sen kanske trava sakta några steg och sen trava fler steg, och så vidare, tillslut sitter det!

Liknande trådar

Ridning Hej! Har ett problem med att jag spänner mig så när jag rider. Blir ofta spänd i axlarna och då med hård i handen, vilket jag verkligen...
Svar
18
· Visningar
3 538
Senast: Badger
·
Ridning Jag har den senaste tiden ridit min medis barbacka, delvis pga kyla (det är varmt och mysigt att sitta direkt på hästen med vinterpäls)...
2
Svar
25
· Visningar
3 402
Senast: Pigalle
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: cassiopeja
·
B
Träning Har ett stort problem för mig. Har provat nya sadlaren längre tid för att hitta en som passar både mig och min häst, lättare sagt än...
Svar
3
· Visningar
962
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama